BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrenci Aileler Ve Çocuklarının Sosyal Hijyenik Gelişiminin Değerlendirilmesi

Yıl 2007, Cilt: 1 Sayı: 2, 5 - 10, 01.04.2007

Öz

Özbekistan Cumhuriyeti Taşkent şehri yüksek eğitim kurumlarında öğrenci bayanların aile kurma ve çocuk sahibi olma zamanlarının giderek gençleşmekte olduğu gözlenmektedir. Erken evlenen ve çocuk sahibi olan ailelerde küçük yaştaki çocukların dolaylı olarak anne bakımı ve ilgisinden uzaklaşmakta olduğu da dikkati çekmektedir. Bu gibi durumlar büyük çoğunlukta bebeklerin anne sütünden erken kopmasına ve onların yüksek oranda hastalanmalarına sebep olmaktadır. Bu çalışmada öğrenci anneler ve onların ailesinde yetişmekte olan, 3 yaş altındaki çocukların sosyal- hijyenik gelişimini öğrenmek ve onların sağlık durumlarını değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışmaya 0-3 yaş arası çocuklar dahil edildi. Geliştirilen bir anket formu yardımıyla 470 adet çocuk sahibi öğrenci ailelerinin gelişim özellikleri, hayat şartları, öğrenci konumundaki annelerin bazı sağlık göstergeleri, gebelik esnasındaki yapılmış olan sağlık hizmeti hacmi ve kalitesi, ailedeki 3 yaşa kadar olan çocukların hastalanma şekli ve peryodları öğrenildi. Toplanmış veriler tıbbi-istatistiki yöntemlerle değerlendirildi. Bulgulara bakıldığında; Taşkent şehrinde her geçen gün öğrenci anne sayısının arttığı ve evlenme yaşının küçüldüğü ve öğrenci annelerin çoğunlukla yüksek öğretimin 3. ve 4. sınıflarında çocuk sahibi olduğu bulundu. Öğrenci ailelerin % 94' ü geniş ailelerde otururken ancak % 6' sının müstakil yaşadığı öğrenildi. Öğrenci annelerin emzirme ayları düşük, çocukların ilk 3 yaşta hastalanma sıklıkları yüksekti.

Kaynakça

  • Gorbaç N.А, Gonçarova G.N., Bolşakova İ.A Öğrencileri tıbbi sosyal ve priskolojik karşılaştırma analizi Rusya Federasyonu Sağlık sıh- hiyesi.2003; 38-40.
  • Uzunova AN., Şerbina AA. Bebeğin ilk yıllarında beslenmesinin geli- şime olan etkisi.Perinotal ve pediatri Rusya haberleri dergisi 2004; 49:34.
  • Barker DJ. Fetal and infant origins of disease. British Medical journal. 1992; 4:15-19.
  • De Andraca I., Peirano P, Uauy R. Nutrition and care in the preterm and neonatal periods and later development: human milk is best for optimal mental development. In Nutrition, health, and child deve- lopment: research advances and policy recommendations. Pan American Health Organization, Tropical metabolism Research Unit of the West Indies, and The World Bank. Scientific Publication 566; 1998:43-68.
  • Griffiths M, Diskin K, Favin M. Promoting the growth of children: what works. Washington, DC, The World Bank Human Development Department ;1996.
  • Jacob T. Family interaction in disturbed and normal families: A met- hodological and substantive review Psychol. Bull. 1986; 82: 33-35.
  • Morrow-Tlucak M, Haude RH, Ernhart CB. Breastfeeding and cogni- tive development in the first two years of life. Soc Sci Med 1988; 26:635-639.
  • Reed BA, Habicht JP, Niameogo C. The effects of maternal educati- on on child nutritional status depend on socio-environmental conditions. Int J Epidemiol 1996;25:582-592.
  • Uauy R, de Andraca I. Human milk and breast feeding for optimal mental development. 1 Nutr 1995; 125: 2278-2280.
  • Grinina OV, Vajnova TV. Genç ailelerde çocukların sosyal hijyenik de- ğerlendirilmesi. Sovyet Sağlık Sıhhiyesi 1986; 5:27-32.
  • Yakovleva EB. Genç yaştaki anne ve bebek sağlığı Pediatri 1990; 3:62- 67.
  • Gençlerin sağlıklı yaşam şekli gelişimi Pediatri profesörü Lisitsina. M redaksiyonundan., 1988; 184

ÖĞRENCİ AİLELER VE ÇOCUKLARININ GELİŞİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2007, Cilt: 1 Sayı: 2, 5 - 10, 01.04.2007

Öz

It is observed that the age of marriage and pregnancy in high school female students gradually has decreased in Taskent, Republic of Uzbekistan. Unfortunately, younger parents are somewhat less interested in their babies and these children take less mother care. Fort that reason, these mothers discontinue breastfeeding early and their babies get sick with a high frequency. In this study, we aimed to evaluate the social development and health status of student mothers and their children under the age of 3 years.The children between 0-3 years of old were included in our study. We retrospectively investigated the records of 470 high school student parents and their babies. We recorded the socio-economic level and health status of the parents, the quality of follow-up during pregnancy, neurodevelopment of the babies, diseases of the children up to age 3. The data were analysed statistically. According to our results, the number of high school student mothers increased, and the age of marriage decreased gradually in Taskent. Most of them gave birth around 3rd and 4th classes of high school. The ratio of parents living in big families was 94 %. In conclusion, the frequencies of early breastfeeding interruption and diseases of children born to high school student mothers were found at a high level

Kaynakça

  • Gorbaç N.А, Gonçarova G.N., Bolşakova İ.A Öğrencileri tıbbi sosyal ve priskolojik karşılaştırma analizi Rusya Federasyonu Sağlık sıh- hiyesi.2003; 38-40.
  • Uzunova AN., Şerbina AA. Bebeğin ilk yıllarında beslenmesinin geli- şime olan etkisi.Perinotal ve pediatri Rusya haberleri dergisi 2004; 49:34.
  • Barker DJ. Fetal and infant origins of disease. British Medical journal. 1992; 4:15-19.
  • De Andraca I., Peirano P, Uauy R. Nutrition and care in the preterm and neonatal periods and later development: human milk is best for optimal mental development. In Nutrition, health, and child deve- lopment: research advances and policy recommendations. Pan American Health Organization, Tropical metabolism Research Unit of the West Indies, and The World Bank. Scientific Publication 566; 1998:43-68.
  • Griffiths M, Diskin K, Favin M. Promoting the growth of children: what works. Washington, DC, The World Bank Human Development Department ;1996.
  • Jacob T. Family interaction in disturbed and normal families: A met- hodological and substantive review Psychol. Bull. 1986; 82: 33-35.
  • Morrow-Tlucak M, Haude RH, Ernhart CB. Breastfeeding and cogni- tive development in the first two years of life. Soc Sci Med 1988; 26:635-639.
  • Reed BA, Habicht JP, Niameogo C. The effects of maternal educati- on on child nutritional status depend on socio-environmental conditions. Int J Epidemiol 1996;25:582-592.
  • Uauy R, de Andraca I. Human milk and breast feeding for optimal mental development. 1 Nutr 1995; 125: 2278-2280.
  • Grinina OV, Vajnova TV. Genç ailelerde çocukların sosyal hijyenik de- ğerlendirilmesi. Sovyet Sağlık Sıhhiyesi 1986; 5:27-32.
  • Yakovleva EB. Genç yaştaki anne ve bebek sağlığı Pediatri 1990; 3:62- 67.
  • Gençlerin sağlıklı yaşam şekli gelişimi Pediatri profesörü Lisitsina. M redaksiyonundan., 1988; 184
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA69VE84PD
Bölüm Research Article
Yazarlar

Abdusamatova Barno Erkinovna Bu kişi benim

Mahmudova Dılbar Inoyatova Bu kişi benim

Karımov Uçkun Abdullayevi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2007
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

Vancouver Erkinovna AB, Inoyatova MD, Abdullayevi KU. ÖĞRENCİ AİLELER VE ÇOCUKLARININ GELİŞİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Türkiye Çocuk Hast Derg. 2007;1(2):5-10.

13548  21005     13550