There are a lot of contextual factors presenting
reminders, clues and external supports in educational settings. Undoubtedly,
teachers, children and physical environment are the leading contextual factors.
In this respect, it has been proven by some researches that teachers vary in
their speech, behaviors and roles during plays. The aim of the study is to
investigate behaviors of teachers during make-believe plays of preschool
children. The study was established within the frame of phenomenological design
out of qualitative research methods. Study group is constituted on the basis of
maximum variation sampling method. 20 volunteer preschool teachers participated
in the study. Nine hypothetical scenarios developed by researchers were used as
the data collection tool. Content analysis and frequency analysis was used. It was
found that most of the teachers have a tendency to maintain the play in
situations related to imaginary situations or in embedded rule conditions while
they have a tendency to interfere with the play in situations related to taking
a role.
Eğitim ortamında hatırlatıcıları, ipuçlarını ve
dışsal desteği sunan birçok bağlamsal faktör bulunmaktadır. Hiç kuşkusuz bu
bağlamsal faktörlerin başında öğretmenler, çocuklar ve fiziksel çevre
gelmektedir. Bu açıdan önemli bir bağlamsal aktör olan öğretmenlerin,
çocukların -mış gibi oyunları sırasındaki konuşmalarının, davranışlarının ve
üstlendikleri rollerin çeşitlilik gösterdiği bazı araştırmalarla
kanıtlanmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın amacı, okul öncesi dönem
çocuklarının –mış gibi oyunları sırasında öğretmen davranışlarının
incelenmesidir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen
çerçevesinde kurgulanmıştır. Çalışma grubu ise maksimum çeşitlilik örneklemesi
temelinde oluşturulmuştur. Bu doğrultuda meslek yılları ve görev yerleri
çeşitlilik gösteren gönüllü 20 okul öncesi öğretmeni çalışmaya dahil olmuştur.
Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulmuş 9 adet
hipotetik senaryo kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi ve
frekans analizi kullanılmıştır. Araştırmada okul öncesi öğretmenlerinin
çoğunluğunun –mış gibi oyunlardaki imgesel durumlara ve dolaylı kurallara
ilişkin durumlarda oyunu sürdürme yaklaşımı sergiledikleri; rol almaya ilişkin
durumlarda ise oyuna müdahele yaklaşımı sergiledikleri tespit edilmiştir. Elde
edilen bulgular, cinsiyet ikilileri ve öğretmenlerin oyun felsefesi
geliştirmeleri temelinde tartışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/