The purpose of this research is to
determine the relationship between the level of emotional abuse that the
adolescents perceive and the levels of psychological resilience. In the
research, a relational model has been used which obtains information through
comparison from quantitative models. In
the study, criterion sampling method which is a purposive sampling method has
been used. The study group consists of a total of 276 high school students.
Data were collected using the Perceived Emotional Abuse Scale, the
Psychological Resilience Scale, and the Personal Information Form created by
the researcher. According to the results of the study, a moderately negative
correlation has been found between the level of emotional abuse perceived by
high school students and their levels of psychological resilience. As the level
of emotional abuse perceived by high school students increases, the level of
psychological resilience decreases. The attitudes such as being criticised,
refused, humiliated and disdained by the parents and teachers of the adolescent
prevent the adolescents from showing a psychologically development.
Bu araştırmanın
amacı, ergenlerin algıladıkları duygusal istismar düzeyleri ile psikolojik
sağlamlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırmada nicel
modellerden, karşılaştırma yoluyla bilgi edinmeyi sağlayan ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Çalışmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt
örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu toplam 276 lise öğrencisinden
oluşmaktadır. Veriler, Algılanan Duygusal İstismar Ölçeği, Psikolojik Sağlamlık
Ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılarak
toplanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, lise öğrencilerinin algıladıkları
duygusal istismar düzeyleri ile psikolojik sağlamlık düzeyleri arasında negatif
bir korelasyon bulunmuştur. Lise öğrencilerinin algıladıkları duygusal istismar
düzeyi arttıkça; psikolojik sağlamlık düzeyi azalmaktadır. Ebeveynleri ve
öğretmenleri tarafından eleştirilme, reddedilme, küçük düşürülme ve küçümsenme
gibi tutumlar, ergenlerin psikolojik olarak gelişmesini engellemektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/