Bu araştırmanın amacı
öğretmenlerin öznel iyi oluş algı ve mesleki dayanıklılık inanç düzeylerini
belirleyerek bu iki değişken arasındaki ilişkiyi tespit etmektir. Araştırmada
nicel araştırmalardan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. 2017-2018
eğitim-öğretim yılında Şanlıurfa ilinde görev yapan öğretmenler araştırmanın
evrenini oluştururken örneklemini araştırmanın evreninden seçkisiz örneklem
yoluyla seçilen farklı okul türlerinde görev yapan 346 öğretmen oluşturmuştur.
Araştırmada veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Öğretmen Öznel İyi Oluş Ölçeği
(ÖÖİOÖ)” ve “Öğretmen Adayları Mesleki Dayanıklılık İnanç Ölçeği (ÖMDÖ)”
kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS 21 paket
programı kullanılmıştır. Öğretmenlerinin
öznel iyi oluş ve mesleki dayanıklılık algı düzeylerinin frekans, aritmetik
ortalama ve standart sapmaları değerleri hesaplanmıştır. Öğretmenlerinin öznel
iyi oluş ve mesleki dayanıklılık algı düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya
çıkaramak için Pearson-Moment Çarpımı Korelâsyonu yöntemi kullanılmıştır.
Öğretmenlerin öznel iyi oluşunun mesleki dayanıklılığı yordayıp yordamadığına
ilişkin ise çoklu regresyon analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda
öğretmenlerin öznel iyi oluş algı düzeylerinin ve mesleki dayanıklılık
inançlarının her ikisinin de “çok yüksek” düzeyde olduğu görülmüştür.
Öğretmenlerin öznel iyi oluşları ile mesleki dayanıklılıkları arasında orta
düzeyde pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu tespit edilmiştir.
Öğretmenlerin öznel iyi oluşu, mesleki dayanıklılığı anlamlı bir şekilde
yordayıp toplam varyansın %72’sini açıklamaktadır.
This research aims to determine teachers’ perception levels regarding
subjective well-being and their occupational resilience, and reveal the
relationship between these two variables. Having a relational survey design,
the research was carried out with teachers working at schools located within
the province of Şanlıurfa in Turkey. The sample held a total of 346 teachers
who work at different school types during the 2017-2018 academic year. Among
the participants, 163 were women and 183 were men. This research deployed
“Personal Information Form”, “Teacher Subjective Wellbeing Questionnaire
(TSWQ)” and “Occupational Resilience Beliefs Scale for Teacher Candidates” as
data collection tools. The research data were analyzed through the use of SPSS
21 statistical package program. Frequency, arithmetic mean and standard
deviation values were calculated in order to determine the teachers’ perception
levels regarding the subjective well-being and their occupational resilience.
Pearson-Moment Product Correlation method was used to identify whether there
was a significant relationship between the teachers' subjective well-being and
their occupational resilience perception levels. Besides, multiple regression
analysis was performed to determine as to whether the teachers’ subjective
well-being predicted their occupational resilience. Research findings revealed
that the teachers’ perception levels regarding subjective well-being and
occupational resilience beliefs were quite high. A medium, positive and
significant relationship was noted between the teachers’ subjective well-being
and their occupational resilience. The subjective well-being of the teachers
was found to significantly predict the occupational resilience and explains 71%
of the total variance.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/