Background: The purpose of the study was to investigate if there was any relationship between multiple choice question (MCQ) test and Patient Management Problem (PMP) Exam. We also aimed to determine satisfaction levels and wievs of the students on PMP exams. Methods: Thirty students who completed their learning period in the department of Physical Therapy and Rehabilitation were taken to PMP test and MCQ exam respectively. They were asked to complete a questionnaire that was prepared to investigate their satisfaction levels on PMP exam. The scores of MCQ and PMP exams were analyzed for the correlation between them. Results: Mean scores in PMP and MCQ exams were 81.2 (SD:7.9) and 81.4 (SD:8.06) respectively. There was a significant correlation between the scores of two different exams. The students were highly satisfied with the PMP exam. Conclusion: The departments will use structured clinical exams more in the future in order to assess their students’ performances in a more realistic and reliable way.
Gerekçe: Araştırmada Çoktan Seçmeli Sınavlarda(ÇSS) gösterilen başarının Hasta yönetim Problemleri ( HYP) sınavındaki başarıyla gerçekten ilişkili olup olmadığını ve HYP sınavına katılan öğrencilerin sınavla ilgili memnuniyet düzeylerini ve görüşlerini belirlemeyi amaçladık. Yöntem: Beşinci sınıfta Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon staj grubunu bitiren 30 öğrenciye önce HYP sınavı uygulanmış, daha sonra ÇSS uygulanmış ve sınav sonuçları arasında ki ilişkiye bakılmıştır. Öğrencilerin HYP memnuniyet düzeylerini belirlemek için öğrencilerden birer anket formu doldurmaları istenildi. Bulgular: Çalışma kapsamına alınan öğrencilerin hasta yönetim problemi sınavından aldıkları ortalama puan 81,2 (ST: 7,9) iken çoktan seçmeli sınavdan aldıkları ortalama puan 81,4 (ST:8,06) bulunmuştur.Öğrencilerin HYP ile ilgili memnuniyet düzeyleri yüksek bulundu. Sonuç: İleriki yıllarda kliniklerin, kendi alt yapı olanakları, öğrenci sayısını göz önüne alarak gerçek yaşamla daha ilgili olan, bilgi davranış ve tutumu bir arada ölçen yapılandırılmış klinik sınavlara yer vereceklerine inanıyoruz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2004 |
Gönderilme Tarihi | 5 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 15 Sayı: 15 |