The purpose of this research is to examine the relationship between academicians' lifelong learning tendencies and their thinking styles. Relational descriptive method was used in the research. All academicians working in higher education institutions in the 2022-2023 academic year were determined as the population of the research. After obtaining the necessary permissions, the scale was applied to a sample group of 1554 people, by reaching all universities by means of official letters and e-mails to the institutional e-mail addresses of the individuals. Personal Information Form, “Lifelong Learning Tendency Scale” and “Rational-Experiential Thinking Styles Scale” were used as data collection tools. The obtained data were transferred to the statistical package program. In the light of the sub-problems, it was examined whether the scale scores differed in terms of various variables (education level, academic title, field of science). The results were classified according to sociodemographic variables and presented in frequency tables. In accordance with the results obtained from the variables, Kruskal Wallis H test and Spearman-Brown Correlation Analysis were performed, and Mann Whitney U test was applied to determine the direction of the differences. Based on the findings, it was concluded that academicians have a high level of lifelong learning tendencies. While the lifelong learning tendencies of academicians differ according to the variables of educational status and field of science; did not differ according to academic title variables. It was concluded that the academicians' thinking styles levels were at a moderate level. The thinking styles of the academicians differed in terms of educational status, academic title and field of science variables. It has been concluded that the relationship between academicians' lifelong learning tendencies and thinking styles is at a significant level in terms of total and sub-dimension scores, generally below the medium level and in a positive direction.
Adak, A. (2006). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 210894) [Master’s Thesis, Pamukkale University]. YÖK Thesis Center.
Akbaş, O. & Özdemir, S. M. (2002). Avrupa Birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, 155(156), 112-126. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/155-156/akbas.htm
Akcaalan, M. (2016). Yaşam boyu öğrenme ile sosyal duygusal öğrenme arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Publication No. 423543) [Master’s Thesis, Sakaruya University]. YÖK Thesis Center.
Algani, Y. & Haj, A. (2020). Thinking styles of new mathematics teachers and their relation to self-esteem. International e-Journal of Educational Studies, 4(8), 157-166. DOI:10.31458/iejes.707401
Avrupa Komisyonu, (2002). European report on quality indicator of lifelong learning. European Commission, Directore-General for Education and Culture, Brussels, June 2002. http://www.aic.lv/bolona/Bologna/contrib/EU/report_qual%20LLL.pdf
Ayçiçek, B. & Yanpar Yelken, T. (2016). Eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının hayat boyu öğrenme yeterlikleri ile hayat çapında öğrenme alışkanlıklarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 872-884. DOI:10.17860/mersinefd.282387
Başerer, D. (2021). Düşünme eğitimi (1st ed.). Pegem Akademi.
Baysal, Z. N., Çarıkçı, S. & Yaşar, B. (2018). Öğretim elemanı/üyelerinin düşünme becerileri öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 174-188. DOI: 10.17679/inuefd.339151
Benavot, A., Hoppers, C. O., Lockhart, A. S., & Hinzen, H. (2022). Reimagining adult education and lifelong learning for all: Historical and critical perspectives. International Review Of Education, 68(2), 165-194. DOI:10.17719/jisr.20185639021
Bilen, C. (2022). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile örgütsel sürdürülebilirlik arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 775672) [Master’s Thesis, Sakaruya University]. YÖK Thesis Center.
Bilgiç, E. (2010). İlköğretim okullarında görevli yöneticilerin ve öğretmenlerin düşünme stillerinin karşılaştırılması (Adana ili örneği) (Publication No. 249097) [Master’s Thesis, Niğde University]. YÖK Thesis Center.
Boztepe, Ö. & Demirtaş, Z. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme ve iletişim memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 327-335. DOI:10.5961/jhes.2018.275
Buluş, M. (2003). Rasyonel yaşantısal düşünme stilleri ölçeği’ nin güvenirlik ve geçerliği. Ege Eğitim Dergisi, 3(1). 133-138. https://dergipark.org.tr/en/pub/egeefd/issue/4922/67341
Buluş, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6(1), 1-24. https://dergipark.org.tr/en/pub/egeefd/issue/4918/67295
Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (8th ed.). Pegem A Yayıncılık.
Candy, P. C., Crebert, G., & O'leary, J. (1994). Developing lifelong learners through undergraduate education (Vol. 28). Australian Government Pub. Service. http://hdl.voced.edu.au/10707/94444
Cano, F. & Hughes Hewitt, E. (2000). Learning and thinking styles: an analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20(4), 413-430. DOI: 10.1080/01443410020016653
Çatalbaş, E. (2006). Lise öğrencilerinin düşünme stillerinin akademik başarı ve ders tutumları arasındaki ilişki (Publication No. 189369) [Master’s Thesis, Selçuk University]. YÖK Thesis Center.
Ciarrochi, J., Heaven, P.C. & Davies, F. (2007). The impact of hope, self-esteem, and attributional style on adolescents’ school grades and emotional well-being: A longitudinal study. Journal of Research in Personality, 41(6), 1161-1178. DOI:10.1016/j.jrp.2007.02.001
Çınar, G. (2016). Öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Publication No. 442980) [Master’s Thesis, Ondukuz Mayıs University]. YÖK Thesis Center.
Coşkuner, Z. , Gacar, A. & Yanlıç, N. (2012). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının düşünme stillerinin değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-32. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuspd/issue/20453/217785
Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3rd ed.). Eğiten Kitap Yayıncılık.
Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 87-105. https://dergipark.org.tr/en/pub/trakyasobed/issue/30238/326586
Demirkıran, A.C. & Yılmaz, G. (2022). Hayat boyu öğrenme yaklaşımlar ve uygulamalar (1st ed.). Pegem Akademi.
Demiröz, S. (2022). Sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitim dönemine ilişkin algılarının dijital öğretmen yeterlikleri ve hayat boyu öğrenme yeterlikleri ile ilişkisinin incelenmesi (Publication No. 737418) [Master’s Thesis, Kocaeli University]. YÖK Thesis Center.
Diker Coşkun, Y. & Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 108-120. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/345-published.pdf
Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında kişi-durum yaklaşımı bağlamında yardım etme davranışı, empati ve düşünme stilleri ilişkisi ve bu değişkenlerin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi (Publication No. 117039) [Doctoral Dissertation, Dokuz Eylül University]. YÖK Thesis Center.
Ekici, M.B. (2022). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme ve inovatif düşünme becerilerinin incelenmesi (Publication No. 773302) [Master’s Thesis, Aydın Adnan Menderes University]. YÖK Thesis Center.
Ersoy, A. & Yılmaz, B. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve Türkiye’de halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 23(4), 803-834. https://dergipark.org.tr/en/pub/tk/issue/48914/623718
Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 31-67. https://www.proquest.com/docview/237015054?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(3), 469-479. DOI: 10.5961/jhes.2021.466
Gouthro, P.A. (2017). The promise of lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 36(1-2), 45-59. DOI:10.1080/02601370.2017.1270067
Gültepe, S. (2022). Öğretmen adaylarının başarı amaç yönelimleri, girişimcilikleri ve yaşam boyu öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 737227) [Master’s Thesis, Zonguldak University]. YÖK Thesis Center.
Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, (32), 127-146. https://dergipark.org.tr/en/pub/tubar/issue/16973/177364
Günüç, S., Odabaşı, H.F. & Kuzu, A. (2012). Factors affecting lifelong learning. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 309-325. https://dergipark.org.tr/en/pub/jss/issue/24239/256961
Gür Erdoğan, D. ve Arsal, Z. (2016). The development of lifelong learning trends scale (LLLTS). Sakarya University Journal of Education, 6(1), 114-122. DOI:10.19126/suje.32361
Güven, M. & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 75-89. https://hdl.handle.net/11421/430
Haseski, İ.H. & Odabaşı, F.H. (2016). Öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenmeye yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(4), 331-363. DOI:10.17569/tojqi.79489
Hesapçıoğlu, M. (2013). Türkiye’de cumhuriyet döneminde eğitim politikası ve felsefesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(29), 121-138. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/370/2124
Huincahue, J., Borromeo-Ferri, R., Reyes-Santander, P., & Garrido-Véliz, V. (2021). Mathematical thinking styles-the advantage of analytic thinkers when learning mathematics. Education Sciences, 11(6), 289. DOI:10.3390/educsci11060289
Ilgaz, G. & Eskici, M. (2019). Examination of teacher candidates’ lifelong learning competence and basic motivation resources as parts of sustainability. Sustainability, 11(1), 23. DOI:10.3390/su11010023
Karagülle, S. (2021). Üniversite öğrencilerinin öz yönetimli öğrenme becerilerinin ve düşünme stillerinin incelenmesi (Publication No. 674582) [Master’s Thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. YÖK Thesis Center.
Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (36th ed.). Nobel Yayıncılık.
Kavtelek, C. (2014). Hayat boyu öğrenme kurum yöneticilerinin hayat boyu öğrenmeye ilişkin algıları ve görüşleri (Publication No. 372234) [Master’s Thesis, Sivas Cumhuriyet University]. YÖK Thesis Center.
Kirby, J.R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W.J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302. DOI:10.1080/02601371003700584
Kör, H., Aksoy, H. & Erbay, H. (2017). Üniversite akademik personellerinin yaşam boyu öğrenme tutumlarının incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1547-1558. DOI:10.17218/hititsosbil.340987
Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kılavuzu. Plevra Bülteni, 8(2), 26-29. DOI:10.5152/pb.2014.08
Kurzweil, R. (2021). Bir zihin yaratmak insan düşüncenin esrarı (3rd ed.). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Lamb, R., & Brady, E. M. (2005). Participation in lifelong learning institutes: What turns members on? Educational Gerontology, 31(3), 207-224. doi.org/10.1080/03601270590900936
Law, L., Lee, J. & Yen, M.O. (2009). Lifelong learning: the perceptions among teachers of mukah, a Malaysian coastal district. AARE Annual Conference, 1-14.
Lee, M., Thayer, T. & Madyun, N. I. (2008). The evolution of the European Union’s lifelong learning policies: An institutional learning perspective. Comparative Education, 44(4), 445-463. DOI:10.1080/03050060802481496
MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu, Resmi gazete.
Miser, R. (2020). Yaşam boyu ve yaşam genişliğinde öğrenme. Nobel Akademik Yayıncılık.
Ohidy, A. (2008). Lifelong learning: Interpretations of an education policy in Europe. Wies- baden: VS Verlag für Sozialwissenschaften
Oral, B. & Yazar, T. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 1-11. DOI:10.17755/esosder.72011
Özbaş, N. & Sağır, Ş.U. (2014). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stilleri ve kullandıkları ölçme-değerlendirme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 33(1), 305-321. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuefd/issue/20251/214910
Palut, B. (2003). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin kişisel ve öğretmen rolündeki düşünme stillerinin incelenmesi (Publication No. 133624) [Doctoral Dissertation, Marmara University]. YÖK Thesis Center.
Poquet, O. & De Laat, M. (2021). Developing capabilities: Lifelong learning in the age of ai. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1695-1708. DOI:10.1111/bjet.13123
Samancı, O. & Ocakcı, E. (2017). Hayat boyu öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 711-722. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/33599/351270
Sarıgöz, O. (2020). Yaşam boyu öğrenme (1st ed.). Anı Yayıncılık.
Sarıtepeci, M. & Orak, C. (2019). Lifelong learning tendencies of prospective teachers: Investigation of self-directed learning, thinking styles, ict usage status and demographic variables as predictors. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(3), 904-927. DOI:0.14686/buefad.555478
Schuetze, H.G. & Casey, C. (2006). Models and meanings of lifelong learning: Progress and barriers on the road to a learning society. Compare, 36(3), 279-287. DOI:10.1080/03057920600872365
Şen, N. (2021). İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri ile hayat boyu öğrenme eğilimleri ve teknolojiyi entegre etme öz yeterlikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Publication No. 659042) [Master’s Thesis, Bartın University]. YÖK Thesis Center.
Settaşı, O. (2022). Öğretmenlerin öğrenmeye yönelik epistemolojik inançları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Akyazı örneği) (Publication No. 725855) [Master’s Thesis, Sakarya University]. YÖK Thesis Center.
Sevinç, Ş. & Çelebi, M. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Özel Sayı), 3533-3564. DOI:10.26466/opus.696882
Sharma, P. (2011). A study of learning-thinking style of secondary school students in relation to their academic achievement. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 2(4), 115-23.
Sünbül, A.M. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim, 29(132), 25-42. http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5071/1160
Teglasi, H. & Epstein, S. (1998). Temperament and personality theory: The perspective of cognitive-experiential self-theory. School Psychology Review, 27(4), 534-550. DOI:10.1080/02796015.1998.12085936
Topal Kaya, N. (2021). Öğretmen adaylarının hayat boyu öğrenme eğilimleri ile öz-düzenlemeli öğrenme inançları ve öz-yönetimli öğrenmeye hazırbulunuşlukları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 665996) [Master’s Thesis, Bartın University]. YÖK Thesis Center.
Toygar, Ş.A., Kırlıoğlu, M. & Kara, D. (2020). Akademisyenlerin kadınların çalışmasına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Konya ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 145-155. DOI:10.17755/esosder.471479
Tudor, S.L. (2013). Formal, non-formal, ınformal in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 821-826. DOI:10.1016/j.sbspro.2013.04.213
Tunca, N., Şahin, S.A. & Aydın, Ö. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 432-446. DOI:10.17860/efd.92694
Türk Dil Kurumu (n.d.). Genel Türkçe Sözlük. Retrieved 17 October 2022, from https://sozluk.gov.tr/
Tüzer, L. (2016). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Publication No. 422550) [Master’s Thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. YÖK Thesis Center.
Uğurlu, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin düşünme stilleri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 321238) [Master’s Thesis, Necmettin Erbakan University]. YÖK Thesis Center.
Urhan, N. (2020). Hayat boyu öğrenme: Avrupa Birliği ve Türkiye karşılaştırması. Çalışma İlişkileri Dergisi, 1, 18-45. https://dergipark.org.tr/en/pub/cider/issue/56709/652917
Vance, C. M., Groves, K. S., Paik, Y., & Kindler, H. (2007). Understanding and measuring linear-nonlinear thinking style for enhanced management education and professional practice. Academy Of Management Learning & Education, 6(2), 167-185. Https://Doi.Org/10.5465/AMLE.2007.25223457
Volles, N. (2016). Lifelong learning ın the EU: Changing conceptualisations, actors and policies. Studies In Higher Education, 41(2), 343-363. DOI:10.1080/03075079.2014.927852
Wei, X., & Weerasawainon, A. (2022). Analyzing lifelong learning tendency in language classrooms, Thailand. International Journal of Educational Reform, 1–19. DOI:10.1177/1056787922 1081112
Yaman, F. & Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1553-1566. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/22597/241367
Yaşar, M. & Erol, A. (2015). Determination of relationship between the empathic tendency levels and thinking styles of preschool teacher candidates. International Journal of Assessment Tools in Education, 2(2), 38-65. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijate/issue/22372/239561
Yavuz Konokman, G. & Yanpar Yelken, T. (2014). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29(2), 267-281. http://hdl.handle.net/11772/1398
Yıldız Durak, H. & Tekin, S. (2020). Öğretmenlerin hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 221-235. DOI:10.17240/aibuefd.2020.20.52925-547041
Yılmaz, R. & Beşkaya, Y.M. (2018). Eğitim yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 159-181. DOI:10.30964/auebfd.406246
Yüksel, R. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyi, yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile STEM uygulamaları özyeterlik algıları ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 642031) [Master’s Thesis, Gazi University]. YÖK Thesis Center.
Zhang, L.F. & Sachs, J. (1997). Assessing thinking styles ın the theory of mental self-government: A Hong Kong validity study. Psychological Reports, 81, 915-928. DOI:10.2466/pr0.1997.81.3.915
Zhang, L.F. & Sternberg, R.J. (2002). Thinking styles and teachers' characteristics. International Journal of Psychology, 37(1), 3-12. DOI:10.1080/00207590143000171
Year 2023,
Volume: 5 Issue: 2, 933 - 954, 28.12.2023
Adak, A. (2006). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik tutumları ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 210894) [Master’s Thesis, Pamukkale University]. YÖK Thesis Center.
Akbaş, O. & Özdemir, S. M. (2002). Avrupa Birliğinde yaşam boyu öğrenme. Milli Eğitim Dergisi, 155(156), 112-126. http://dhgm.meb.gov.tr/yayimlar/dergiler/Milli_Egitim_Dergisi/155-156/akbas.htm
Akcaalan, M. (2016). Yaşam boyu öğrenme ile sosyal duygusal öğrenme arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Publication No. 423543) [Master’s Thesis, Sakaruya University]. YÖK Thesis Center.
Algani, Y. & Haj, A. (2020). Thinking styles of new mathematics teachers and their relation to self-esteem. International e-Journal of Educational Studies, 4(8), 157-166. DOI:10.31458/iejes.707401
Avrupa Komisyonu, (2002). European report on quality indicator of lifelong learning. European Commission, Directore-General for Education and Culture, Brussels, June 2002. http://www.aic.lv/bolona/Bologna/contrib/EU/report_qual%20LLL.pdf
Ayçiçek, B. & Yanpar Yelken, T. (2016). Eğitim fakültelerindeki öğretim elemanlarının hayat boyu öğrenme yeterlikleri ile hayat çapında öğrenme alışkanlıklarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(3), 872-884. DOI:10.17860/mersinefd.282387
Başerer, D. (2021). Düşünme eğitimi (1st ed.). Pegem Akademi.
Baysal, Z. N., Çarıkçı, S. & Yaşar, B. (2018). Öğretim elemanı/üyelerinin düşünme becerileri öğretimine ilişkin görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 174-188. DOI: 10.17679/inuefd.339151
Benavot, A., Hoppers, C. O., Lockhart, A. S., & Hinzen, H. (2022). Reimagining adult education and lifelong learning for all: Historical and critical perspectives. International Review Of Education, 68(2), 165-194. DOI:10.17719/jisr.20185639021
Bilen, C. (2022). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile örgütsel sürdürülebilirlik arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 775672) [Master’s Thesis, Sakaruya University]. YÖK Thesis Center.
Bilgiç, E. (2010). İlköğretim okullarında görevli yöneticilerin ve öğretmenlerin düşünme stillerinin karşılaştırılması (Adana ili örneği) (Publication No. 249097) [Master’s Thesis, Niğde University]. YÖK Thesis Center.
Boztepe, Ö. & Demirtaş, Z. (2018). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme ve iletişim memnuniyet düzeylerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, (2), 327-335. DOI:10.5961/jhes.2018.275
Buluş, M. (2003). Rasyonel yaşantısal düşünme stilleri ölçeği’ nin güvenirlik ve geçerliği. Ege Eğitim Dergisi, 3(1). 133-138. https://dergipark.org.tr/en/pub/egeefd/issue/4922/67341
Buluş, M. (2005). İlköğretim bölümü öğrencilerinin düşünme stilleri profili açısından incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 6(1), 1-24. https://dergipark.org.tr/en/pub/egeefd/issue/4918/67295
Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (8th ed.). Pegem A Yayıncılık.
Candy, P. C., Crebert, G., & O'leary, J. (1994). Developing lifelong learners through undergraduate education (Vol. 28). Australian Government Pub. Service. http://hdl.voced.edu.au/10707/94444
Cano, F. & Hughes Hewitt, E. (2000). Learning and thinking styles: an analysis of their interrelationship and influence on academic achievement. Educational Psychology, 20(4), 413-430. DOI: 10.1080/01443410020016653
Çatalbaş, E. (2006). Lise öğrencilerinin düşünme stillerinin akademik başarı ve ders tutumları arasındaki ilişki (Publication No. 189369) [Master’s Thesis, Selçuk University]. YÖK Thesis Center.
Ciarrochi, J., Heaven, P.C. & Davies, F. (2007). The impact of hope, self-esteem, and attributional style on adolescents’ school grades and emotional well-being: A longitudinal study. Journal of Research in Personality, 41(6), 1161-1178. DOI:10.1016/j.jrp.2007.02.001
Çınar, G. (2016). Öğretmen adaylarının düşünme stilleri ile yansıtıcı düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Publication No. 442980) [Master’s Thesis, Ondukuz Mayıs University]. YÖK Thesis Center.
Coşkuner, Z. , Gacar, A. & Yanlıç, N. (2012). Beden eğitimi ve spor öğretmen adaylarının düşünme stillerinin değerlendirilmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-32. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuspd/issue/20453/217785
Creswell, J.W. (2017). Araştırma deseni: nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları (3rd ed.). Eğiten Kitap Yayıncılık.
Çubukçu, Z. (2004). Öğretmen adaylarının düşünme stillerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(2), 87-105. https://dergipark.org.tr/en/pub/trakyasobed/issue/30238/326586
Demirkıran, A.C. & Yılmaz, G. (2022). Hayat boyu öğrenme yaklaşımlar ve uygulamalar (1st ed.). Pegem Akademi.
Demiröz, S. (2022). Sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitim dönemine ilişkin algılarının dijital öğretmen yeterlikleri ve hayat boyu öğrenme yeterlikleri ile ilişkisinin incelenmesi (Publication No. 737418) [Master’s Thesis, Kocaeli University]. YÖK Thesis Center.
Diker Coşkun, Y. & Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42), 108-120. http://efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/345-published.pdf
Duru, E. (2002). Öğretmen adaylarında kişi-durum yaklaşımı bağlamında yardım etme davranışı, empati ve düşünme stilleri ilişkisi ve bu değişkenlerin bazı psikososyal değişkenler açısından incelenmesi (Publication No. 117039) [Doctoral Dissertation, Dokuz Eylül University]. YÖK Thesis Center.
Ekici, M.B. (2022). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme ve inovatif düşünme becerilerinin incelenmesi (Publication No. 773302) [Master’s Thesis, Aydın Adnan Menderes University]. YÖK Thesis Center.
Ersoy, A. & Yılmaz, B. (2009). Yaşam boyu öğrenme ve Türkiye’de halk kütüphaneleri. Türk Kütüphaneciliği, 23(4), 803-834. https://dergipark.org.tr/en/pub/tk/issue/48914/623718
Fer, S. (2005). Düşünme stilleri envanterinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 31-67. https://www.proquest.com/docview/237015054?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
Gökbulut, B. (2021). Öğretmenlerin dijital okuryazarlık düzeyleri ile hayat boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 11(3), 469-479. DOI: 10.5961/jhes.2021.466
Gouthro, P.A. (2017). The promise of lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 36(1-2), 45-59. DOI:10.1080/02601370.2017.1270067
Gültepe, S. (2022). Öğretmen adaylarının başarı amaç yönelimleri, girişimcilikleri ve yaşam boyu öğrenmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 737227) [Master’s Thesis, Zonguldak University]. YÖK Thesis Center.
Güneş, F. (2012). Öğrencilerin düşünme becerilerini geliştirme. Türklük Bilimi Araştırmaları, (32), 127-146. https://dergipark.org.tr/en/pub/tubar/issue/16973/177364
Günüç, S., Odabaşı, H.F. & Kuzu, A. (2012). Factors affecting lifelong learning. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(2), 309-325. https://dergipark.org.tr/en/pub/jss/issue/24239/256961
Gür Erdoğan, D. ve Arsal, Z. (2016). The development of lifelong learning trends scale (LLLTS). Sakarya University Journal of Education, 6(1), 114-122. DOI:10.19126/suje.32361
Güven, M. & Kürüm, D. (2006). Öğrenme stilleri ve eleştirel düşünme arasındaki ilişkiye genel bir bakış. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 75-89. https://hdl.handle.net/11421/430
Haseski, İ.H. & Odabaşı, F.H. (2016). Öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenmeye yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 7(4), 331-363. DOI:10.17569/tojqi.79489
Hesapçıoğlu, M. (2013). Türkiye’de cumhuriyet döneminde eğitim politikası ve felsefesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 29(29), 121-138. https://dergipark.org.tr/en/pub/maruaebd/issue/370/2124
Huincahue, J., Borromeo-Ferri, R., Reyes-Santander, P., & Garrido-Véliz, V. (2021). Mathematical thinking styles-the advantage of analytic thinkers when learning mathematics. Education Sciences, 11(6), 289. DOI:10.3390/educsci11060289
Ilgaz, G. & Eskici, M. (2019). Examination of teacher candidates’ lifelong learning competence and basic motivation resources as parts of sustainability. Sustainability, 11(1), 23. DOI:10.3390/su11010023
Karagülle, S. (2021). Üniversite öğrencilerinin öz yönetimli öğrenme becerilerinin ve düşünme stillerinin incelenmesi (Publication No. 674582) [Master’s Thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. YÖK Thesis Center.
Karasar, N. (2020). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler (36th ed.). Nobel Yayıncılık.
Kavtelek, C. (2014). Hayat boyu öğrenme kurum yöneticilerinin hayat boyu öğrenmeye ilişkin algıları ve görüşleri (Publication No. 372234) [Master’s Thesis, Sivas Cumhuriyet University]. YÖK Thesis Center.
Kirby, J.R., Knapper, C., Lamon, P., & Egnatoff, W.J. (2010). Development of a scale to measure lifelong learning. International Journal of Lifelong Education, 29(3), 291-302. DOI:10.1080/02601371003700584
Kör, H., Aksoy, H. & Erbay, H. (2017). Üniversite akademik personellerinin yaşam boyu öğrenme tutumlarının incelenmesi. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(2), 1547-1558. DOI:10.17218/hititsosbil.340987
Kul, S. (2014). Uygun istatistiksel test seçim kılavuzu. Plevra Bülteni, 8(2), 26-29. DOI:10.5152/pb.2014.08
Kurzweil, R. (2021). Bir zihin yaratmak insan düşüncenin esrarı (3rd ed.). Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Lamb, R., & Brady, E. M. (2005). Participation in lifelong learning institutes: What turns members on? Educational Gerontology, 31(3), 207-224. doi.org/10.1080/03601270590900936
Law, L., Lee, J. & Yen, M.O. (2009). Lifelong learning: the perceptions among teachers of mukah, a Malaysian coastal district. AARE Annual Conference, 1-14.
Lee, M., Thayer, T. & Madyun, N. I. (2008). The evolution of the European Union’s lifelong learning policies: An institutional learning perspective. Comparative Education, 44(4), 445-463. DOI:10.1080/03050060802481496
MEB. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu, Resmi gazete.
Miser, R. (2020). Yaşam boyu ve yaşam genişliğinde öğrenme. Nobel Akademik Yayıncılık.
Ohidy, A. (2008). Lifelong learning: Interpretations of an education policy in Europe. Wies- baden: VS Verlag für Sozialwissenschaften
Oral, B. & Yazar, T. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenmeye ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 14(52), 1-11. DOI:10.17755/esosder.72011
Özbaş, N. & Sağır, Ş.U. (2014). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stilleri ve kullandıkları ölçme-değerlendirme yöntemleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs University Journal of Education Faculty, 33(1), 305-321. https://dergipark.org.tr/en/pub/omuefd/issue/20251/214910
Palut, B. (2003). İlköğretim birinci ve ikinci kademe öğretmenlerinin kişisel ve öğretmen rolündeki düşünme stillerinin incelenmesi (Publication No. 133624) [Doctoral Dissertation, Marmara University]. YÖK Thesis Center.
Poquet, O. & De Laat, M. (2021). Developing capabilities: Lifelong learning in the age of ai. British Journal of Educational Technology, 52(4), 1695-1708. DOI:10.1111/bjet.13123
Samancı, O. & Ocakcı, E. (2017). Hayat boyu öğrenme. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 711-722. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/33599/351270
Sarıgöz, O. (2020). Yaşam boyu öğrenme (1st ed.). Anı Yayıncılık.
Sarıtepeci, M. & Orak, C. (2019). Lifelong learning tendencies of prospective teachers: Investigation of self-directed learning, thinking styles, ict usage status and demographic variables as predictors. Bartın University Journal of Faculty of Education, 8(3), 904-927. DOI:0.14686/buefad.555478
Schuetze, H.G. & Casey, C. (2006). Models and meanings of lifelong learning: Progress and barriers on the road to a learning society. Compare, 36(3), 279-287. DOI:10.1080/03057920600872365
Şen, N. (2021). İngilizce öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri ile hayat boyu öğrenme eğilimleri ve teknolojiyi entegre etme öz yeterlikleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Publication No. 659042) [Master’s Thesis, Bartın University]. YÖK Thesis Center.
Settaşı, O. (2022). Öğretmenlerin öğrenmeye yönelik epistemolojik inançları ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Akyazı örneği) (Publication No. 725855) [Master’s Thesis, Sakarya University]. YÖK Thesis Center.
Sevinç, Ş. & Çelebi, M. (2020). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Özel Sayı), 3533-3564. DOI:10.26466/opus.696882
Sharma, P. (2011). A study of learning-thinking style of secondary school students in relation to their academic achievement. International Journal on New Trends in Education and Their Implications, 2(4), 115-23.
Sünbül, A.M. (2004). Düşünme stilleri ölçeğinin geçerlik ve güvenirliği. Eğitim ve Bilim, 29(132), 25-42. http://eb.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/5071/1160
Teglasi, H. & Epstein, S. (1998). Temperament and personality theory: The perspective of cognitive-experiential self-theory. School Psychology Review, 27(4), 534-550. DOI:10.1080/02796015.1998.12085936
Topal Kaya, N. (2021). Öğretmen adaylarının hayat boyu öğrenme eğilimleri ile öz-düzenlemeli öğrenme inançları ve öz-yönetimli öğrenmeye hazırbulunuşlukları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 665996) [Master’s Thesis, Bartın University]. YÖK Thesis Center.
Toygar, Ş.A., Kırlıoğlu, M. & Kara, D. (2020). Akademisyenlerin kadınların çalışmasına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi: Konya ili örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(73), 145-155. DOI:10.17755/esosder.471479
Tudor, S.L. (2013). Formal, non-formal, ınformal in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 76, 821-826. DOI:10.1016/j.sbspro.2013.04.213
Tunca, N., Şahin, S.A. & Aydın, Ö. (2015). Öğretmen adaylarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 432-446. DOI:10.17860/efd.92694
Türk Dil Kurumu (n.d.). Genel Türkçe Sözlük. Retrieved 17 October 2022, from https://sozluk.gov.tr/
Tüzer, L. (2016). Sınıf öğretmenlerinin düşünme stillerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Publication No. 422550) [Master’s Thesis, Kahramanmaraş Sütçü İmam University]. YÖK Thesis Center.
Uğurlu, M. (2012). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin düşünme stilleri ile tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 321238) [Master’s Thesis, Necmettin Erbakan University]. YÖK Thesis Center.
Urhan, N. (2020). Hayat boyu öğrenme: Avrupa Birliği ve Türkiye karşılaştırması. Çalışma İlişkileri Dergisi, 1, 18-45. https://dergipark.org.tr/en/pub/cider/issue/56709/652917
Vance, C. M., Groves, K. S., Paik, Y., & Kindler, H. (2007). Understanding and measuring linear-nonlinear thinking style for enhanced management education and professional practice. Academy Of Management Learning & Education, 6(2), 167-185. Https://Doi.Org/10.5465/AMLE.2007.25223457
Volles, N. (2016). Lifelong learning ın the EU: Changing conceptualisations, actors and policies. Studies In Higher Education, 41(2), 343-363. DOI:10.1080/03075079.2014.927852
Wei, X., & Weerasawainon, A. (2022). Analyzing lifelong learning tendency in language classrooms, Thailand. International Journal of Educational Reform, 1–19. DOI:10.1177/1056787922 1081112
Yaman, F. & Yazar, T. (2015). Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin incelenmesi (Diyarbakır ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(4), 1553-1566. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefdergi/issue/22597/241367
Yaşar, M. & Erol, A. (2015). Determination of relationship between the empathic tendency levels and thinking styles of preschool teacher candidates. International Journal of Assessment Tools in Education, 2(2), 38-65. https://dergipark.org.tr/en/pub/ijate/issue/22372/239561
Yavuz Konokman, G. & Yanpar Yelken, T. (2014). Eğitim fakültesi öğretim elemanlarının yaşam boyu öğrenme yeterliklerine ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29(2), 267-281. http://hdl.handle.net/11772/1398
Yıldız Durak, H. & Tekin, S. (2020). Öğretmenlerin hayat boyu öğrenme yeterliliklerinin kişisel ve mesleki değişkenlere göre incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 221-235. DOI:10.17240/aibuefd.2020.20.52925-547041
Yılmaz, R. & Beşkaya, Y.M. (2018). Eğitim yöneticilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile bireysel yenilikçilik düzeylerinin incelenmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 51(1), 159-181. DOI:10.30964/auebfd.406246
Yüksel, R. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyi, yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile STEM uygulamaları özyeterlik algıları ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi (Publication No. 642031) [Master’s Thesis, Gazi University]. YÖK Thesis Center.
Zhang, L.F. & Sachs, J. (1997). Assessing thinking styles ın the theory of mental self-government: A Hong Kong validity study. Psychological Reports, 81, 915-928. DOI:10.2466/pr0.1997.81.3.915
Zhang, L.F. & Sternberg, R.J. (2002). Thinking styles and teachers' characteristics. International Journal of Psychology, 37(1), 3-12. DOI:10.1080/00207590143000171
Özkır, B., & Eskici, M. (2023). Examination Of The Relationship Between Academicians’ Life Long Learning Tendencies And Thinking Styles. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5(2), 933-954. https://doi.org/10.51535/tell.1325747