Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

2018’den 2023’e Okul Öncesi Eğitim Araştırmaları ile İlgili Sistematik Bir Literatür Taraması

Yıl 2024, Cilt: 5 Sayı: 1, 48 - 77, 30.12.2024

Öz

Erken çocukluk dönemi öğrencilerin yaşamlarında öğrenmeye en açık olduğu eğitim kademesi olması nedeniyle büyük önem taşımaktadır. Okul öncesi eğitimin değerinin anlaşılması ve yaygınlaşması için alan ihtiyaçlarının doğru belirlenmesi önemlidir.
Bu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim araştırmaları hakkında bir bakış açısı kazandırmak, aynı zamanda alan yazında yapılan araştırmaların yoğunluğu- nu belirlemektir. 2018 ile 2023 yılları arasında eğitim bilimleri alanında okul öncesi eğitimle ilgili 629 Web of Science (WOS) indeksli dergi makalesini incelemek için bibliyometrik ve içerik analizini birleştiren karma yöntem tasarı- mı kullanılmıştır. Çalışmanın bulgularına göre: 1) Okul öncesi ile ilgili makale yayınlayan toplam yazar sayısı 1237’dir. 2) Bu çalışmaların yapıldığı toplam ülke sayısı 72 olup, bunların 57’si birbirine bağlantılı değildir. 3) Yazar anahtar kelimelerinin toplam sayısı 1436 olup, bunların 1000’i birbiriyle bağlantılı değildir. Okul öncesi eğitim alanında yapılan araştırmalarda en çok kullanılan anahtar kelimeler ‘anaokulu’, ‘okul öncesi’ ve ‘erken çocukluk ’tur. Bunların dışında ‘erken çocuklukta ‘fen eğitimi’, ‘teknoloji’ ve ‘okul öncesi öğretmenleri’ de üst sıralarda yerini almıştır. 4) 1237 makaleden 349’u atıf almıştır ve bunlardan 103’ü birbiriyle ilişkilidir. 5) En çok atıf alan makalelerin bulunduğu dergi sayısı 242’dir. En çok atıf alan dergi ise 190 atıf ile “Early Childhood Education Journal” olurken, bunu 129 atıf ile “International Journal of Technology and Design Education” takip etmektedir.
En çok atıf alan makalelerin oyunlaştırma, robotik, fen, matematik, kodlama ve teknoloji ile ilgili olduğu dikkat çekmektedir. Bu çalışmanın araştırmacılara konunun geniş bir resmini vereceği ve araştırmacıların kendi çalışmaları için bir yol haritası oluşturmaya teşvik edeceği ve okul öncesi eğitim alanında yapılan çalışmaların yoğunluğu konusunda farkındalık kazanacakları düşünülmektedir.

Kaynakça

  • AÇEV ve ERG (2023). Her çocuğa eşit fırsat erken çocukluk eğitimine ilişkin politika önerileri. https://www.egitimreformugirisimi.org/acev-ve-ergnin-erken-cocukluk-egitimine-ilis- kin-politika-onerileri/
  • Aktaş, İ. (2022). Research trends on the use of technology in early childhood science education: Bibliometric mapping and content analysis. Shanlax International Journal of Education, 10(1), 284-300.
  • Arslan, E. (2022). Sosyal bilim araştırmalarında VOSviewer ile bibliyometrik haritalama ve örnek bir uygulama. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 33-56. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227291
  • Arslan, N. (2022). Uluslararası alan indekslerinde göç yazınına ilişkin bibliyometrik bir analiz. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 41, 571-600. https://doi.org/10.14520/adyusbd.934034
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sos- yal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-15.
  • Biçen, H., & Kocakoyun, S. (2018). Perceptions of students for gamification approach: Kahoot as a case study. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 13(02), 72-93. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i02.7467
  • Brenneman, K., Lange, A. & Nayfeld, I. (2019). Integrating STEM into preschool education; Designing a professional development model in diverse settings. Early Childhood Education. 47, 15-28. https://doi.org/10.1007/s10643-018-0912-z
  • Börner, K., Chen, C. ve Boyack, K. W. (2003). Visualizing knowledge domains. Annual Re- view of Information Science and Technology, 37(1), 179-255. https://doi.org/10.1002/aris. 1440370106/full
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (25. Baskı). Ankara: Pegem Yayınları
  • Checchi, D., Werfhorst, H. (2018) Policies, skills and earnings: how educational inequality affects earnings inequality, Socio-Economic Review, 16(1), 137-160, https://doi.org/10.1093/ ser/mwx008
  • Çelik, M. (2022). Erken çocukluk çalışmalarının bibliyometrik analizi: 1976-2022. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 88-81. https://doi.org/10.52826/ mcbuefd.1083567
  • Duman, N., & Arıcı, F. (2023). Okul öncesinde artırılmış gerçeklik teknolojisi kullanımına yönelik bibliyometrik haritalama analizi. Türkiye Eğitim Dergisi, 8(2), 285-298. https://doi.org/10.54979/turegitimdergisi.1377768
  • Göl, H. & Sakız, H. (2020). Okul öncesi eğitimde rehberlik programının kapsayıcı eğitim il- keleri doğrultusunda tasarlanması [Designing an inclusive guidance program in preschool education]. Nitel Sosyal Bilimler, 2(2), 90-115.
  • Gül, S., & Kahya Nizam, Ö. (2021). Sosyal bilimlerde içerik ve söylem analizi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 42, 181-198. https://doi.org/10.30794/paus- bed.803182
  • Heckman, J. (2006). Skill formation and the economics of investing in disadvantaged child- ren. Science, 312, 1900-1902.
  • Hernández-Torrano, D., & Ho, Y. (2021). A bibliometric analysis of publications in the Web of Science category of educational psychology in the last two decades. Psicología Educativa, 27(2), 101- 113.
  • Holloway, S.L., & Kirby, P. (2019). Neoliberalising education: New geographies of private tuition, class privilege, and minority ethnic advancement. Antipode.
  • Günsoy, Y.D. D. (2009). Beşerî sermaye ve insani gelişme için erken çocukluk eğitiminin öne- mi. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 4(2), 23-43
  • Karasar, N. (2023). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. İkinci Yazım, 38. Basım. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Khodabandelou, R. Mehran, G., Nimehchisalem, V. (2018). A Bibliometric analysis of 21st century research trends in early childhood education. Revista Publicando, 5(15), 137-163.
  • Kırksekiz, A. & Kol, S. (2023). Bibliometric analysis of early childhood education studies on the theme of robotic coding from a developmental perspective. International Journal of Educational Research Review, 8(4), 879-888. https://doi.org/10.24331/ijere.1328910
  • Koç, A. A., Taylan, E. E. & Bekman, S. (2002). Türkiye’de okul öncesi eğitimi hizmete duyulan ihtiyaçların saptanması ve çocuğun dil yetisi düzeyinin değerlendirilmesi araştırma raporu. AÇEV Raporu. 39-42.
  • Lee, L., Chang, Y.-H., Liang, W.-J., & Huang, Y.-C. (2023). Exploration of academic research trends of early childhood education in Taiwan through CATAR. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 19(10), 1-9. https://doi.org/10.29333/ejmste/13632
  • McCallops, K., Karpyn, A., Klein, J., & Jelenewicz, S. (2021). 10 Current Trends in Early Chil- dhood Education: Literature Review and Resources for Practitioners. Center for Research in Education and Social Policy.
  • MEB, (2022). 3-5 Yaş Grubunda Okullaşma Oranı, %48’e Yükseldi. https://www.meb.gov. tr/3-5-yas-grubunda-okullasma-orani-48e-yukseldi/haber/25068/tr
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Çev. Ed. Turan S.) 3. Baskıdan çeviri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide dok- tora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Morrison, G.S. (2021). Günümüzde erken çocukluk eğitimi, (S. Sönmez, Çev.) 14. Basımdan Çeviri Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
  • Oral, I., Yaşar, P., & Tüzün, I. (2016). Her çocuğa eşit fırsat: Türkiye’de erken çocukluk eğiti- minin durumu ve öneriler. ERG Eğitim Reformu Girişimi ve AÇEV.
  • Özkaya, A. (2019). Bibliometric analysis of the publications made in STEM education area. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(2), 590-628.
  • Özsoy, S., & Çetinkaya, A. (2014). Nitel araştırma desenlerinden gömülü kuram grounded theory. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 30(1), 153-164.
  • Papadakis, S., & Kalogiannakis, M. (2019). Evaluating a course for teaching introductory programming with Scratch to pre-service kindergarten teachers. International Journal of Technology Enhanced Learning, 11(3), 231-246.
  • Rudd, K., & Macklin, J. (2007). A seven year follow up study on parents exceptations of their children’s further. Education Journal of Applied Social Psycholology, 40(11), 2711-2735
  • Sánchez, P., Belmonte, S., Guerrero, A., & Núñez, J. (2019). Impact of educational stage in the application of flipped learning: A contrasting analysis with traditional teaching. Sustainabi- lity 11(21), 5968. https://doi.org/10.3390/su11215968
  • Su, J., Ng, D. T. K., Yang, W., & Li, H. (2022). Global trends in the research on early childhood education during the COVID-19 pandemic: A bibliometric analysis. Education Sciences., 12, 331. https://doi.org/10.3390/educsci12050331
  • Su, J., & Yang, W. (2023): STEM in early childhood education: A bibliometric analysis. Re- search in Science and Technological Education, 1-22. https://doi.org/10.1080/02635143.2 023.2201673
  • Sullivan, A., Bers, M.U. (2018). Dancing robots: Integrating art, music, and robotics in Singa- pore’s early childhood centers. International Journal of Technology and Design Education, 28, 325-346. https:/doi.org/10.1007/s10798-017-9397-0
  • Taneri, O. (2021). Kuramdan Uygulamaya Kapsayıcı Eğitim. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Toker, Z. (2021). Effective training of the teachers in teaching of mathematics: An in-service training model for teachers as designers. In O. E. C. Espinosa (Eds.) Developing mathematical literacy in the context of the fourth industrial revolution (pp. 31-60). IGIGlobal.
  • Tunç, Y., Çelik, O. T., Atik, S., & Çobanoğlu, N. (2023). Erken çocukluk öğretmen eğitimine ilişkin bibliyometrik bir analiz: eğilimler, öncelikler ve araştırma boşlukları. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 917-937. https:/doi.org/10.17679/inuefd.1312704
  • UNESCO, (2022). Why early childhood care and education matters. https://www.unesco. org/en/articles/why-early-childhood-care-and-education-matters
  • Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2007). Bibliometric mapping of the computational intelligence field. International Journal of Uncertainty, Fuzziness and Knowledge-Based Systems, 15(05), 625-645.
  • Van Eck, N. J., & Waltman, L. (2012). VOSviewer manual. Manual for VOSviewer version1.5. 2. Univeristeit Leiden.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zheltukhina, M. R., Sergeeva, O. V., Masalimova, A. R., Budkevich, R. L., Kosarenko, N. N., & Nesterov, G. V. (2024). A bibliometric analysis of publications on ChatGPT in education: Research patterns and topics. Online Journal of Communication and Media Technologies, 14(1), e202405. https:/doi.org/10.30935/ojcmt/14103
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Derleme
Yazarlar

Faika Yelda Acarbay 0000-0002-9970-7086

Nurcan İnan 0000-0003-3612-6011

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 8 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Acarbay, F. Y., & İnan, N. (2024). 2018’den 2023’e Okul Öncesi Eğitim Araştırmaları ile İlgili Sistematik Bir Literatür Taraması. Türk Eğitim Değerlendirmeleri Dergisi, 5(1), 48-77.