Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2023, Volume: 5 Issue: 1, 363 - 373, 30.06.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1282878

Abstract

References

  • Ablak, S. & Aksoy, B. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan mekânı algılama becerisine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi. Turkish Studies, 13(11), 1-32.
  • Ablak, S., & Aksoy, B. (2021). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan zaman ve kronolojiyi algılama becerisine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi. Kalem Uluslararasi Egitim ve Insan Bilimleri Dergisi, 11(1), 41-73.
  • Adair, J. (2017). Karar verme ve problem çözme. N. Kalaycı (Çev. Ed.), Ankara: Pegem.
  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin karar verme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). ÜsküdarÜniversitesi, İstanbul.
  • Anderson, B. F. (2002). The three secrets of wise decision making. Single Reef Press.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi, 10(3), 1313-1322.
  • Baron, J. (2004). Normative models of judgment and decision making. D.J. Koehlerand N. Harvey (Ed.) Black well handbook of judgment and decision making, in (pp. 19-36), Malden: Blackwell Publishing.
  • Baron, J. (2008). Thinking and deciding (4th Edition), New York: Cambridge University Press.
  • Byrnes, J. P. (1998). The natüre and development of decision making: A self-regulation model, Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Byrnes, J. P. (2003). Thedevelopment of decision-making, Journal of AdolescentHealth, 31, 208–215.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem
  • Crozier, W. R., &Ranyard, R. (2002). Cognitive process models and explanations of decision making. (Edited by Rob Ranyard, W. Ray Crozierand Ola Svenson). In Decision making (pp. 05-20). London: Routledge.
  • Drummond, H. (2002). The art of decisionmaking: Mirrors of imagination, masks of fate. John Wiley ve Sons. Ltd.
  • Eckel, P. D., & Kezar, A. (2006). The challenges facing academic decision making: Contemporary issues and stead fast structures. (Editedby P. D. Eckel). The shifting frontiers of academic decision making: Responding to new priorities, following new path ways (pp.1-14). American Council on Education Praeger.
  • Ersever, Ö. H. (1996). Karar verme becerilerini kazandırma programının ve etkileşim grubu deneyiminin üniversite öğrencilerinin karar verme stilleri üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Fox, C. R., &Poldrack, R. A. (2009). Prospect the oryand the brain. (Editedby P. W. Glimcher, C. F. Camerer, E. Fehr, & R. A. Poldrack). Neuroeconomics Decision making and the brain (pp. 145-173). San Diego: San Diego: Academic Press.
  • Gärling, T., Karlsson, N., Romanus, J., &Selart, M. (2002). Influences of thepast on choices of thefuture. (Edited by Rob Ran yard, W. Ray Crozier and Ola Svenson). In Decisionmaking (pp. 167-188). London: Routledge.
  • Gelen, İ. (1999). İlköğretim okulları 4. sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Goloğlu, S. (2009). Fen eğitiminde sosyo-bilimsel aktivitelerle karar verme becerilerinin geliştirilmesi: Dengeli beslenme (Yayımlanmamış̧ yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, B. ve Güven, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503-512.
  • Johnson Jr, B. L., &Kruse, S. D. (2012). Decision making for educational leaders: Under examined dimensions and issues. Albany State University of New York Press.
  • Kallet, M. (2014). Thinks marter: Critical thinking to improve problem-solving and decision-making skills. John Wiley&Sons.
  • Mann, L., Harmon, R. ve Power, C. (1989). Adolescent decision-making: The development of competence, Journal of Adolescence, 12, 265-278.
  • O’Sullivan, A. (2011). At the heart: Decision-making in educational leadership and management, First International Conference on EmergingResearch Paradigms in Business andSocialSciences, Dubai: University of Middlesex., https://www.academia.edu/1120287/_AT_THE_HEART_Decision_Making_in_E ducational_Leadership_and_Management
  • Öncül, B. (2013). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Presseisen, B. Z. (1984). Thinking skills: Meinings, model, and materials. Research for Better Schools, Inc., Philadelphia, Pa. ERIC Number: ED257858.
  • Ruggiero, V. R. (2009). Becoming a critical thinker(master student text) (6th edition), Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Russell-Jones, N. (2000). Decision-MakingPocketbook. Management Pocketbooks Ltd.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1995). Decision-making style: The development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818-831.
  • Shahsavarani, A. M. & Abadi, E. A. M. (2015). The bases, principles, and methods of decision-making: A review of literature. International Journal of MedicalReviews, 2(1), 214-225.
  • Summerfield, C. &Koechlin, E. (2009). Decision making and prefrontal executive function. M.S. Gazzanıga (Editor in chief), The cognitive neurosciences (4th edition), in (pp.1019- 1029), Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Svenson, O., &Hill, T. (2002). Turningpriordisadvantagesintoadvantages: Differentiationandconsolidation in real-life decisionmaking. (EditedbyRobRanyard, W. Ray Crozierand Ola Svenson). In Decisionmaking (pp. 218-232). London: Routledge.
  • Torun, F. (2015). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon temelli öğretim ve karar verme becerisi arasındaki ilişki düzeyi (Yayımlanmamış̧ doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalın, F. A. (2021). Sosyal bilgilerde karar verme becerisi: Yedinci sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Zeleny, M. (2011). Multiplecriteriadecisionmaking (MCDM): Fromparadigmlostto paradigmregained? Journal of Multi-CriteriaDecision Analysis, 18, 77–89.

What is Decision Making? What Do Secondary School Students' Mental Images Say?

Year 2023, Volume: 5 Issue: 1, 363 - 373, 30.06.2023
https://doi.org/10.51535/tell.1282878

Abstract

This research was carried out to determine the mental images of secondary school students regarding decision making, which is one of the skills included in the social studies curriculum. In this study, which was carried out in accordance with the qualitative research method, the metaphors developed by the students for the concept of decision making were examined. The study group of the research consists of 288 students studying in the 7th and 8th grades in two public schools of Kırşehir in the fall semester of the 2022-2023 academic year, who were selected according to the convenient sampling method. Content analysis was used in the analysis and interpretation of the data obtained from the participants in the study. As a result of the research, it was seen that secondary school students generally perceive decision making as "forced decision making", "realistic and alternative decision making", "emotional and anxious decision making", "avoidant decision making", "instant decision making", "connected decision making" and "risky decision making".

References

  • Ablak, S. & Aksoy, B. (2018). Sosyal bilgiler öğretim programında yer alan mekânı algılama becerisine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi. Turkish Studies, 13(11), 1-32.
  • Ablak, S., & Aksoy, B. (2021). Sosyal bilgiler dersi öğretim programında yer alan zaman ve kronolojiyi algılama becerisine ilişkin öğrenci algılarının incelenmesi. Kalem Uluslararasi Egitim ve Insan Bilimleri Dergisi, 11(1), 41-73.
  • Adair, J. (2017). Karar verme ve problem çözme. N. Kalaycı (Çev. Ed.), Ankara: Pegem.
  • Akdaş, H. B. (2013). Sosyal bilgiler dersinde güncel olaylardan yararlanmanın öğrencilerin karar verme becerilerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). ÜsküdarÜniversitesi, İstanbul.
  • Anderson, B. F. (2002). The three secrets of wise decision making. Single Reef Press.
  • Aydın, F. (2010). Ortaöğretim öğrencilerinin coğrafya kavramına ilişkin sahip oldukları metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler Dergisi, 10(3), 1313-1322.
  • Baron, J. (2004). Normative models of judgment and decision making. D.J. Koehlerand N. Harvey (Ed.) Black well handbook of judgment and decision making, in (pp. 19-36), Malden: Blackwell Publishing.
  • Baron, J. (2008). Thinking and deciding (4th Edition), New York: Cambridge University Press.
  • Byrnes, J. P. (1998). The natüre and development of decision making: A self-regulation model, Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Byrnes, J. P. (2003). Thedevelopment of decision-making, Journal of AdolescentHealth, 31, 208–215.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Pegem
  • Crozier, W. R., &Ranyard, R. (2002). Cognitive process models and explanations of decision making. (Edited by Rob Ranyard, W. Ray Crozierand Ola Svenson). In Decision making (pp. 05-20). London: Routledge.
  • Drummond, H. (2002). The art of decisionmaking: Mirrors of imagination, masks of fate. John Wiley ve Sons. Ltd.
  • Eckel, P. D., & Kezar, A. (2006). The challenges facing academic decision making: Contemporary issues and stead fast structures. (Editedby P. D. Eckel). The shifting frontiers of academic decision making: Responding to new priorities, following new path ways (pp.1-14). American Council on Education Praeger.
  • Ersever, Ö. H. (1996). Karar verme becerilerini kazandırma programının ve etkileşim grubu deneyiminin üniversite öğrencilerinin karar verme stilleri üzerindeki etkileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Fox, C. R., &Poldrack, R. A. (2009). Prospect the oryand the brain. (Editedby P. W. Glimcher, C. F. Camerer, E. Fehr, & R. A. Poldrack). Neuroeconomics Decision making and the brain (pp. 145-173). San Diego: San Diego: Academic Press.
  • Gärling, T., Karlsson, N., Romanus, J., &Selart, M. (2002). Influences of thepast on choices of thefuture. (Edited by Rob Ran yard, W. Ray Crozier and Ola Svenson). In Decisionmaking (pp. 167-188). London: Routledge.
  • Gelen, İ. (1999). İlköğretim okulları 4. sınıf öğretmenlerinin sosyal bilgiler dersinde düşünme becerilerini kazandırma yeterliklerinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Goloğlu, S. (2009). Fen eğitiminde sosyo-bilimsel aktivitelerle karar verme becerilerinin geliştirilmesi: Dengeli beslenme (Yayımlanmamış̧ yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Güven, B. ve Güven, S. (2009). İlköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde metafor oluşturma becerilerine ilişkin nicel bir inceleme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(2), 503-512.
  • Johnson Jr, B. L., &Kruse, S. D. (2012). Decision making for educational leaders: Under examined dimensions and issues. Albany State University of New York Press.
  • Kallet, M. (2014). Thinks marter: Critical thinking to improve problem-solving and decision-making skills. John Wiley&Sons.
  • Mann, L., Harmon, R. ve Power, C. (1989). Adolescent decision-making: The development of competence, Journal of Adolescence, 12, 265-278.
  • O’Sullivan, A. (2011). At the heart: Decision-making in educational leadership and management, First International Conference on EmergingResearch Paradigms in Business andSocialSciences, Dubai: University of Middlesex., https://www.academia.edu/1120287/_AT_THE_HEART_Decision_Making_in_E ducational_Leadership_and_Management
  • Öncül, B. (2013). İlköğretim 4. sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerine ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Presseisen, B. Z. (1984). Thinking skills: Meinings, model, and materials. Research for Better Schools, Inc., Philadelphia, Pa. ERIC Number: ED257858.
  • Ruggiero, V. R. (2009). Becoming a critical thinker(master student text) (6th edition), Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Russell-Jones, N. (2000). Decision-MakingPocketbook. Management Pocketbooks Ltd.
  • Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155.
  • Saban, A. (2008). İlköğretim I. kademe öğretmen ve öğrencilerinin bilgi kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. İlköğretim Online, 7(2), 421-455.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1995). Decision-making style: The development and assessment of a new measure. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 818-831.
  • Shahsavarani, A. M. & Abadi, E. A. M. (2015). The bases, principles, and methods of decision-making: A review of literature. International Journal of MedicalReviews, 2(1), 214-225.
  • Summerfield, C. &Koechlin, E. (2009). Decision making and prefrontal executive function. M.S. Gazzanıga (Editor in chief), The cognitive neurosciences (4th edition), in (pp.1019- 1029), Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Svenson, O., &Hill, T. (2002). Turningpriordisadvantagesintoadvantages: Differentiationandconsolidation in real-life decisionmaking. (EditedbyRobRanyard, W. Ray Crozierand Ola Svenson). In Decisionmaking (pp. 218-232). London: Routledge.
  • Torun, F. (2015). Sosyal bilgiler dersinde argümantasyon temelli öğretim ve karar verme becerisi arasındaki ilişki düzeyi (Yayımlanmamış̧ doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yalın, F. A. (2021). Sosyal bilgilerde karar verme becerisi: Yedinci sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerinin incelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Zeleny, M. (2011). Multiplecriteriadecisionmaking (MCDM): Fromparadigmlostto paradigmregained? Journal of Multi-CriteriaDecision Analysis, 18, 77–89.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Research Articles
Authors

Gökmen Güneş 0000-0001-8112-8062

Bahadır Kılcan 0000-0003-0646-1804

Early Pub Date June 22, 2023
Publication Date June 30, 2023
Acceptance Date May 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Güneş, G., & Kılcan, B. (2023). What is Decision Making? What Do Secondary School Students’ Mental Images Say?. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(1), 363-373. https://doi.org/10.51535/tell.1282878

2617220107