Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Aspect of Science and Non-science Specialist Teachers’ Perceptions of Chemistry Diagrams

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 363 - 372, 25.08.2017
https://doi.org/10.19126/suje.286523

Öz

In the present study, what attracts the attention of science and non-science specialist teachers think in chemistry diagrams are explored.  The data were gathered from 50 (25 female, 25 male) teachers of primary and secondary schools in Turkey. Twenty-seven (27) 27 of the participants are science specialists and 23 are non-science specialists. The data were collected in 2012.  A qualitative approach was adopted. The data were collected in three steps. Firstly, chemistry diagrams from internet were collected and some chemistry diagrams (12) were chosen by the researchers. In second step, selected diagrams were shown to the teachers. In this step, the participants were asked to think aloud about what they noticed when they looked at these diagrams. In the third step, semi-structured interviews were carried out in order to examine further the thoughts of the teachers on these diagrams. In our study, we found there were no significant differences in responses between the science and non-science specialist teachers. We conclude that it may be helpful to train teachers in the processes of constructing and reading diagrams.

Kaynakça

  • Allan, G. (2003). A critique of using grounded theory as a research method. Electronic Journal of Business Research Methods, 2 (1), 1-10.
  • Begotray, D. (2002, 1-5 April). Visual literacy across Middle School curriculum: A Canadian perspective. American Educational Research Association Conference, New Orleans, Louisiana.
  • Branton, B. (2010, 12 April). Visual literacy literature review. Accessed from
  • http://vicu.utoronto.ca/staff/branton/litreview.html.
  • Butcher, K.R. (2006). Learning from text with diagrams: Promoting mental model development and inference generation. Journal of Educational Psychology, 98 (1), 182–97.

Fen Alan ve Fen Alan Dışı Öğretmenlerinin Kimya Görsellerine Bakış Açıları

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 363 - 372, 25.08.2017
https://doi.org/10.19126/suje.286523

Öz

Bu çalışmada fen alan ve fen alan dışı öğretmenlerin kimya görsellerine bakış açıları irdelenmiştir. Çalışmanın örneklemini 50 (25 kadın, 25 erkek) öğretmen oluşturmaktadır. Bu öğretmenlerin 27’ si fen bilimleri alanı, 23’ ü ise diğer alan uzmanlıklarına sahiptir. Veriler 2012 yılında toplanmıştır. Çalışmada nitel araştırma tekniği kullanılmıştır. Veriler üç aşamada toplanmıştır. Birinci aşamada internet üzerinden kimya ile ilgili görseller toplamış ve araştırmacılara tarafından çalışma için uygun olan görseller (12) seçilmiştir. İkinci aşamada seçilen görseller öğretmenlere gösterilmiş ve öğretmenlerin sesli düşün tekniği ile görsellerde neler gördükleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Üçüncü aşamada öğretmenlerle yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılarak konu hakkında derinlemesine veriler toplanmıştır. Çalışma sonunda fen alan ve alan dışı uzman öğretmenlerin kimya diagramlarına bakış açılarında bir fark bulunmamıştır. Öğretmenlere fen eğitiminde kullanılabilen görselleri oluşturma ve okuma için eğitimler verilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Allan, G. (2003). A critique of using grounded theory as a research method. Electronic Journal of Business Research Methods, 2 (1), 1-10.
  • Begotray, D. (2002, 1-5 April). Visual literacy across Middle School curriculum: A Canadian perspective. American Educational Research Association Conference, New Orleans, Louisiana.
  • Branton, B. (2010, 12 April). Visual literacy literature review. Accessed from
  • http://vicu.utoronto.ca/staff/branton/litreview.html.
  • Butcher, K.R. (2006). Learning from text with diagrams: Promoting mental model development and inference generation. Journal of Educational Psychology, 98 (1), 182–97.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ünsal Umdu Topsakal

John Oversby

Yayımlanma Tarihi 25 Ağustos 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Umdu Topsakal, Ü., & Oversby, J. (2017). An Aspect of Science and Non-science Specialist Teachers’ Perceptions of Chemistry Diagrams. Sakarya University Journal of Education, 7(2), 363-372. https://doi.org/10.19126/suje.286523