The aim of the research is to determine mobbing implications encountering in educational institutions andmethods of coping with mobbing. This study tries to make a realistic assessment about practices of mobbing and offers precautions against them. Sampling of research was education institutions. Participants arecomposed of instructors working in different education institutions. Purposive sampling method is used inthe study. Sampling techniques based on the criteria was taken into account for determining of workinggroup. Semi-structure interview is used in this study which covered qualitative data collection techniques.As a data collection tool is used semi-structured interview form developed by researchers. Draft of the semistructured interview form gets the final form through with the expert opinions. In this study, views of victims subject to mobbing implications in educational institutions are identified and problems encounteredby these victims in the mobbing process are investigated. The main finding of this study shows that the vi* Dr., esenaltunay@yahoo.com** Öğr. Gör., Dokuz Eylül Üniversitesi, gulsinoral@hotmail.com*** Prof. Dr., Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi-Lefkoşe, myalcinkaya@ciu.edu.trews of victims of mobbing have similarities in terms of the main points of mobbing. However, these viewsof victims of mobbing display certain diversity in terms of sub-themes.
Mobbing education instituions psychological violence victim of mobbing.
Bu araştırmanın amacı, eğitim kurumlarında karşılaşılan mobbing uygulamalarını ve baş etme yöntemlerini ortaya koymaktır. Bu çalışma, mobbing uygulamaları konusunda gerçekçi bir bakış açısı yakalayıp mobbingi önleme konusunda öneriler sunulmaya çalışmaktadır. Araştırmanın evreni, eğitim kurumlarıdır. Araştırmanın katılımcıları, farklı eğitim kurumlarında çalışan öğretim elemanlarından oluşmaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu belirlemede amaçlı örnekleme yöntemlerinden, ölçüte dayalı örnekleme tekniği dikkate alınmıştır. Nitel veri toplama tekniği ele alınan bu araştırmada, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak geliştirilen görüşme formuna uzman görüşleri doğrultusunda son hali verilmiştir. Bu çalışmada eğitim kurumlarında mobbing uygulamalarına maruz kalan mobbing mağdurlarının durumları belirlenmiş ve mobbing mağdurlarının karşılaştıkları sorunlar incelenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen temel bulgu, mağdurların, mobbing sürecinin temel noktaları açısından benzer bakış açısına sahip olduklarıdır. Ancak alt temalar açısından mobbing mağdurlarının görüşlerinin çeşitlilik gösterdiği görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/