Minarets are tall and slender structures and form important elements of mosques. Most historical minarets are constructed with masonry (brick or stone units), while modern minarets typically use reinforced concrete. Recent earthquakes have shown that the majority of these structures are highly susceptible to seismic excitation leading to a range of structural damage, from minor cracking to complete collapse. In this paper, the seismic response of a representative masonry minaret was investigated using acceleration records of the 1999 Kocaeli, 2003 Bingöl and 2011 Van earthquakes. All acceleration records were scaled according to the location of the minaret. For this purpose, a representative masonry minaret that is thought to have been built in the city's central part of Elazığ, Turkey was chosen. After the seismic analysis, displacement and stress values obtained on the minaret were presented. It was seen that the displacements were increased along the height of the minaret. Also, the maximum and minimum stress values were obtained between the cylindrical body and transition segment of the minaret in accordance with the damage zones in the past earthquakes.
Minareler, camilerin önemli yapı elemanları olup ince ve uzun yapılardır. Tarihi minarelerin çoğu yığma malzeme (tuğla veya taş üniteler) ile inşa edilirken, modern minarelerde genellikle betonarme kullanır. Son depremler, bu yapıların çoğunluğunun, çatlaklardan tamamen göçmeye kadar çeşitli yapısal hasarlara yol açan sismik hareketlere karşı oldukça duyarlı olduğunu göstermiştir. Bu çalışmada, temsili bir yığma minarenin sismik davranışı, 1999 Kocaeli, 2003 Bingöl ve 2011 Van depremlerinin ivme kayıtları kullanılarak incelenmiştir. Kullanılan tüm ivme kayıtları minarenin konumuna göre ölçeklendirilmiştir. Bu amaçla Elazığ şehir merkezinde inşa edildiği düşünülen temsili bir yığma minare dikkate alınmıştır. Sismik analizin ardından minare üzerinde elde edilen deplasman ve gerilme değerleri elde edilmiştir. Minare yüksekliği boyunca yer değiştirmelerin arttığı görülmüştür. Ayrıca geçmiş depremlerdeki hasar bölgelerine benzer şekilde minarenin silindirik gövdesi ile geçiş bölümü arasında maksimum ve minimum gerilme değerleri elde edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Earthquake Engineering, Numerical Modelization in Civil Engineering, Structural Engineering |
Journal Section | TJST |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2024 |
Submission Date | April 7, 2024 |
Acceptance Date | September 13, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 19 Issue: 2 |