Bu araştırmada Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde görevli öğretmenlerin bilişsel esneklik ve mesleki doyum düzeyi çeşitli değişkenler açısından incelenmiştir. Bu araştırma tarama modelinde nicel bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini 2014-2015 öğretim yılında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti (KKTC) Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı, devlet okullarında ve özel okullarda görevli 529 (402 kadın, 127 erkek) öğretmen oluşturmuştur. Bu çalışmada Bilişsel Esneklik Envanteri, Mesleki Doyum Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. SPSS programı ile yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin bilişsel esnekliğin kontrol alt boyutunda yaşa göre, bilişsel esnekliğin alternatifler alt boyutunda ve genel bilişsel esneklik düzeylerinde kıdeme göre ve bilişsel esnekliğin alternatifler alt boyutu düzeyinde görev yapılan kuruma göre anlamlı farklılık olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin mesleki doyum düzeylerinde cinsiyete, yaşa, görev yapılan kuruma, takdir alıp almama, ve mesleğini severek yapıp yapmama durumlarına göre anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin bilişsel esneklik düzeyi ile mesleki doyum düzeyi arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur.
In this study cognitive flexibility and job satisfaction have been investigated in terms of various variables of teachers in Turkish Republic of Northern Cyprus (TRNC). This research is a quantitative study in survey model. The sample of study consisted of 529 (402 female, 127 male) teachers who worked in public and private schools depending on TRNC Ministry of National Education in the 2014-2015 academic years. In this research Cognitive Flexibility Inventory, Job Satisfaction Scale and Personal Information Form was used. As a result of the analysis with the SPSS program, the result of the study indicated that statistically significant differences were found in cognitive flexibility control subdimension of teachers according to their age, cognitive flexibility alternatives subdimension and general cognitive flexibility level of teachers according to their seniority and cognitive flexibility alternatives subdimension level of teachers according to institution. The results about job satisfaction indicate statistically significant difference in job satisfaction levels of teachers according to, gender, age, institution, appreciation, and the love of the profession. Furthermore, there are positive and significant correlations between cognitive flexibility and job satisfaction. In the direction of findings recommendations are given.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/