Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Medical Success Self-Efficacy Beliefs and Attitudes Towards the Medical Profession of Intern Doctors

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 68, 18 - 28, 31.12.2023
https://doi.org/10.25282/ted.1284425

Öz

Aim: Medicine which is the most preferred profession in the university exam with thoughts such as being beneficial to humanity, job guarantee, high income and social status in Turkey is also a difficult profession that requires intensive working tempo, constant self-renewal and taking heavy responsibilities. During the long and intensive education the students get to know the working conditions of the profession better and their attitude towards the medical profession may become negative. The study was aimed to examine the senior medical students belief of medical achievement self-efficacy, attitudes towards the medical profession and related factors.
Methods: The population of this descriptive study consists of all Erciyes University Faculty of Medicine senior students (n=279). The study was completed with 273 students. In the study, the data were collected with the Scale for Attitudes towards a Medical Profession (SATMP), the Medical Achievement Self-efficacy Scale (MASS) and a questionnaire consisting of questions about the socio-demographic characteristics of the students. Mann Whitney U, Kruskal Wallis Test and Spearman Correlation Analysis were used in the analysis of the data.
Results: While the median score of SATMP was 88, the median score of MASS was determined as 62. While there was no relationship between the medical faculty academic achievement scores of the students and their SATMP scores and MASS scores; A moderate positive correlation was found between SATMP scores and MASS scores. The SATMP score averages of the students preferred medical school in the first place, defined the reason for choosing medical school as their dream profession, and wanted to work as an academician-specialist doctor after graduation and who were female were found to be higher. The MASS score averages of the students whose mothers are university graduates and who are considering working as an academician-specialist physician as a post-graduation career plan were found to be higher.
Conclusions: In our study; It has been determined that as the attitude towards the profession becomes positive, the professional self-efficacy belief of the students also increases, and the academic achievement score is not related to both the professional attitude and the professional self-efficacy belief. Further studies are needed to better understand the causality dimension of the relationship between professional attitude, professional self-efficacy and academic achievement.

Kaynakça

  • 1. Ceylan E, Cinser B, Soytürk S, Şengün T, Erbay H. Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Tercihinde Etkili Olan Faktörler. Jourrnal Of Medical Education And Informatics. 2017;1:2-12.
  • 2. Can H, Balcı UG, Öngel K. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler. Euras J Fam Med. 2013;2(2):77-82.
  • 3. Abdullah A, Gür SH. Lise Öğrencilerinin Meslek Tercihleri Ve Bu Tercihlerine Etki Eden Faktörler. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 2019;2(1):32-53.
  • 4. Sunar L. Türkiye’de Mesleki İtibar: Dönüşen Çalışma Hayatı Ve Mesleklerin Sosyal Konumu. Journal Of Economy Culture And Society. 2020(Özel Sayı 1/Supplement 1):29- 58.
  • 5. Karaoglu N, Şeker M. Klinik Öncesi Yıllardaki Tıp Öğrencilerinin Anksiyete Ve Depresyon Düzeyleri Ve Etkili Olabilecek Faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2011;10(3):303-12.
  • 6. Testerman JK, Morton KR, Loo LK, Worthley JS, Lamberton HH. The Natural History Of Cynicism İn Physicians. Academic Medicine. 1996;71(10):S43-5.

İntörn Hekimlerin Tıbbi Başarı Öz Yeterlik İnançlarının ve Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 22 Sayı: 68, 18 - 28, 31.12.2023
https://doi.org/10.25282/ted.1284425

Öz

Amaç: Türkiye’de insanlığa faydalı olma, iş garantisi, yüksek gelir ve sosyal statü gibi düşüncelerle üniversite sınavında en çok tercih edilen meslek olan hekimlik aynı zamanda yoğun çalışma temposu, sürekli kendini yenileme ve ağır sorumluluklar almayı da gerektiren zor bir meslektir. Öğrenciler aldıkları uzun ve yoğun eğitim süresince, mesleğin çalışma şartlarını daha iyi tanımakta ve hekimlik mesleğine yönelik tutumları olumsuzlaşabilmektedir. Çalışmada tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin, tıbbi başarı öz-yeterlik inançları ile hekimlik mesleğine yönelik tutumları ve ilişkili faktörlerin incelemesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı nitelikteki bu çalışmanın evrenini, Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesinde öğrenim gören tüm son sınıf öğrencileri (n=279) oluşturmaktadır, çalışma 273 öğrenciyle tamamlanmıştır. Çalışmada veriler Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği (HMYTÖ), Tıbbi Başarı Öz yeterlik Ölçeği (TBÖYÖ) ve öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerine ilişkin sorulardan oluşan anket formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney U, Kruskal Wallis Testi ve Spearman Kolerasyon Analizi kullanılmıştır.
Bulgular: HMYTÖ puan ortancası 88 iken TBÖYÖ puan ortancası 62 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin tıp fakültesi akademik başarı puanları ile HMYTÖ ve TBÖYÖ puanları arasında herhangi bir ilişki bulunmazken; HMYTÖ puanları ile TBÖYÖ puanları arasında orta düzeyde pozitif bir ilişki tespit edilmiştir. Kadınların, tıp fakültesini 1. sırada tercih edenlerin, tıp fakültesini tercih nedenini hayalindeki meslek olarak tanımlayanların, mezuniyet sonrası akademisyen-uzman hekim olarak çalışmak isteyenlerin HMYTÖ puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur. Annesi üniversite mezunu olanların ve mezuniyet sonrası kariyer planı olarak akademisyen-uzman hekim olarak çalışmayı düşünenlerin TBÖYÖ puan ortalamaları daha yüksek bulunmuştur
Sonuç: Çalışmamızda; öğrencilerde mesleğe yönelik tutum olumlu hale geldikçe, mesleki öz yeterlik inancının da arttığı, akademik başarı puanının ise hem meslek tutumu hem de mesleki öz yeterlik inancı ile ilişkili olmadığı tespit edilmiştir. Meslek tutumu, mesleki öz yeterlilik ve akademik başarı arasındaki ilişkinin nedensellik boyutunun daha iyi anlaşılması için ileri çalışmalara gereksinim vardır.

Kaynakça

  • 1. Ceylan E, Cinser B, Soytürk S, Şengün T, Erbay H. Bir Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Meslek Tercihinde Etkili Olan Faktörler. Jourrnal Of Medical Education And Informatics. 2017;1:2-12.
  • 2. Can H, Balcı UG, Öngel K. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinin Meslek Seçiminde Etkili Faktörler. Euras J Fam Med. 2013;2(2):77-82.
  • 3. Abdullah A, Gür SH. Lise Öğrencilerinin Meslek Tercihleri Ve Bu Tercihlerine Etki Eden Faktörler. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi. 2019;2(1):32-53.
  • 4. Sunar L. Türkiye’de Mesleki İtibar: Dönüşen Çalışma Hayatı Ve Mesleklerin Sosyal Konumu. Journal Of Economy Culture And Society. 2020(Özel Sayı 1/Supplement 1):29- 58.
  • 5. Karaoglu N, Şeker M. Klinik Öncesi Yıllardaki Tıp Öğrencilerinin Anksiyete Ve Depresyon Düzeyleri Ve Etkili Olabilecek Faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin. 2011;10(3):303-12.
  • 6. Testerman JK, Morton KR, Loo LK, Worthley JS, Lamberton HH. The Natural History Of Cynicism İn Physicians. Academic Medicine. 1996;71(10):S43-5.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Orjinal Araştırma
Yazarlar

Ayşe Nur Tat 0000-0002-6925-432X

Arda Borlu 0000-0002-1424-8037

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 17 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 22 Sayı: 68

Kaynak Göster

Vancouver Tat AN, Borlu A. İntörn Hekimlerin Tıbbi Başarı Öz Yeterlik İnançlarının ve Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. TED. 2023;22(68):18-2.