Students
who will be educated by using 2018 Life Study Lesson Curriculum (LSLC) will be
the generations of 21st century. In this study, 2018 LSLC was examined in terms
of 21st century learning and innovation skills (communication, collaboration,
critical thinking and creativity). In the study, document review, one of the
qualitative research methods, was used and the data were analyzed by
descriptive analysis. During the document review, access to the documents,
checking the originality, understanding the documents and analyzing the data
were carried out. The curriculum is examined in three sections because the
section of the curriculum in which the skill is involved contributes to the
acquisition of skills at different levels. As a conclusion of the research it
is stated that the communication and collaboration skills are sufficiently
while the expressions of critical thinking and creative thinking skills were
found to be limited in the 2018 LSLC. To
contribute to the literature, 2018 LSLC can be examined in terms of more
skills. Skills included in the curriculum can be graded as introducing,
developing and reinforcing by determining the level of the grade so that the
student's skill development process can be followed.
2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (HBDÖP) kullanılarak
yetiştirilecek öğrenciler 21. yüzyılın nesillerini oluşturacaktır. Bu
araştırmada 2018 HBDÖP 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik becerileri (iletişim,
işbirliği, eleştirel düşünme ve yaratıcılık) açısından incelenmiştir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmış,
veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Doküman incelemesi yapılırken
dokümanlara ulaşma, orijinalliğin kontrol edilmesi, dokümanların anlaşılması ve
verilerin analizi aşamaları gerçekleştirilmiştir. Bir becerinin öğretim programının hangi
bölümünde yer aldığı, becerinin edinilmesine farklı seviyede katkıda bulunacağı
için öğretim programı üç bölümde ele alınmıştır. Araştırma sonucunda 2018
HBDÖP'de iletişim ve işbirliği becerilerine ilişkin ifadelerin yeterince;
eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerilerine ilişkin ifadelerin ise
sınırlı olarak yer aldığı ortaya çıkmıştır. Alanyazına katkı sağlamak için 2018
HBDÖP daha fazla beceri açısından incelenebilir. Öğretim programında yer alan
beceriler sınıf seviyesine göre belirlenerek giriş, geliştirme, pekiştirme gibi
derecelendirilebilir böylece öğrencinin beceri gelişim süreci takip edilebilir.
Hayat bilgisi dersi öğretim programı 21. yüzyıl becerileri öğrenme ve yenilikçilik becerileri
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/