This study aimed at determining the opinions of the administrators and
teachers teaching at primary school, secondary school, general high school and
vocational school regarding the problems of the TRNC education system.
Qualitative research method was applied in the study. There were 10 school
administrators and 26 teachers (total 36 participants) consisted the study
group of the study. The participants of the study were administrators and
teachers from primary schools, secondary schools, general high schools and
vocational high schools. The data of the study were collected through using two
open-ended questions. First of all, the participants were asked to list five
most important problems of the education system they know and then to note down
their reasons. The participants were asked to write down their opinions in
detail. The qualitative data of the study were analyzed using descriptive and
content analysis. Current problems of the TRNC education system determined by
the administrators and teachers were identified as the problems with teachers,
lack of physical structure and hardware, political reasons, managerial
problems, educational problems, family, school funding, migration and its
effects, duration of the courses and the academic calendar, class passing
system and exam system, use of technology, supervision, teacher in-service
training, student, guidance and legal regulations.
Çalışmada KKTC eğitim sistemi içerisinde yer alan ilkokul, genel
ortaöğretim ve mesleki teknik eğitimde görev yapan yönetici ve öğretmenlerin
KKTC eğitim sisteminin sorunlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi
amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yönteminden yararlanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunda 10 okul yöneticisi ve 26 öğretmen olmak üzere
toplam 36 kişi yer almaktadır. Katılımcılar, ilkokul, ortaokul, genel lise ve
meslek liselerinden yönetici ve öğretmenlerden oluşmaktadır. Araştırma verileri
öğretmenlere açık uçlu olarak sorulan iki soru ile elde edilmiştir. İlk olarak
öğretmenlere “KKTC eğitim sisteminin size göre en önemli gördüğünüz 5 sorunu
sıralayınız? Ardından “Neden bu şekilde düşündüğünüzü açıklayınız?” şeklindeki
ikinci soru sorularak görüşleri yazılı olarak alınmıştır. Araştırmada elde
edilen nitel veriler betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. KKTC Eğitim
sisteminin okul yöneticileri ve öğretmenlere göre güncel sorunları;
öğretmenlerle ilgili sorunlar, fiziki yapı ve donanım eksikliği, politik
nedenler, yönetsel sorunlar, eğitim programı, aile, okul finansmanı, göç ve
etkileri, ders süresi ve akademik takvim, sınıf geçme ve sınav sistemi,
teknoloji kullanımı, denetim, öğretmenin hizmetiçi eğitimi, öğrenci, rehberlik,
yasal düzenlemeler, üniversiteye giriş olarak belirlenmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 9 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/