Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Use of Conjunctions in Columns by Güneri Civaoğlu: A Text-Linguistics Analysis

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 3, 591 - 613, 30.12.2019
https://doi.org/10.19126/suje.624932

Öz

Text-linguistics
investigates whether words that appear together form a text or not and today
there are some generally accepted norms called textuality criteria. Through
these, mostly examples from the literary genre are examined but it is observed
that other types of texts which are more casual and in-life are partially
neglected. Newspaper columns with hundreds of thousands of readers every day
are also worth being studied in text-linguistics. In this study, columns by
Güneri Civaoğlu were examined in terms of conjunctions. In the research,
conducted in the form of content analysis, on the one hand, it was tried to
understand which types of conjunctions were employed more in the related
columns, and on the other hand what the author intended with them. Civaoğlu
preferred additive conjunctions the most in his columns. It was generally aimed
to establish a link between the successive elements and to help each of these
elements to support each other and thus to present their ideas more
strongly.  Next to addition, adversative
conjunctions were preferred and the author aimed to increase the readers’
attention and the reception of the text by using a combination of the opposite
elements with each other. Temporal and causal conjunctions were used very
rarely compared to the other two types. It was also revealed that the author
frequently placed additional emphasis on conjunctions with a unique style by
using them between two hyphens or at the beginning of a separate paragraph
alone.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1993). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. Ankara: Be-Ta Basım Yayım.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler (12 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Civaoğlu, G. (2019a). Haydi sandığa. Milliyet, 3 Mart.
  • Civaoğlu, G. (2019b). Adil ve şeffaf. Milliyet, 2 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019c). Oylar sayılırken. Milliyet,4 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019d). ABD bulutları. Milliyet, 6 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019e). F-35’e karşı SU-57 mi. Milliyet, 9 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019f). Bahçeli’nin referansları. Milliyet, 10 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019g). Önce Büyükçekmece. Milliyet, 11 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019h). Soruya karşı soru. Milliyet, 12 Nisan.
  • Çocuk, H. E. (2013). Çocuk Yazınında Bilgilendirici Metin Olarak Köşe Yazısı. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 143-165.
  • Demirci, K. (2017). Kelime Bilgisi El Kitabı (2 b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi: Uygulamalı Bir Yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Emir, S. (1986). Kompozisyon Yazma Sanatı. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Günay, V. (2007). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual.
  • Gürel, Z., Temizyürek, F., & Şahbaz, N. K. (2007). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Öncü Kitap.
  • Halliday, M., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. Longman.
  • Hengirmen, M. (1999). Dilbilgisi ve Dilbilim Terimleri Sözlüğü . Ankara: Engin Yayınları.
  • Keray Dinçel, B., Okur, A., & Güden Altmış, Z. (2018). "Neden Bağlaçları"nın Okuduğunu Anlama Üzerine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü , 9(24), 110-121.
  • Torusdağ, G., & Aydın, İ. (2017). Metindilbilim Ve Örnek Metin Çözümlemeleri (1 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Güncel Türkçe Sözlük. 04 15, 2019 tarihinde Türk Dil Kurumu: http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cb47fc94443d9.66186636 adresinden alındı

Güneri Civaoğlu’nun Köşe Yazılarında Bağlaçların Kullanımı: Metindilbilimsel Bir İnceleme

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 3, 591 - 613, 30.12.2019
https://doi.org/10.19126/suje.624932

Öz

Metindilbilim bir arada bulunan sözcelerin bir metin oluşturup
oluşturmadıklarıyla ilgilenen bilim dalıdır ve bu konuda bugün metinsellik
kriterleri adı altında kabul görmüş bazı ölçütler mevcuttur. Bunlar
doğrultusunda daha çok edebi türler incelenmektedir ancak daha gündelik olan
diğer metin türlerinin ise kısmen ihmal edildiği görülmektedir. Her gün
yüzbinlerce okuyucu ile buluşan köşe yazıları da metindilbilim açısından
incelenmeye değerdir. Bu çalışmada da Güneri Civaoğlu’nun köşe yazıları
barındırdıkları bağlaçlar açısından incelenmiştir. İçerik analizi şeklindeki
araştırmada bir yandan hangi bağlaç türlerine daha fazla yer verildiği, bir
yandan da bunlarla yazarın ne amaçladığı anlaşılmaya çalışılmıştır. Civaoğlu en
çok ekleyici (additive) bağlaçları tercih etmiştir. Ardışık ögelerin arasında
bir bağ kurarak bunların birbirini desteklemesini ve böylece fikirlerini daha
kuvvetli bir şekilde ortaya koyabilmeyi amaçlamıştır. Çeliştirici (adversative)
bağlaçlarla yazar birbirine zıt ögeleri bir arada kullanarak okuyucunun
dikkatini ve metni alımlamasını artırmayı hedeflemiştir. Zaman belirteci
(temporal) ve nedenleyici (causal) bağlaçlar diğer iki türe kıyasla çok az
kullanılmıştır. Ayıca yazarın bağlaçları sıklıkla paragraf başında tek başına
bazen de iki tire işareti arasında kullanarak bu bağlaçlara kendine has bir
tarzla vurgu yaptığı ve böylece etkilerini artırdığı da görülmüştür.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1993). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. Ankara: Be-Ta Basım Yayım.
  • Balcı, A. (2016). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem Teknik ve İlkeler (12 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Civaoğlu, G. (2019a). Haydi sandığa. Milliyet, 3 Mart.
  • Civaoğlu, G. (2019b). Adil ve şeffaf. Milliyet, 2 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019c). Oylar sayılırken. Milliyet,4 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019d). ABD bulutları. Milliyet, 6 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019e). F-35’e karşı SU-57 mi. Milliyet, 9 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019f). Bahçeli’nin referansları. Milliyet, 10 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019g). Önce Büyükçekmece. Milliyet, 11 Nisan.
  • Civaoğlu, G. (2019h). Soruya karşı soru. Milliyet, 12 Nisan.
  • Çocuk, H. E. (2013). Çocuk Yazınında Bilgilendirici Metin Olarak Köşe Yazısı. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 143-165.
  • Demirci, K. (2017). Kelime Bilgisi El Kitabı (2 b.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Dilidüzgün, Ş. (2017). Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi: Uygulamalı Bir Yaklaşım. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Emir, S. (1986). Kompozisyon Yazma Sanatı. İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
  • Günay, V. (2007). Metin Bilgisi. İstanbul: Multilingual.
  • Gürel, Z., Temizyürek, F., & Şahbaz, N. K. (2007). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Öncü Kitap.
  • Halliday, M., & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. Longman.
  • Hengirmen, M. (1999). Dilbilgisi ve Dilbilim Terimleri Sözlüğü . Ankara: Engin Yayınları.
  • Keray Dinçel, B., Okur, A., & Güden Altmış, Z. (2018). "Neden Bağlaçları"nın Okuduğunu Anlama Üzerine Etkisi. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü , 9(24), 110-121.
  • Torusdağ, G., & Aydın, İ. (2017). Metindilbilim Ve Örnek Metin Çözümlemeleri (1 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türk Dil Kurumu. (2019). Güncel Türkçe Sözlük. 04 15, 2019 tarihinde Türk Dil Kurumu: http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5cb47fc94443d9.66186636 adresinden alındı
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Özden 0000-0003-1837-5831

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özden, E. (2019). Use of Conjunctions in Columns by Güneri Civaoğlu: A Text-Linguistics Analysis. Sakarya University Journal of Education, 9(3), 591-613. https://doi.org/10.19126/suje.624932