The purpose of this study was two-folded. The first aim of the study was to compare the statistical properties of two widely used questionnaires to test Erikson’s Psychosocial Stages of Development, namely EPSI and MEPSI, in order to determine their reliability and validity for Turkish university students. The second purpose of the study was to determine the value of Erikson’s Psychological Stages to predict university students’ self efficacy beliefs. According to the data collected from 636 university students and 74 adults, MEPSI demonstrated stronger properties with reliability values ranging from.72 to .82. Its criterion validity was evident since sub stages had significant correlations with corresponding variables all in the expected directions. Also, as Erikson postulated, predictive values of each psychosocial stage changed for life satisfaction, identity achievement and satisfaction for close relationships. Finally, self efficacy belief was related to psychosocial development in that both industry and initiative stages explained %34 of the total variance in explaining self efficacy beliefs.
Bu çalışmanın iki temel amacı bulunmaktadır: (a)literatürde Erikson’ın Psikososyal Gelişim Dönemlerini sınamak amacıyla sıkça kullanılan iki ölçeğin (Erikson Psikososyal Gelişim Dönemleri Ölçeği-EPSI ve Değiştirilmiş Erikson Psikososyal Gelişim Dönemleri Ölçeği-MEPSI) psikometrik özelliklerini karşılaştırmalı olarak inceleyerek Türk kültürü için geçerlik ve güvenirlik düzeylerini belirlemek ve (b) Erikson’ın psikososyal gelişim dönemlerinin üniversite öğrencilerinin öz yeterlilik
algılarını yordama gücünü belirlemektir. Toplam 636 üniversite öğrencisi ve 74 öğrenci olmayan orta yaş ve üzeri yetişkinden alınan verilerle yapılan analizler hem güvenirlik hem geçerlik düzeyi açısından MEPSI’nin EPSI’ne göre psikometrik özelliklerinin daha güçlü olduğunu ortaya koymuştur. İç tutarlılık katsayıları .72 ile 82. arasında değişen MEPSI’nin ölçüt geçerliliğinin de yeterli olduğu görülmüştür. Yine kuramın ön gördüğü şekilde, başarılı kimlik statüsünün en iyi yordayıcısı kimlik arayışının yaşandığı gelişimin 5. dönemi, yakınlık doyumunun en iyi yordayıcısı yakınlığa karşılık yalıtılmışlık krizinin
yaşandığı gelişimin 6. dönemi olarak bulunmuştur. Son olarak, üniversite öğrencilerinin öz yeterlilik algılarının psikososyal gelişim dönemleriyle ilişkili olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öz yeterlilik algılarını en iyi yordayan psikososyal gelişim dönemleri toplam varyansın %34’ünü açıklayan başarıya karşılık aşağılık duygusunun oluştuğu gelişimin 4. evresi ve girişime karşılık suçluluk duygularının yaşandığı 3. evredir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | May 27, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 4 Issue: 36 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.