Gündelik hayatın hemen her alanında kendini gösteren dijitalleşme olgusu eğitim ve öğretim süreçlerini de güçlü bir şekilde etkilemekte, geleneksel eğitim yöntem ve teknikleri yerini dijital teknolojilere bırakmaktadır. Günümüzde yaşanan hızlı dijitalleşme beraberinde dijital okuryazarlık kavramını getirmiştir. Dijital okuryazarlık en genel tanımıyla akıllı telefonlar, tabletler, dizüstü bilgisayarlar ve masaüstü bilgisayarlar gibi ağ cihazları aracılığı ile bilgiyi bulma, anlama, analiz etme, üretme ve paylaşabilme becerilerini ifade etmektedir. Dijital okuryazarlık aynı zamanda çevrimiçi ortamların kendine has hukuk kurallarını ve etik normlarını, üretim ve paylaşım kalıplarını bilmeyi içermektedir. Tüm eğitim alanlarında olduğu gibi din eğitimi ve Kuran Kurslarında da dijitalleşme kaçınılmaz görünmektedir. Bu araştırma Kur’an Kursu Öğreticilerinin dijital okuryazarlık seviyelerini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma grubu Sakarya ve Düzce illerinde görev yapan 351 Kur’an Kursu Öğreticisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik değişkenlerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan soru formu ve katılımcıların dijital okuryazarlık seviyesini ölçmek amacıyla geliştirilen Dijital Okuryazarlık Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştırr. Ölçek “farkındalık, bağlamsal kullanım, güvenli katılım, dijital kimlik yönetimi ve temel araç ve ortam bilgisi” alt boyutlarından oluşmaktadır. Ulaşılan bulgular Kur’an Kursu Öğreticilerinin dijital okuryazarlık seviyesinin görev yaptıkları kurs türüne göre farklılaştığını göstermektedir. Dijital teknolojilerin kullanımıyla ilgili bir eğitime ihtiyaç duyanların dijital okuryazarlık seviyesinin anlamlı bir şekilde düşük olduğu görülmüştür. Kur’an Kursu Öğreticilerine temel dijital okuryazarlık eğitimi verilmesinin hizmet kalitesini artıracağı düşünülmektedir.
The phenomenon of digitalization, which manifests itself in almost every field of daily life, strongly affects education processes, and traditional education methods and techniques are replaced by digital technologies. The rapid digitalization experienced today has brought the concept of digital literacy. In its most general definition, digital literacy refers to the ability to find, understand, analyze, produce and share information through network devices such as smartphones, tablets, laptops and desktop computers. Digital literacy also includes knowing the unique legal rules and ethical norms of online environments, production and sharing patterns. Digitalization seems inevitable in religious education and Quran Courses as in all fields of education. This research aims to examine the digital literacy levels of Qur'an Course Instructors. The sample consists of 351 Qur'an Course Instructors working in Sakarya and Düzce provinces. For collecting the data, a questionnaire prepared by the researcher to determine the demographic variables of the participants and the Digital Literacy Evaluation Scale developed to measure the digital literacy level of the participants were used. The scale consists of “awareness, contextual use, secure participation, digital identity management and basic tool and media knowledge” sub-dimensions. The findings show that the digital literacy level of Qur'an Course Instructors differs according to the type of course they work. It has been observed that the digital literacy level of those who need training on the use of digital technologies is significantly lower. It is thought that providing basic digital literacy training to Qur'an Course Instructors will increase the quality of service
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/