Objective: Communication disorders are one of the most common dysfunctions observed in cerebral palsy (CP). Our aim in this study was to explore clinical factors and socio-demographic characteristics associated with communication impairments in children with CP.
Material and Methods: One hundred and three CP children were evaluated with Communication Function Classification System (CFCS) for communication skills. Socio-demographic characteristics of the parents and detailed clinical data were collected. Gross Motor Function Classification System (GMFCS) and Manual Ability Classification System (MACS) were used for the analysis of motor functions. The effect of all obtained data on communication skills was examined.
Results: The rates of the children with the highest and lowest level of CFCS were 21.4% and 23.3%, respectively. The presence of any comorbid disease, dyskinetic/quadriplegic CP subtype, poorer motor functional level, lower education level of the mother and lower rehabilitation intensity were found to be associated with communication impairments (p<0.05).
Conclusion: Communication is very important to lead a healthy and happy life in the social environment. This situation becomes more important for individuals with CP who have difficulty in adapting to society due to physical limitations. Therefore, it is very important to thoroughly evaluate the individuals with CP in terms of communication skills, to analyze the risk factors affecting communication and to make the necessary interventions on time to develop these skills.
cerebral palsy communication comorbidities clasification systems
Amaç: İletişim bozuklukları serebral palside (SP) gözlenen en yaygın işlev bozukluklarından biridir. Bu çalışmada amacımız SP’li çocuklarda iletişim bozuklukları ile ilişkili klinik faktörleri ve sosyo-demografik özellikleri araştırmaktır.
Gereç ve Yöntemler: Yüz üç SP’li çocuk iletişim becerileri açısından İletişim Fonksiyonu Sınıflandırma Sistemi (İFSS) ile değerlendirildi. Ebeveynlerin sosyodemografik özellikleri ve ayrıntılı klinik veriler toplandı. Motor fonksiyonların analizi için Kaba Motor Fonksiyon Sınıflandırma Sistemi (KMFSS) ve Manuel Yetenek Sınıflandırma Sistemi (MYSS) kullanıldı. Elde edilen tüm verilerin iletişim becerileri üzerindeki etkisi incelendi.
Bulgular: İFSS düzeyi en yüksek ve en düşük olan çocukların oranı sırasıyla % 21.4 ve % 23.3’dü. Herhangi bir komorbid hastalık, diskinetik / kuadriplejik SP alt tipi, daha zayıf motor fonksiyonel düzey, annenin düşük eğitim düzeyi ve düşük rehabilitasyon yoğunluğu varlığı iletişim bozuklukları ile ilişkili bulunmuştur (p <0.05).
Sonuç: Sosyal ortamda sağlıklı ve mutlu bir yaşam sürmek için iletişim çok önemlidir. Bu durum, fiziksel kısıtlamalar nedeniyle topluma uyum sağlamada güçlük çeken SP’li bireyler için daha önemli hale gelmektedir. Bu nedenle, SP’li bireyleri iletişim becerileri açısından kapsamlı bir şekilde değerlendirmek, iletişimi etkileyen risk faktörlerini analiz etmek ve bu becerileri geliştirmek için zamanında gerekli müdahaleleri yapmak çok önemlidir.
İletişim serebral palsi komorbiditeler sınıflandırma sistemleri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | ORIGINAL ARTICLES |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mart 2021 |
Gönderilme Tarihi | 3 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 15 Sayı: 2 |