Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COVID-19 Pandemisindeki Uzaktan Eğitim Döneminde Tıp Fakültesi Dijital Anatomi Eğitimi Daha Verimli Duruma Nasıl Getirilir?

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 66, 5 - 14, 30.04.2023
https://doi.org/10.25282/ted.1165466

Öz

Amaç: Tüm dünyada COVID-19 pandemisinin etkilerinin devam etmesi nedeniyle eğitim kurumlarında aniden uzaktan eğitime geçilmesi özellikle sağlık alanında bulunan öğrencilerin teorik ve pratik derslerini olumsuz etkilemiştir. Bu çalışmada pandemi süresince tıp fakültesi öğrencilerine verilen anatomi eğitiminin geri bildirimlerle değerlendirilmesi ve önümüzdeki yıllarda da uzaktan eğitimin daha aktif olarak devam edilmesinin verimli olup olmayacağının sorgulanması amaçlanmıştır.
Yöntem: Çalışmaya Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde anatomi dersi alan 179 dönem 2 öğrencisinden 156 (86 kadın, 70 erkek)’sı dahil edilmiştir. Kesitsel, tanımlayıcı tipteki çalışmada katılımcıların anatomi eğitimi hakkındaki görüşleri gönüllü olarak katılmayı kabul ettikleri bir anket yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Hazırlanan anket formu yüz yüze/uzaktan ve teorik/pratik anatomi eğitimi ile ilgili 20 tane 5'li likert tipi kapalı uçlu sorudan oluşmaktadır. Ankette katılımcılardan yüz yüze anatomi eğitimini online eğitim ile karşılaştırmaları ve online anatomi derslerinin avantajlarını ve kısıtlılıklarını belirlemeleri istenmiştir. İstatistiksel analizler için SPSS 25,0 programı kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan 156 gönüllüden 86 (%55,1)’sı kadın, 70 (%44,9)’i erkekti. Kadınların yaş ortalaması 20,59 ±1,39 erkeklerin yaş ortalaması 20,72 ±1,96 idi (p=0,615). Teorik anatomi derslerinin online eğitim olarak devam etmesini isteyenlerin sayısı yüz yüze olarak devam etmesini isteyenlerden daha fazlaydı (p=0,0001). Pratik anatomi derslerinin yüz yüze olarak devam etmesini isteyenlerin sayısı online devam etmesini isteyenlerden daha fazlaydı (p=0,001). Teorik anatomi derslerinin uzaktan eğitim olarak verilmesinin zamandan tasarruf sağladığı için etkili bir öğrenme yöntemi olduğunu düşünenler %33,3 iken, %4,5 öğrenci ise buna kesinlikle katılmadığını ifade etmiştir. %41,7 öğrenci uzaktan eğitimde teorik dersten sonra video kayıtlarını yeniden izlemenin dersi öğrenmeyi kolaylaştırdığını belirtmişlerdir. %28,8 kişi online eğitim ile teorik derslerin verilmesinin eğitimin kalitesinde kayıp yaşanmadığını ifade etmiştir.
Sonuç: Anatomi derslerinin teorik kısmının daha çok online, pratik kısmının ise yüz yüze yapılmasının daha iyi olabileceği sonucuna varılmıştır. Tıp ve sağlık bilimleri alanında eğitim gören her birey için anatominin çok iyi öğrenilmesi gerektiği ve bunun da yüz yüze eğitim ile daha verimli olabileceği kanaatindeyiz. Çalışmamız online eğitime devam edecek olan kurumlarda iyileştirmeleri gereken yönleri ortaya koymaktadır ve daha sonra yapılacak olan diğer çalışmalara da kaynak olacaktır.

Destekleyen Kurum

Yok

Proje Numarası

Yok

Teşekkür

yok

Kaynakça

  • 1- Bozkurt A. (COVID-19) pandemi süreci ve pandemi dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2020;6(3):112–42.
  • 2- Sadeesh T, Prabavathy G, Ganapathy A. Evaluation of undergraduate medical students’ preference to human anatomy practical assessment methodology: a comparison between online and traditional methods. Surg Radiol Anat. 2021;43:531–5.
  • 3- Milli Eğitim Bakanlığı. COVID-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim [Internet]. Türkiye: Milli Eğitim Bakanlığı; 2020 [cited June 1]. Available from: http://www.meb.gov.tr/covid-19-salgini-sonrasi-dunyadaegitim/haber/20936/tr.
  • 4- Micks J ve Mcllwaine J (2020) Dünya çocuklarının COVID-19 aracılığıyla öğrenmesini sağlamak. UNICEF. https://www.unicef.org/coronavirus/keeping-worlds-children-learning - through-COVID-19 (ET: 20.05.2020).
  • 5- Matematiksel. Türkiye’de COVİD-19 Salgınının Eğitim Sistemi Üzerindeki Etkileri [Internet]. Türkiye: Matematiksel. 2020 [cited June 1]. Available from: https://www.matematiksel.org/turkiyede-covid-19-salgininin-egitim-sistemi-uzerindeki-etkileri/.
  • 6- Karadağ E, Yücel C. Yeni tip koronavirüs pandemisi üniversitelerde uzaktan eğitim: olası bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi. 2020;10(2):181–92.
  • 7- Keskin M, Özer Kaya D. COVID-19'a yönelik web tabanlı eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;5(2):59–67.
  • 8- Özer M, Suna E. COVID-19 salgını ve eğitim. İçinde: Şeker M, Özer A, Korkur C, editörler. Küresel salgının anatomisi, insan ve toplumun geleceği. Ankara: TÜBA; 2020. s.173-92.
  • 9- Bozkurt A, Sharma RC. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education. 2020;15(1):i–vi.
  • 10- Hodges CB, Moore S, Lockee BB, Trust T, Bond MA. The difference between emergency remote teaching and online learning. (2020). https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-betweenemergency-remote-teaching-and-online-learning. 11- Yıldırım K. İstisnai bir uzaktan eğitim-öğretim deneyiminin öğrettikleri. Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi.2020;1(1):7–15.
  • 12-Güraksın A, İnandı T, Keskinler D. Mezuniyet öncesi tıp eğitimi. Toplum ve Hekim. 1997; 79(12): 22-6.
  • 13- Acuner AM, Yalçın M, Ersoy M, Tekdemir İ, Ersoy F. Ankara Üniversitesi tıp fakültesi anatomi eğitiminde öğrenim-öğrenme düşüncesiyle ilgili değerlendirmeleri. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 1999;52(04):211–8.
  • 14- Iwanaga, J, Loukas M, Dumont AS, Tubbs RS. A review of anatomy education during and after the COVID-19 pandemic: Revisiting traditional and modern methods to achieve future innovation. Clin Anat. 2021;34:108–14.
  • 15- Saverino D. Teaching anatomy at the time of COVID-19. Clin Anat. 2021;34:1128.
  • 16- Senol D, Toy S, Canbolat M, Pektas M. Evaluation of online anatomy education given in medicine and dentistry faculties of universities during COVID-19 pandemic with student. Konuralp Medical Journal. 2021;13(1):30–5.
  • 17- Srinivasan DK. Medical students’ perceptions and an anatomy teacher’s personal experience using an e-learning platform for tutorials during the COVID-19 crisis. Anat Sci Educ. 2020;13:315–6.
  • 18- Newby TJ, Stepich DA, Lehman JD, Russell JD. Educational Technology for Teaching and Learning. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall; 2006.
  • 19- Hassenburg, A. Distance education versus the traditional classroom: Comparing the traditional classroom to the virtual one, does being physically present in school make a difference?. Berkeley Scientific Journal. 2009;13(1):7-10.
  • 20-UNESCO. Open and distance education: Trends, policy and strategy considerations. Paris: UNESCO Publishing; 2002. 21- De Oliveira MMS, Penedo AST, Pereira VS. Distance education: advantages and disadvantages of the point of view of education and society. Dialogia. 2018;29:139–52.
  • 22-Babacan S, Doğru Yuvarlakbas S. Digitalization in education during the COVID-19 pandemic: emergency distance anatomy education. Surg Radiol Anat. 2022;44(1):55-60.
  • 23-Turhan B, Yakut Y. The opinions of physiotherapy students on online anatomy education during COVID-19 pandemic. Anatomy. 2020;14(2):134–8.
  • 24-Başaran M, Doğan E, Karaoğlu E, Şahin E. Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2020;5(2):368–97.
  • 25-Ateşoğlu Karabaş S, Demir M, Yoldaş A, Çiçek M. Opinions of medical faculty students about anatomy practical education: A survey study. Med Records. 2022;4(1):55-9.
  • 26-Singal A, Bansal A, Chaudhary P, Singh H, Patra A. Anatomy education of medical and dental students during COVID-19 pandemic: a reality check. Surg Radiol Anat. 2020;43:515-21.
  • 27-Cuschieri S, Agius JC. Spotlight on the shift to remote anatomical teaching during COVID-19 pandemic: perspectives and experiences from the University of Malta. Anat Sci Educ. 2020;13:671–9.

COVID-19 Pandemisindeki Uzaktan Eğitim Döneminde Tıp Fakültesi Dijital Anatomi Eğitimi Daha Verimli Duruma Nasıl Getirilir?

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 66, 5 - 14, 30.04.2023
https://doi.org/10.25282/ted.1165466

Öz

Aim: Due to the ongoing effects of the COVID-19 pandemic all over the world, the sudden transition to distance education in educational institutions has adversely affected the theoretical and practical courses of students in the field of health. In this study, it is aimed to evaluate the anatomy education given to medical faculty students during the pandemic with feedback and to question whether it will be productive to continue distance education more actively in the coming years.
Methods: The study included 156 (86 female, 70 male) of 179 semester 2 students taking anatomy courses at Kahramanmaraş Sütçü İmam University Faculty of Medicine. In this cross-sectional, descriptive study, the opinions of the participants about anatomy education were determined using a questionnaire method in which they voluntarily agreed to participate. The prepared questionnaire consisted of 20, 5-point Likert type closed-ended questions about face-to-face/remote and theoretical/practical anatomy education. In the survey, participants were asked to compare face-to-face anatomy education with online education and to identify the advantages and limitations of online anatomy lessons. SPSS 25.0 program was used for statistical analysis.
Results: Of the 156 volunteers participating in the study, 86 (55.1%) were female and 70 (44.9%) were male. The mean age of women was 20.59 ±1.39 years, and the mean age of men was 20.72 ±1.96 (p=0.615). The number of those who wanted theoretical anatomy courses to continue online was higher than those who wanted them to continue face-to-face (p=0.0001). The number of those who wanted practical anatomy courses to continue face-to-face was higher than those who wanted them to continue online (p=0.0001). While 33.3% of the students thought that giving theoretical anatomy lessons as distance education was an effective learning method because it saves time, 4.5% of the students stated that they strongly disagreed with this. 41.7% of the students stated that re-watching the video recordings after the theoretical lessons in distance education made it easier to learn the lessons. 28.8% of the students stated that there was no loss in the quality of education when the theoretical lessons were given with online education.
Conclusions: It was concluded that it would be better if the theoretical part of the anatomy courses were
conducted more online and the practical part face-to-face. For every individual studying medicine and health sciences. We believe that anatomy should be learned very well and this can be more productive with face-to-face training. Our study reveals the aspects that need to be improved in institutions that will continue online education and will be a source for other studies to be done later.

Proje Numarası

Yok

Kaynakça

  • 1- Bozkurt A. (COVID-19) pandemi süreci ve pandemi dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi. 2020;6(3):112–42.
  • 2- Sadeesh T, Prabavathy G, Ganapathy A. Evaluation of undergraduate medical students’ preference to human anatomy practical assessment methodology: a comparison between online and traditional methods. Surg Radiol Anat. 2021;43:531–5.
  • 3- Milli Eğitim Bakanlığı. COVID-19 Salgını Sonrası Dünyada Eğitim [Internet]. Türkiye: Milli Eğitim Bakanlığı; 2020 [cited June 1]. Available from: http://www.meb.gov.tr/covid-19-salgini-sonrasi-dunyadaegitim/haber/20936/tr.
  • 4- Micks J ve Mcllwaine J (2020) Dünya çocuklarının COVID-19 aracılığıyla öğrenmesini sağlamak. UNICEF. https://www.unicef.org/coronavirus/keeping-worlds-children-learning - through-COVID-19 (ET: 20.05.2020).
  • 5- Matematiksel. Türkiye’de COVİD-19 Salgınının Eğitim Sistemi Üzerindeki Etkileri [Internet]. Türkiye: Matematiksel. 2020 [cited June 1]. Available from: https://www.matematiksel.org/turkiyede-covid-19-salgininin-egitim-sistemi-uzerindeki-etkileri/.
  • 6- Karadağ E, Yücel C. Yeni tip koronavirüs pandemisi üniversitelerde uzaktan eğitim: olası bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi. 2020;10(2):181–92.
  • 7- Keskin M, Özer Kaya D. COVID-19'a yönelik web tabanlı eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2020;5(2):59–67.
  • 8- Özer M, Suna E. COVID-19 salgını ve eğitim. İçinde: Şeker M, Özer A, Korkur C, editörler. Küresel salgının anatomisi, insan ve toplumun geleceği. Ankara: TÜBA; 2020. s.173-92.
  • 9- Bozkurt A, Sharma RC. Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education. 2020;15(1):i–vi.
  • 10- Hodges CB, Moore S, Lockee BB, Trust T, Bond MA. The difference between emergency remote teaching and online learning. (2020). https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-betweenemergency-remote-teaching-and-online-learning. 11- Yıldırım K. İstisnai bir uzaktan eğitim-öğretim deneyiminin öğrettikleri. Eğitim Bilimleri Eleştirel İnceleme Dergisi.2020;1(1):7–15.
  • 12-Güraksın A, İnandı T, Keskinler D. Mezuniyet öncesi tıp eğitimi. Toplum ve Hekim. 1997; 79(12): 22-6.
  • 13- Acuner AM, Yalçın M, Ersoy M, Tekdemir İ, Ersoy F. Ankara Üniversitesi tıp fakültesi anatomi eğitiminde öğrenim-öğrenme düşüncesiyle ilgili değerlendirmeleri. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası. 1999;52(04):211–8.
  • 14- Iwanaga, J, Loukas M, Dumont AS, Tubbs RS. A review of anatomy education during and after the COVID-19 pandemic: Revisiting traditional and modern methods to achieve future innovation. Clin Anat. 2021;34:108–14.
  • 15- Saverino D. Teaching anatomy at the time of COVID-19. Clin Anat. 2021;34:1128.
  • 16- Senol D, Toy S, Canbolat M, Pektas M. Evaluation of online anatomy education given in medicine and dentistry faculties of universities during COVID-19 pandemic with student. Konuralp Medical Journal. 2021;13(1):30–5.
  • 17- Srinivasan DK. Medical students’ perceptions and an anatomy teacher’s personal experience using an e-learning platform for tutorials during the COVID-19 crisis. Anat Sci Educ. 2020;13:315–6.
  • 18- Newby TJ, Stepich DA, Lehman JD, Russell JD. Educational Technology for Teaching and Learning. Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall; 2006.
  • 19- Hassenburg, A. Distance education versus the traditional classroom: Comparing the traditional classroom to the virtual one, does being physically present in school make a difference?. Berkeley Scientific Journal. 2009;13(1):7-10.
  • 20-UNESCO. Open and distance education: Trends, policy and strategy considerations. Paris: UNESCO Publishing; 2002. 21- De Oliveira MMS, Penedo AST, Pereira VS. Distance education: advantages and disadvantages of the point of view of education and society. Dialogia. 2018;29:139–52.
  • 22-Babacan S, Doğru Yuvarlakbas S. Digitalization in education during the COVID-19 pandemic: emergency distance anatomy education. Surg Radiol Anat. 2022;44(1):55-60.
  • 23-Turhan B, Yakut Y. The opinions of physiotherapy students on online anatomy education during COVID-19 pandemic. Anatomy. 2020;14(2):134–8.
  • 24-Başaran M, Doğan E, Karaoğlu E, Şahin E. Koronavirüs (COVID-19) pandemi sürecinin getirisi olan uzaktan eğitimin etkililiği üzerine bir çalışma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi. 2020;5(2):368–97.
  • 25-Ateşoğlu Karabaş S, Demir M, Yoldaş A, Çiçek M. Opinions of medical faculty students about anatomy practical education: A survey study. Med Records. 2022;4(1):55-9.
  • 26-Singal A, Bansal A, Chaudhary P, Singh H, Patra A. Anatomy education of medical and dental students during COVID-19 pandemic: a reality check. Surg Radiol Anat. 2020;43:515-21.
  • 27-Cuschieri S, Agius JC. Spotlight on the shift to remote anatomical teaching during COVID-19 pandemic: perspectives and experiences from the University of Malta. Anat Sci Educ. 2020;13:671–9.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Sibel Ateşoğlu Karabaş 0000-0002-8469-4518

Mehlika Küçük 0000-0002-0899-560X

Proje Numarası Yok
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2023
Gönderilme Tarihi 22 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 66

Kaynak Göster

Vancouver Ateşoğlu Karabaş S, Küçük M. COVID-19 Pandemisindeki Uzaktan Eğitim Döneminde Tıp Fakültesi Dijital Anatomi Eğitimi Daha Verimli Duruma Nasıl Getirilir?. TED. 2023;22(66):5-14.