Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması

Yıl 2019, Cilt: 30 Sayı: 2, 126 - 135, 20.08.2019
https://doi.org/10.21653/tfrd.466647

Öz

Amaç: Çalışmada
hasta memnuniyetinin farklı koşullarda (fizik tedavi branş, kamu ve özel hastaneleri)
incelenmesi amaçlandı. 

Yöntem: :
Çalışmaya bir branş, bir kamu ve bir özel hastanede ayaktan fizyoterapi hizmeti alan 20-74 yaş aralığında
toplam 224 katılımcı dahil edildi. Demografik veriler (yaş, cinsiyet, beden
kitle indeksi, medeni durum, eğitim düzeyi, sosyal güvence) kaydedildi. Hasta
memnuniyeti Fizyoterapide Hasta memnuniyet ölçeği (FHMÖ) ile ağrı şiddeti Görsel
ağrı skalası (VAS) ile ölçüldü. Memnuniyet düzeylerindeki farklılıkları
etkileyen faktörler dört alt boyutta incelenmiştir (hastakabul, tedavi,
ulaşılabilirlik, genel memnuniyet).

Sonuçlar: Hastaların
% 26’sı fizik tedavi branş hastanesinde, %29’u kamu hastanesinde,
 % 45’i özel hastanede fizik tedavi görmekte idiler.
FHMÖ toplam skoru bakımından memnuniyet düzeyi kamu hastanesinde, diğer
hastanelerden daha yüksek bulundu (p<0,005). Memnuniyet düzeyindeki farkın, tedavi
alanları, fiziki şartlar ve konfor konularındaki genel memnuniyet alanından
kaynaklandığı görüldü. 

Tartışma:Farklı
sektördeki hastanelerde
fizyoterapi hizmetini
ölçülebilir verilerle değerlendirmede hasta memnuniyetini dikkate almak, hizmet
kalitesi açısından önemlidir. Fiziksel koşullar ve konfor memnuniyeti yüksek
oranda etkileyen faktörlerdir. 

Kaynakça

  • Referans 1. Wing MN. The role of physiotherapy in rehabilitation. Aust J Physiother. 1955;1(4):176-80.
  • Referans 2. Crossley J, Vivekananda-Schmidt P. The development and evaluation of a Professional Self Identity Questionnaire to measure evolving professional self-identity in health and social care students. Med Teach. 2009;31(12):e603-e7.
  • Referans 3. Chartered Socitety of Physiotherapy. Quality Assurance Standards for Physiotherapy Service Delivery (2012) https://www.csp.org.uk/publications/quality-assurance-standards-physiotherapy-service-delivery. Erişim tarihi: 15 Mart 2016.
  • Referans 4. Roush SE, Sonstroem RJ. Development of the physical therapy outpatient satisfaction survey (PTOPS). Phys Ther. 1999;79(2):159-70.
  • Referans 5. Bİngöl Ü, Altan L, Ertürk MM, Yurtkuran M. Development and evaluation of a new questionnaire for rating patient satisfaction in a balneotherapy and physical therapy outpatient clinic. Türkiye Klinikleri J Med. 2009;29(4):837-44.
  • Referans 6. Casserley-Feeney SN, Phelan M, Duffy F, Roush S, Cairns MC, Hurley DA. Patient satisfaction with private physiotherapy for musculoskeletal pain. J Back Musculoskelet Rehabil. 2008;9(1):50.
  • Referans 7. Goldstein MS, Elliott SD, Guccione AA. The development of an instrument to measure satisfaction with physical therapy. Phys Ther. 2000;80(9):853-63.
  • Referans 8. Quality Assurance Standards for Physiotherapy Service Delivery UK (2012). http://www.csp.org.uk/professional-union/professionalism/csp-expectations-members/quality-assurance-standards/section-9-ev. Erişim tarihi: 26 Ocak 2016.
  • Referans 9. Quality Governance In the National Health Serves. 2011. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/228978/8373.pdf. Erişim tarihi: 9 Aralık 2015.
  • Referans 10. T.C. Sağlık Bakanlığı Tedavi Hizmetleri Genel Müdürlüğü Türkiye. (2016). https://kalite.saglik.gov.tr/TR,8785/turkiye-saglikta-kalite-sistemi.html. Erişim tarihi: 20 Aralık 2017.
  • Referans 11. Tüzün Eh, Eker L, Daşkapan A. Fizik tedavi poliklinikleri için hasta memnuniyet ölçeği: güvenirliği ve geçerliği. Turk J Physiother Rehabil. 2009;20(1):09-16.
  • Referans 12. Eryükseldi C. Kamuda ve özel sağlık kuruluşlarında ayaktan fizik tedavi ve rehabilitasyon alan hastaların memnuniyet düzeylerinin karşılaştırılması: DEÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü; 2013.
  • Referans 13. Erden A, Topbaş M. Turkish validity and reliability of the patient satisfaction scale in physiotherapy for patients with musculoskeletal pain. J Back Musculoskelet Rehabil. 2018(Preprint):1-7.Referans 14. Monnin D, Perneger TV. Scale to measure patient satisfaction with physical therapy. Phys Ther. 2002;82(7):682-91.
  • Referans 15. Erden A., Malkoç A., Akgül Kocabal A. Investigation of the relationship between kinesiophobia, pain, anxiety-depression status and quality of life in patients with knee osteoarthritis before surgery. OTSH. 2016:1-17.
  • Referans 16. Esatoğlu A. Hastanelerde hasta tatmininin hastane yönetimi açısından değerlendirilmesi ve kullanımına yönelik model önerisi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ankara. 1997.
  • Referans 17. Beattie P, Turner C, Dowda M, Michener L, Nelson R. The MedRisk instrument for measuring patient satisfaction with physical therapy care: a psychometric analysis. J Orthop Sports Phys Ther. 2005;35(1):24-32.
  • Referans 18. Beattie PF, Pinto MB, Nelson MK, Nelson R. Patient satisfaction with outpatient physical therapy: instrument validation. Phys Ther. 2002;82(6):557-65.
  • Referans 19. Dunne S. A survey of the management of LBP by physiotherapists in private practice in the Republic of Ireland. Undergraduate Thesis, BSc Physiotherapy, University College Dublin. 2003.
  • Referans 20. Casserley-Feeney SN, Bury G, Daly L, Hurley DA. Physiotherapy for low back pain: Differences between public and private healthcare sectors in Ireland—A retrospective survey. Manual Therapy. 2008;13(5):441-9.
  • Referans 21. Hall JA, Dornan MC. Patient sociodemographic characteristics as predictors of satisfaction with medical care: a meta-analysis. Soc Sci Med. 1990;30(7):811-8.
  • Referans 22. Stålnacke B-M. Life satisfaction in patients with chronic pain–relation to pain intensity, disability, and psychological factors. Neuropsychiatr Dis Treat. 2011;7:683.
  • Referans 23. Phillips S, Gift M, Gelot S, Duong M, Tapp H. Assessing the relationship between the level of pain control and patient satisfaction. J Pain Res. 2013;6:683.
  • Referans 24. Stahmer SA, Shofer FS, Marino A, Shepherd S, Abbuhl S. Do quantitative changes in pain intensity correlate with pain relief and satisfaction? Academic Emergency Medicine. 1998;5(9):851-7.
  • Referans 25. Mueller-Staub M, Meer R, Briner G, Probst M-T, Needham I. Measuring patient satisfaction in an emergency unit of a Swiss university hospital: occurrence of anxiety, insecurity, worry, pain, dyspnoea, nausea, thirst and hunger, and their correlation with patient satisfaction (part 2). Pflege. 2008;21(3):180-8.
  • Referans 26. McNeill JA, Sherwood GD, Starck PL, Nieto B. Pain management outcomes for hospitalized Hispanic patients. Pain Management Nursing. 2001;2(1):25-36.
  • Referans 27. Tanaka K, Nishigami T, Watanabe A, Mibu A, Kawamura H, Utsumi M, et al. The relationship between pain intensity, pain-related suffering, and the patient satisfaction level before and after treatment in patients with musculoskeletal disorders: A pilot study. J Allied Health. 2016;7(2):22-9.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Erden 0000-0002-8698-7648

Yayımlanma Tarihi 20 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 30 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Erden, A. (2019). Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması. Fizyoterapi Rehabilitasyon, 30(2), 126-135. https://doi.org/10.21653/tfrd.466647
AMA Erden A. Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması. Fizyoterapi Rehabilitasyon. Ağustos 2019;30(2):126-135. doi:10.21653/tfrd.466647
Chicago Erden, Arzu. “Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması”. Fizyoterapi Rehabilitasyon 30, sy. 2 (Ağustos 2019): 126-35. https://doi.org/10.21653/tfrd.466647.
EndNote Erden A (01 Ağustos 2019) Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması. Fizyoterapi Rehabilitasyon 30 2 126–135.
IEEE A. Erden, “Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması”, Fizyoterapi Rehabilitasyon, c. 30, sy. 2, ss. 126–135, 2019, doi: 10.21653/tfrd.466647.
ISNAD Erden, Arzu. “Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması”. Fizyoterapi Rehabilitasyon 30/2 (Ağustos 2019), 126-135. https://doi.org/10.21653/tfrd.466647.
JAMA Erden A. Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2019;30:126–135.
MLA Erden, Arzu. “Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi Ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması”. Fizyoterapi Rehabilitasyon, c. 30, sy. 2, 2019, ss. 126-35, doi:10.21653/tfrd.466647.
Vancouver Erden A. Farklı Kurumlarda Verilen Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Hizmetinin Hasta Memnuniyeti Bakımından Karşılaştırılması. Fizyoterapi Rehabilitasyon. 2019;30(2):126-35.