The purpose of this research is to determine teachers' competency and
implementation level of differentiated instruction approach. This research was
conducted in correlational survey model. The study group consist of 272
teachers from different branches working in Turkey's in different provinces.
For data collection in this research, the scale of "Teachers' Competency
and Implementation Level of Differentiated Instruction" developed by Çam
(2013) was used. Descriptive statistics, t test, ANOVA, Pearson Product Moments
Correlation Coefficient and stepwise regression analysis were used in the
analysis of the data. As a result of the research, it was concluded that the
teachers had a higher level of competencey and implementation concerning
differentiated instruction. In this research, teachers' proficiency and
implementation level of differentiated instruction approach did not show a
significant difference according to gender, but teachers with "6-10
years" and "16 years and over" professional experience found to
be higher level of competency than teachers with 1-5 years professional
experience. As a result of the research, it was concluded that there is a high
level, positive and significant relationship between teachers' competency and
implementation level of differentiated instruction approach. Moreover, in the
study, it was concluded that the teachers' competency level concerning
differentiated instruction approach significantly predicted more than half
(56%) of the implementation level of differentiated instruction approach.
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin farklılaştırılmış
öğretim yaklaşımını uygulama ve bu yaklaşıma ilişkin yeterlik düzeylerini
belirlemektir. Bu araştırma, ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın
çalışma grubunu, Türkiye’nin farklı illerinde görev yapmakta olan farklı
branşlardan 272 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak amacıyla, Çam
(2013) tarafından geliştirilen ‘’Öğretmenlerin Farklılaştırılmış Öğretimi
Uygulama ve Buna İlişkin Yetkinlik Düzeyi’’ ölçeği kullanılmıştır. Verilerin
analizinde betimsel istatistikler, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler
Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin faklılaştırılmış öğretime ilişkin genel
yeterlik ve farklılaştırılmış öğretimi uygulama düzeylerinin yüksek olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin faklılaştırılmış öğretim
yaklaşımına ilişkin yeterlik ve uygulama düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı
bir farklılık göstermediği, fakat mesleki deneyime göre 6-10 yıl ve 16 yıl ve
üzeri mesleki deneyime sahip olan öğretmenlerin 1-5 yıl mesleki deneyime sahip
olanlara göre faklılaştırılmış öğretim yaklaşımına ilişkin yeterlik düzeylerinin
daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin
farklılaştırılmış öğretim yaklaşımına ilişkin yeterlik düzeyleri ile uygulama
düzeyleri arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, araştırmada, öğretmenlerin farkılaştırılmış
öğretime ilişkin yeterliklerinin, farklılaştırılmış öğretim yaklaşımını
uygulama düzeylerinin yarısından fazlasını (%56) anlamlı olarak yordadığı
sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/