The aim of this study is to determine the relationship between perceived organizational justice andlevel of organizational silence of teachers. The current study’s sample was composed 350 volunteerteacher who are working in Bandırma province of Balıkesir city. In this study, the scale for determining perceived organizational justice developed by Niehoff and Moorman (1993) and adaptedby Gürpınar (2006) and the scale for measuring organizational silence level developed by Van Dyne, Ang and Botero (2003) and adapted by Taşkıran (2011) are used. This research is done by usingrelational survey model. In the analysis of data which procured from scales SPSS 20.0 sofware were utilized. Results of the research showed that teachers distributive, procedural and interactionaljustice perceptions have negative relation with defensive silence, while having positive relationwith prosocial silence and acquiescent silence. Based on the findings, It is recommended to theschool principals to adopt a just, democratic and silence preventing management style
Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ve örgütsel sessizlik düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Araştırma 2014-2015 yıllarında Balıkesir ili Bandırma ilçesinde görev yapan 350 öğretmeni kapsamaktadır. Araştırmada Niehoff ve Moorman (1993) tarafından geliştirilen ve Gürpınar (2006) tarafından tarafından Türkçeye uyarlanan örgütsel adalet ölçeği ve Van Dyne, Ang ve Botero (2003) tarafından geliştirilen ve Taşkıran (2011) tarafından uyarlanan örgütsel sessizlik ölçeği kullanılmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Ölçme aracından elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS 20.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin dağıtımsal, işlemsel ve etkileşimsel adalet algıları ile savunmacı sessizlik düzeyleri arasında negatif yönlü, korumacı ve kabullenici sessizlik düzeyleri ile pozitif yönlü bir ilişki olduğunu göstermiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak okul yöneticilerinin adil, demokratik ve sessizliği önleyici bir yönetim tarzı benimsemeleri önerilmiştir.
Birincil Dil | Tr |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 5 Sayı: 2 |
Sakarya University Journal of Education | 2011 ISSN: 2146-7455
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/