The aim of this study was improving the critical thinking skills of a group of university students. The study was carried out with 40 students between the ages of 19 and 22 studying at the Psychological Counseling and Guidance Department of Uludag University. In order to test the efficiency of the critical thinking
education, the students were first given the critical thinking disposition inventory developed by Kökdemir (2003) and the experiment (20) and control (20) groups were assigned randomly. Throughout 10 weeks and in sessions of 90 minutes, the students in the experiment group were given the critical thinking education. At the end of the evaluations done as based on the points in the pretest, posttest and follow up test, it was seen that the critical thinking disposition points of the experiment group showed a significant difference, which was maintained during the follow up period as well.
Bu arastırmanın amacı Psikolojik Danısma ve Rehberlik bölümünde ögrenim gören ögrencilerin elestirel düsünme egilimi becerilerini gelistirmektir. Arastırma Uludag Üniversitesi Psikolojik Danısma ve Rehberlik Anabilim dalı’nda ögrenim gören 19-22 yas arası toplam 40 ögrenci ile yapılmıstır. Elestirel düsünme egitiminin etkililigini sınamak amacı ile önce ögrencilere Kökdemir (2003) tarafından gelistirilen Elestirel Düsünme Egilimi Ölçegi uygulanmıs ve puanlar esitlenerek deney (20) ve kontrol (20) grupları olusturulmustur.
Deney grubundaki ögrenciler 10 hafta boyunca 90 dakika süre ile arastırmacılar tarafından gelistirilen elestirel düsünme egitimi programından geçirilmislerdir. Ön test, son test ve izleme testi puanları açısından yapılan degerlendirmeler sonunda deney grubunun elestirel düsünme egilimi puanlarının anlamlı düzeyde
arttıgı ve bunun izleme döneminde de korundugu görülmüstür.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | April 23, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 3 Issue: 29 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.