BibTex RIS Kaynak Göster

Perceived Neighborhood Risk, Neighborhood Safety and School Climate in Predicting Aggressive Behaviors

Yıl 2010, Cilt: 4 Sayı: 34, 161 - 171, 26.05.2010

Öz

Adolescents’ aggressive behavior is an important concern around the world. Therefore, in recent years, especially the researchers, who embrace ecological approaches have started to investigate school and neighborhood variables in addition to individual and family variables. The aim of this study is to investigate the role of gender, age, neighborhood risk, neighborhood safety, and school climate perceptions of students in predicting aggressive behaviors of adolescents. The participants were 400 (217 girls, 183 boys), 6th, 7th, and 8th grade students of two elementary schools located in Sincan, Ankara. Hierarchical multiple regression analysis was carried out to analyze the data. The results indicated that age, gender, neighborhood risk, neighborhood safety, and school climate perceptions of adolescents significantly predicted aggressive behaviors of adolescents.

Kaynakça

  • Aksoy, A. ve Ögel, K. (2004). Tutuklu ve hükümlü ergenlerin özellikleri: Türkiye’de yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. adalet bakanlığı ceza ve tevkifevleri genel müdürlüğü’nün gözetimindeki çocuklara yönelik hizmetlerin iyileştirilmesi projesi ihtiyaçların belirlenmesi çalışması. Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, İstanbul.
  • Alikaşifoğlu, M., Erginoz, E., Ercan, O., Uysal, O., Kaymak, D. A. ve Ilter, O. (2004). Violent behaviors among correlates of physical fighting. European Journal of Public Health, 14, 173-177.
  • Andrews, D.W., Soberman, L.H. ve Dishion, T.J. (1995). The adolescent transaction program for high-risk teens and their parents: Toward a school based intervention. Education and Treatment of Children, 18 (4), 478-498.
  • Atik, G. (2006). The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students (İlköğretim ikinci kademe öğrencileri arasındaki zorbalık davranışını yordamada denetim odağı, benlik saygısı, aile stili, yalnızlık ve akademik başarının rolü). Unpublished master thesis. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Baker, J.A. (1998). Are we missing the forest for the trees? Considering the social context of school violence. Journal of School Psychology, 36, 29-44.
  • Blount, W.R. ve Dembo, R. (1984). The effect of perceived neighborhood setting on self-reported tobacco, alcohol, and marijuana use among inner-city minority junior high school youth. International Journal of the Addictions, 19, 175–198.
  • Boardman, J.D. ve Onge, J.M. (2005). Neighborhoods and adolescent development. Children, Youth and Environments, 15, 138-164.
  • Bonny, A.E., Britto, M.T., Klostermann, B.K., Hornung, R.W. ve Slap, G.B. (2000). School disconnectedness: Identifying adolescents at risk. Pediatrics, 106(5), 1017.
  • Bower, G.H. ve Sivers, H. (1998). Cognitive impact of traumatic events. Development and Psychopathology, 10, 625-653.

Saldırgan Davranışlarını Yordamada Çevresel Risk, Çevresel Güvenlik ve Okul İklimi Algısı

Yıl 2010, Cilt: 4 Sayı: 34, 161 - 171, 26.05.2010

Öz

Ergenler arasında sıklıkla görülen saldırgan davranışlar dünyanın her yerinde büyük bir sorun olarak kendini göstermektedir. Bu nedenle, son yıllarda, özellikle ekolojik yaklaşımı benimseyen araştırmacılar, ergenlerin saldırgan davranışlarını açıklamaya ve önlemeye yönelik olarak yürüttükleri çalışmalarında, bireysel ve ailevi değişkenlerin yanı sıra, okul ve çevreyle ilgili değişkenlerin ergenlerin gelişimlerini ne ölçüde etkilediğini ortaya çıkarmaya çalışmaktadırlar. Bu çalışmanın amacı cinsiyet, yaş, çevresel risk, çevresel güvenlik ve okul iklimi algısının ergenlerin saldırgan davranışlarını ne ölçüde yordadığını araştırmaktır. Araştırmanın katılımcılarını, Ankara ili Sincan ilçesinde bulunan 2 ilköğretim okulunun 6., 7. ve 8. sınıflara devam eden ve araştırmaya gönüllü katılan 400 (217 kız, 183 erkek) öğrenci oluşturmuştur. Verilerin analizinde hiyerarşik çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgular, yaş, cinsiyet, çevresel risk algısı, çevresel güvenlik algısı ve okul iklimi algısının ergenlerin saldırgan davranışlarını anlamlı düzeyde yordadığını göstermiştir.

Kaynakça

  • Aksoy, A. ve Ögel, K. (2004). Tutuklu ve hükümlü ergenlerin özellikleri: Türkiye’de yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi. adalet bakanlığı ceza ve tevkifevleri genel müdürlüğü’nün gözetimindeki çocuklara yönelik hizmetlerin iyileştirilmesi projesi ihtiyaçların belirlenmesi çalışması. Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği, İstanbul.
  • Alikaşifoğlu, M., Erginoz, E., Ercan, O., Uysal, O., Kaymak, D. A. ve Ilter, O. (2004). Violent behaviors among correlates of physical fighting. European Journal of Public Health, 14, 173-177.
  • Andrews, D.W., Soberman, L.H. ve Dishion, T.J. (1995). The adolescent transaction program for high-risk teens and their parents: Toward a school based intervention. Education and Treatment of Children, 18 (4), 478-498.
  • Atik, G. (2006). The role of locus of control, self-esteem, parenting style, loneliness, and academic achievement in predicting bullying among middle school students (İlköğretim ikinci kademe öğrencileri arasındaki zorbalık davranışını yordamada denetim odağı, benlik saygısı, aile stili, yalnızlık ve akademik başarının rolü). Unpublished master thesis. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara
  • Baker, J.A. (1998). Are we missing the forest for the trees? Considering the social context of school violence. Journal of School Psychology, 36, 29-44.
  • Blount, W.R. ve Dembo, R. (1984). The effect of perceived neighborhood setting on self-reported tobacco, alcohol, and marijuana use among inner-city minority junior high school youth. International Journal of the Addictions, 19, 175–198.
  • Boardman, J.D. ve Onge, J.M. (2005). Neighborhoods and adolescent development. Children, Youth and Environments, 15, 138-164.
  • Bonny, A.E., Britto, M.T., Klostermann, B.K., Hornung, R.W. ve Slap, G.B. (2000). School disconnectedness: Identifying adolescents at risk. Pediatrics, 106(5), 1017.
  • Bower, G.H. ve Sivers, H. (1998). Cognitive impact of traumatic events. Development and Psychopathology, 10, 625-653.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Evrim Çetinkaya Yıldız Bu kişi benim

Zeynep Hatipoğlu Sümer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 26 Mayıs 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 4 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Çetinkaya Yıldız, E., & Hatipoğlu Sümer, Z. (2010). Perceived Neighborhood Risk, Neighborhood Safety and School Climate in Predicting Aggressive Behaviors. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 4(34), 161-171. https://doi.org/10.17066/pdrd.58766

!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.