Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Examination of 2018 Life Study Lesson Curriculum in Terms of 21st Century Learning and Innovation Skills

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 129 - 147, 15.04.2019
https://doi.org/10.19126/suje.537104

Öz

Students
who will be educated by using 2018 Life Study Lesson Curriculum (LSLC) will be
the generations of 21st century. In this study, 2018 LSLC was examined in terms
of 21st century learning and innovation skills (communication, collaboration,
critical thinking and creativity). In the study, document review, one of the
qualitative research methods, was used and the data were analyzed by
descriptive analysis. During the document review, access to the documents,
checking the originality, understanding the documents and analyzing the data
were carried out. The curriculum is examined in three sections because the
section of the curriculum in which the skill is involved contributes to the
acquisition of skills at different levels. As a conclusion of the research it
is stated that the communication and collaboration skills are sufficiently
while the expressions of critical thinking and creative thinking skills were
found to be limited in the 2018 LSLC.  To
contribute to the literature, 2018 LSLC can be examined in terms of more
skills. Skills included in the curriculum can be graded as introducing,
developing and reinforcing by determining the level of the grade so that the
student's skill development process can be followed.  

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu. İstanbul: Scala Basım.
  • Akınoğlu, O. (2002). Hayat bilgisi öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Eds.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 1-13). Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. PAU Egitim Fakültesi Dergisi (40), 160-175.
  • Anagün, Ş. Ş., Kılıç, Z., Atalay, N. ve Yaşar, S. (2015). Sınıf öğretimi adaylar fen öğretimi programını uygulamaya hazır mı? Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(11), 127-148.
  • Bektaş, M. (2013). Hayat bilgisi dersinde bireysel farklılıklara yaklaşım. S, Öğülmüş (Edt.). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı içinde s. (201-245). Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Bektaş, M. ve Horzum, M. B. (2014). Otantik öğrenme. Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Bektaş, M. ve Uzunkol, E. (2015). Hayat bilgisi dersi ve çoklu zekâ alanları: İkinci sınıf öğrenci çalışma kitaplarının incelenmesi. İlköğretim Online, 14(2), 364-378. http://dx.doi.org/10.17051/io.2015.34904
  • Bernal, E. (2014). A casestudy on theimpact of globalization and multinational corporations on the development of 21st century skills and educational leadership. (Doktora Tezi, University of Southern California), ProQuest Dissertations Publishing, (UMI No. 3644568). Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Bozkurt, Ş. B. ve Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. PAU Egitim Fakültesi Dergisi(39), 69-82.
  • Çepni, S. ve Ormancı, Ü. (2018). Geleceğin dünyası. Salih, Ç. (Edt.). Kuramdan Uygulamaya Stem Eğitimi içinde s. (1-37). Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Çubukçu, Z. (2011). İşbirlikli öğrenme. Behçet O. (Edt.). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde s. (509-527). Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Demir, S. (2007). İlköğretim okulu hayat bilgisi dersi programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Kayseri ili örneği). Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Durukan, A. Y. (2015). Dijital dünyada okul kütüphaneciliği ve 21. yüzyıl becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(208), 106-120.Ekici, G., Abide, Ö. F., Canbolat, Y. ve Öztürk, A. (2017). 21.yüzyıl becerilerine ait veri kaynaklarının analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(Özel Sayı 1), 124-134.
  • Gelen, İ. (2017). P21-program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD Uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Griffin, P., ve Care, E. (Eds.). (2011). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Springer.Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kotluk, N. ve Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363.
  • Kutanoğlu, D. (2014). Hayat bilgisi dersindeki kazanımların öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine katkısına yönelik öğretmen görüşlerinin ve uygulamalarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Lemke, C., Coughlin, E., Thadani, V. ve Martin, C. (2003). enGauge 21st century skills: Literacy in the digital age’den 04.06.2018 tarihinde alınmıştır
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu. (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. Ankara: http://www.tebar.com.tr/personel-bilgilendirme hizmetleri/dokumanlar/TYC_teblig_2.pdf.Erişim Tarihi: Nisan 2018.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Millî Eğitim Basımevi
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurumu Başkanlığı (2009). 2009 hayat bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurumu Başkanlığı (2018). 2018 Hayat bilgisi dersi (1,2 ve 3. Sınıflar) öğretim programıhttp://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxErişim Tarihi: 08.04.2018
  • Narin, D. (2012). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programı’nın vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Organisation for Economic Co-operationand Development (OECD). (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary.
  • Onur, V. (2009). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının eleştirel düşünme becerilerine yönelik kazanımlarının ulaşılabilirlik düzeyi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Partnership for 21st Century Learning. (2018). P21 framework definitions. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf. Erişim Tarihi: 08.04.2018
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • World Economic Forum. (2015). New vision for education: Unlocking the potential of technology. British Columbia Teachers' Federation.

2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı'nın 21. Yüzyıl Öğrenme ve Yenilikçilik Becerileri Açısından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 129 - 147, 15.04.2019
https://doi.org/10.19126/suje.537104

Öz

2018 Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı (HBDÖP) kullanılarak
yetiştirilecek öğrenciler 21. yüzyılın nesillerini oluşturacaktır. Bu
araştırmada 2018 HBDÖP 21. yüzyıl öğrenme ve yenilikçilik becerileri (iletişim,
işbirliği, eleştirel düşünme ve yaratıcılık) açısından incelenmiştir.
Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmış,
veriler betimsel analiz ile analiz edilmiştir. Doküman incelemesi yapılırken
dokümanlara ulaşma, orijinalliğin kontrol edilmesi, dokümanların anlaşılması ve
verilerin analizi aşamaları gerçekleştirilmiştir.  Bir becerinin öğretim programının hangi
bölümünde yer aldığı, becerinin edinilmesine farklı seviyede katkıda bulunacağı
için öğretim programı üç bölümde ele alınmıştır. Araştırma sonucunda 2018
HBDÖP'de iletişim ve işbirliği becerilerine ilişkin ifadelerin yeterince;
eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme becerilerine ilişkin ifadelerin ise
sınırlı olarak yer aldığı ortaya çıkmıştır. Alanyazına katkı sağlamak için 2018
HBDÖP daha fazla beceri açısından incelenebilir. Öğretim programında yer alan
beceriler sınıf seviyesine göre belirlenerek giriş, geliştirme, pekiştirme gibi
derecelendirilebilir böylece öğrencinin beceri gelişim süreci takip edilebilir.

Kaynakça

  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu. İstanbul: Scala Basım.
  • Akınoğlu, O. (2002). Hayat bilgisi öğretimi. C. Öztürk ve D. Dilek (Eds.), Hayat bilgisi ve sosyal bilgiler öğretimi içinde (s. 1-13). Ankara: Pegem A Yayıncılık
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen adaylarına yönelik 21. yüzyıl becerileri yeterlilik algıları ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. PAU Egitim Fakültesi Dergisi (40), 160-175.
  • Anagün, Ş. Ş., Kılıç, Z., Atalay, N. ve Yaşar, S. (2015). Sınıf öğretimi adaylar fen öğretimi programını uygulamaya hazır mı? Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkishor Turkic, 10(11), 127-148.
  • Bektaş, M. (2013). Hayat bilgisi dersinde bireysel farklılıklara yaklaşım. S, Öğülmüş (Edt.). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen El Kitabı içinde s. (201-245). Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Bektaş, M. ve Horzum, M. B. (2014). Otantik öğrenme. Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Bektaş, M. ve Uzunkol, E. (2015). Hayat bilgisi dersi ve çoklu zekâ alanları: İkinci sınıf öğrenci çalışma kitaplarının incelenmesi. İlköğretim Online, 14(2), 364-378. http://dx.doi.org/10.17051/io.2015.34904
  • Bernal, E. (2014). A casestudy on theimpact of globalization and multinational corporations on the development of 21st century skills and educational leadership. (Doktora Tezi, University of Southern California), ProQuest Dissertations Publishing, (UMI No. 3644568). Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2017). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-360.
  • Bozkurt, Ş. B. ve Çakır, H. (2016). Ortaokul öğrencilerinin 21. yüzyıl öğrenme beceri düzeylerinin cinsiyet ve sınıf seviyesine göre incelenmesi. PAU Egitim Fakültesi Dergisi(39), 69-82.
  • Çepni, S. ve Ormancı, Ü. (2018). Geleceğin dünyası. Salih, Ç. (Edt.). Kuramdan Uygulamaya Stem Eğitimi içinde s. (1-37). Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Çubukçu, Z. (2011). İşbirlikli öğrenme. Behçet O. (Edt.). Öğrenme Öğretme Kuram ve Yaklaşımları içinde s. (509-527). Ankara: Pegem A. Yayıncılık
  • Demir, S. (2007). İlköğretim okulu hayat bilgisi dersi programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Kayseri ili örneği). Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Durukan, A. Y. (2015). Dijital dünyada okul kütüphaneciliği ve 21. yüzyıl becerileri. Milli Eğitim Dergisi, 44(208), 106-120.Ekici, G., Abide, Ö. F., Canbolat, Y. ve Öztürk, A. (2017). 21.yüzyıl becerilerine ait veri kaynaklarının analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(Özel Sayı 1), 124-134.
  • Gelen, İ. (2017). P21-program ve öğretimde 21. yüzyıl beceri çerçeveleri (ABD Uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(2), 15-29.
  • Griffin, P., ve Care, E. (Eds.). (2011). Assessment and teaching of 21st century skills: Methods and approach. Springer.Karakaş, M. M. (2015). Ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimlerine yönelik 21. yüzyıl beceri düzeylerinin ölçülmesi. Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Kotluk, N. ve Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: Ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(2), 354-363.
  • Kutanoğlu, D. (2014). Hayat bilgisi dersindeki kazanımların öğrencilerin yaratıcı düşünme becerilerine katkısına yönelik öğretmen görüşlerinin ve uygulamalarının incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Lemke, C., Coughlin, E., Thadani, V. ve Martin, C. (2003). enGauge 21st century skills: Literacy in the digital age’den 04.06.2018 tarihinde alınmıştır
  • Mesleki Yeterlilik Kurumu. (2015). Türkiye yeterlilikler çerçevesi. Ankara: http://www.tebar.com.tr/personel-bilgilendirme hizmetleri/dokumanlar/TYC_teblig_2.pdf.Erişim Tarihi: Nisan 2018.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (2011). MEB 21. yüzyıl öğrenci profili. Ankara: Millî Eğitim Basımevi
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurumu Başkanlığı (2009). 2009 hayat bilgisi dersi öğretim programı. Ankara: Millî Eğitim Basımevi
  • Millî Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurumu Başkanlığı (2018). 2018 Hayat bilgisi dersi (1,2 ve 3. Sınıflar) öğretim programıhttp://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspxErişim Tarihi: 08.04.2018
  • Narin, D. (2012). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programı’nın vatandaşlık bilgi, beceri ve değerlerini kazandırmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Organisation for Economic Co-operationand Development (OECD). (2005). The definition and selection of key competencies: Executive summary.
  • Onur, V. (2009). İlköğretim hayat bilgisi dersi öğretim programının eleştirel düşünme becerilerine yönelik kazanımlarının ulaşılabilirlik düzeyi. Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu
  • Partnership for 21st Century Learning. (2018). P21 framework definitions. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21_Framework_Definitions_New_Logo_2015.pdf. Erişim Tarihi: 08.04.2018
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
  • World Economic Forum. (2015). New vision for education: Unlocking the potential of technology. British Columbia Teachers' Federation.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Bektaş 0000-0003-2992-1965

Fatih Selim Sellüm 0000-0002-4445-0324

Derya Polat Bu kişi benim 0000-0002-8345-6956

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bektaş, M., Sellüm, F. S., & Polat, D. (2019). An Examination of 2018 Life Study Lesson Curriculum in Terms of 21st Century Learning and Innovation Skills. Sakarya University Journal of Education, 9(1), 129-147. https://doi.org/10.19126/suje.537104

Cited By