Türkiye Cumhuriyeti'nin
eğitim geleneğinin temellerinin anlaşılması, Osmanlı Devletindeki eğitim
anlayışının özelliklerinin araştırılmasına bağlıdır. Bu nitel çalışmada,
yirminci yüzyılın başlarında yayınlanan bir Osmanlı matematik ders kitabı
inceleme konusu edildi. Natüralist
araştırma metodolojisinin etkisi altında, bu ders kitabı ilköğretim matematik
eğitiminin içeriği, organizasyonu ve ilkeleri açısından analiz edilmiştir.
Araştırmanın sonunda, ders kitabında çoklu temsiller ve gerçek yaşam örnekleri
başarılı bir şekilde sunulurken, içeriğin akışı, akıl yürütme becerilerini
geliştirmek için yeterli fırsatlar sağlamadığı sonucuna varılmıştır.
Developing an understanding of the foundations of the educational
tradition of the Turkish Republic is connected to an exploration of the
specifics of Ottoman education. This qualitative study explored an Ottoman
mathematics textbook published in the early twentieth century. Under the
influence of naturalistic inquiry, the textbook was analyzed in terms of content,
organization, and principles of elementary mathematics education. It was
concluded that the textbook is successfully presented multiple representations
and real-life examples while the development of content did not provide
opportunities to develop reasoning skills.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 8 Issue: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/