Bu araştırmanın amacı Türk ve Amerikan üniversite öğrencilerinin duyguları tanıma ve ifade etme zorluğunun pozitif-negatif duygu durumlarını yordama gücünü incelemektir. Araştırmanın amacı doğrultusunda Türkiye’de ve Amerika Birleşik Devletleri’nde çalışma grubu oluşturulmuştur. Türkiye’deki çalışma grubu Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi öğrencileri arasından seçilen 122 katılımcıdan oluşmaktadır. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki çalışma grubu ise Georgia State Üniversitesi öğrencileri arasından seçilen 102 öğrenciden oluşmaktadır. Pozitif-Negatif Duygu Ölçeği, Toronto Aleksitimi-20 Ölçeği ve kişisel bilgi formu veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Verilerin analizinde pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı analizi, hiyerarşik regresyon analizi ve bağımsız gruplarda t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Türk ve Amerikan üniversite öğrencileri için duyguları tanıma zorluğunun negatif duygu durumu; duyguları ifade etme zorluğunun ise pozitif duygu durumu yordadığı görülmüştür. Bir diğer sonuç, Türk öğrencilerin duyguları tanıma zorluğunun Amerikan öğrencilere göre daha yüksek olduğudur. Pozitif ve negatif duygu durum ise Amerikan öğrencilerde daha yüksek çıkmıştır. Araştırmanın sonuçları literatür ışığında kültürel bağlam göz önünde bulundurularak tartışılmıştır.
Adams, D., Rose, J., Jackson, N., Karakatsani, E., & Oliver, C. (2017). Coping strategies in
mothers of children with intellectual disabilities showing multiple forms of challenging
behaviour: Associations with maternal mental health. Behavioural and Cognitive
Psychotherapy, 46(3), 257-285. doi:10.1017/S1352465817000704
Ayyash-Abdo, H., & Alamuddin, R. (2007). Predictors of subjective well-being among college
youth in Lebanon. The Journal of Social Psychology, 147(3), 265-284.
doi:10.3200/SOCP.147.3.265-284
Bagby, R. M., Parker, J. D., & Taylor, G. J. (1994). The twenty-item Toronto Alexithymia
Scale-I. Item selection and cross-validation of the factor structure. Journal of Psychosomatic
Research, 38(1), 23-32. doi:10.1016/0022-3999(94)90005-1
Bailey, P. E., & Henry, J. D. (2007). Alexithymia, somatization and negative affect in a
community sample. Psychiatry Research, 150(1), 13–20.
doi:10.1016/j.psychres.2006.05.024
Barrett, L. F., Lane, R. D., Sechrest, L., & Schwartz, G. E. (2000).
Sex differences in emotional awareness. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(9),
1027-1035. doi:10.1177/01461672002611001
Bayrami, M., Abad, T. H. N., Ghoradel, J. A., Daneshfar, S., Heshmati, R., & Moslemifar, M.
(2012). The role of positive and negative affectivity, optimism, pessimism, and
information processing styles in student psychological adjustment. Procedia-Social and
Behavioral Sciences, 46, 306-310. doi:10.1016/j.sbspro.2012.05.111
Bedel, A. (2015). The relationshıp between interpersonal problem solving, positive-negative
affect and anxiety. Studia Psychologica, 57(2), 121-133. doi:10.21909/sp.2015.02.688
Beştepe, E.E. (1997). 20 soruluk Toronto aleksitimi skalası geçerlik ve güvenirlik çalışması
(Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi). Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi,
Ankara.
Boden, M. T., Gala, S., & Berenhaum, H. (2013). Emotional awareness, gender, and peculiar
body-related beliefs. Cognition and Emotion, 27(5), 942-951.
doi:10.1080/02699931.2012.752720
Boysan, M. (2012). Üniversite öğrencilerinde erken dönem uyumsuz şemalar, başa çıkma stilleri ve öznel iyi
oluş arasındaki ilişkilere yönelik bir model sınaması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Calandri, E., Graziano, F., Borghi, M., & Bonino, S. (2018). Depression, positive and negative
affect, optimism and health-related quality of life in recently diagnosed multiple sclerosis
patients: The role of identity, sense of coherence, and self-efficacy. Journal of Happiness
Studies, 19(1), 277-295. doi:10.1007/s10902-016-9818-x
Cenkseven, F. (2004). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi
(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Adana.
Cheng, C., Jose, P. E, Sheldon, K. M., Singelis, T. M., Cheung, M. W. L., Tiliouine, H., ….
Sims, C. (2011). Sociocultural differences in self-construal and subjective well-being: A
test of four cultural models. Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(5), 832–855.
doi:10.1177/0022022110381117
Chiang, Y., Lin, S. S. J., Cheng, C., Liu, E. Z. (2011). Exploring online game players' flow
experiences and positive affect. Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 106-
114. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ926559.pdf adresinden erişildi.
Coyle, L. D., & Vera, E. M. (2013). Uncontrollable stress, coping, and subjective well-being in
urban adolescents. Journal of Youth Studies, 16(3), 391-403.
doi:10.1080/13676261.2012.756975
Çelik, E. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin yılmazlık özelliklerinin duygusal dışavurum
açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 221-236.
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/32400 adresinden erişildi.
Çivitci, A. (2015). The moderating role of positive and negative affect on the relationship
between perceived social support and stress in college students. Educational Sciences:
Theory & Practice, 15(3), 565-573. doi:10.12738/estp.2015.3.2553
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimleri için çok değişkenli istatistik
SPSS ve LISREL uygulamaları (1. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Diener, E. (2000). The science of happiness and a proposal for a national index. American
Psychologist. 55(1), 34-43. doi:10.1037//0003-066X.55.1.34
Diener, E., & Lucas, R. E. (2000). Explaining differences in social levels of happiness: Relative
standarts, need fullfilment, culture, and evaluation theory. Journal of Happiness Studies,
1(1), 47-78. doi:10.1023/A:1010076127199
Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being:
Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54(1), 403-425.
doi: 10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three
decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. doi:10.1037/0033-
2909.125.2.276
Diener, E., Suh, E. M., Smith, H., & Shao, L. (1995). National differences in reported
subjective well-being: Why do they occur?, Social Indicators Research, 34(1), 7-32.
doi:10.1007/BF01078966
Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Indian Journal
of Clinical Psychology, 24(1), 25-41. https://intranet.newriver.edu/images/stories/library/Stennett_Psychology_Articles/R
ecent%20Findings%20on%20Subjective%20Well-Being.pdf adresinden erişildi.
Dubey, A. & Pandey, R. (2013). Mental health problems alexithymia: Role of positive and
negative emotional experiences. Journal of Projective Psychology & Mental Health, 20(2), 128-
136. https://rpandeybhu.webs.com/Publications/Alx_PANAS.pdf adresinden erişildi.
Etter, D. W., Gauthier, J. R., McDade-Montez, E., Cloitre, M., & Carlson, E. B. (2013).
Positive affect, childhood adversity, and psychopathology in psychiatric
inpatients. European Journal of Psychotraumatology, 4(1), 1-9. doi:10.3402/ejpt.v4i0.20771
Fischer, A. R., & Good, G. E. (1997). Men and psychotherapy: An investigation of alexithymia,
intimacy, and masculine gender roles. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 34(2),
160-170. doi:10.1037/h0087646
Fredrickson, L. & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional
well-being. Psychological Science, 13(2), 172-175. doi:10.1111/1467-9280.00431
Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk
Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
http://www.turkpsikolojidergisi.com/PDF/TPD/46/02.pdf adresinden erişildi.
Gençöz, T. (2002). Discriminant validity of low positive affect: Is it specific to depression?.
Personality and Individual Differences, 32(6), 991–999. doi:10.1016/S0191-8869(01)00103-9
Gençtanırım Kurt, D., Kızıldağ, S., Demirtaş Zorbaz, S., & Özer, A. (2015). Psikolojik
danışman adaylarının duygusal farkındalık düzeylerinin belirleyicileri. Türk Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 15-24.
http://www.pdrdergisi.org/index.php/pdr/article/view/29/26 adresinden erişildi.
Göregenli, M. (1995). Kültürümüz açısından bireycilik-toplulukçuluk eğilimleri: Bir başlangıç
çalışması.Türk Psikoloji Dergisi, 10(35), 1-14. http://www.turkpsikolojidergisi.com/PDF/TPD/35/04.pdf adresinden erişildi.
Green, M., DeCourville, N., & Sadava, S. (2012). Positive affect, negative affect, stress, and
social support as mediators of the forgiveness-health relationship. The Journal of Social
Psychology, 152(3), 288-307. doi:10.1080/00224545.2011.603767
Greenberg, L. S. & Pascual-Leone, A. (2006). Emotion in psychotherapy: A practice-friendly
research review. Journal of Clinical Psychology: In Session, 62(5), 611-630.
doi:10.1002/jclp.20252
Greenberg, L. S. (2010). Emotion-focused therapy: An overview. Türk Psikolojik Danışma ve
Rehberlik Dergisi, 4(33), 1-12.
http://pdrdergisi.org/index.php/pdr/article/view/217/147 adresinden erişildi.
Güleç, H., Köse, S., Güleç, M., Çitak, S., Evren, C., Borckardt, J. & Sayar, K. (2009). Reliability
and factorial validity of the Turkish version 20-item Toronto Alexithymia Scale (TAS20). Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 19(3), 214-220.
http://www.psikofarmakoloji.org/pdf/TR/19_3_2.pdf adresinden erişildi.
Harmon-Jones, E., & Harmon-Jones, C. (2010). On the relationship of trait PANAS positive
activation and trait anger: Evidence of a suppressor relationship. Journal of Research in
Personality, 44(1), 120-123. doi:10.1016/j.jrp.2009.09.001
Hicks, J. A., Trent, J., Davis, W. E., & King, L. A. (2012). Positive affect, meaning in life, and
future time perspective: An application of socioemotional selectivity theory. Psychology
and Aging, 27(1), 181-189. doi:10.1037/a0023965
Holder, M. D., Love, A. B., & Timoney, L. R. (2015). The poor subjective well-being
associated with alexithymia is mediated by romantic relationships. Journal of Happiness
Studies, 16(1), 117-133. doi:10.1007/s10902-014-9500-0
İmamoğlu, O. (1998). Individualism and collectivism in a model and scale of balanced
differentiation and integration. Journal of Psychology, 132(1), 95-105.
doi:10.1080/00223989809599268
Joshanloo, M., & Bakhshi, A. (2016). The factor structure and measurement invariance of
positive and negative affect: A study in Iran and the USA. European Journal of Psychological
Assessment, 32(4), 265-272. doi:10.1027/1015-5759/a000252
Kağıtçıbaşı, Ç. (1998). Kültürel psikoloji: Kültür bağlamında insan ve aile. İstanbul: Evrim Yayınevi.
Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi
Yayınları.
Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kennedy-Moore, E. & Watson, J. C. (2001). How and when does emotional expression help?.
Review of General Psychology, 5(3), 187-212. doi:10.1037//1089-2680.5.3.187
Kepner, J.J. (1982). Questionaire measurement of personality styles from the therapy of Gestalt Therapy
(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Kent State University, USA.
King, L. A., & Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression: Psychological and
psysical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 64-877.
doi:10.1037//0022-3514.58.5.864
Kitayama, S., Markus, H. R., & Kurokawa, M. (2000). Culture, emotion, and well-being: Good
feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion, 14(1), 93-124.
doi:10.1080/026999300379003
Kormi-Nouri, R., MacDonald, S., Farahani, M., Trost, K., & Shokri, O. (2015). Academic
stress as a health measure and its relationship to patterns of emotion in collectivist and
individualist cultures: Similarities and differences. International Journal of Higher Education,
4(2), 92-104. doi:10.5430/ijhe.v4n2p92
Kuyumcu (2011). Üniversite öğrencilerinin duygusal farkındalık duyguları ifade etme benlik
kurgusu ve öznel iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal
Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(2), 104-113. http://dergipark.gov.tr/download/articlefile/260267 adresinden erişildi.
Kuyumcu (2012) Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş duygusal
farkındalık ve duygularını ifade etmelerinin ülke ve cinsiyet değişkenlerine göre
incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 1-24.
http://dergipark.gov.tr/erziefd/issue/6011/80345 adresinden erişildi.
Kuyumcu, B. & Kabasakaloğlu, A. (2018). Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinde pozitifnegatif duygu durumları ile otantik olma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim, 8(1), 184-193. doi:10.5961/jhes.2018.260
Kuzucu, Y. (2008). Duygusal farkındalık düzeyi ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 51-64.
http://www.pdrdergisi.org/index.php/pdr/article/view/247/177 adresinden erişildi.
Lane, R. D., Quinlan, D. M., Schwartz, G. E., Walker, P. A., & Zeitlin, S. B. (1990). The levels
of emotional awareness scale: A cognitive developmental measure of emotion. Journal of
Personality and Social Psychology, 55(1-2), 124-134. doi:10.1080/00223891.1990.9674052
Le, H. N., Berenbaum, H., & Raghavan, C. (2002). Culture and alexithymia: Mean levels,
correlates and the role of parental socialization of emotions. Emotion, 2(4), 341-360.
doi:10.1037/1528-3542.2.4.341
Lee, V., Berg-Cross, L., & Suh, K. H. (2013). Relationship satisfaction in native Koreans and
Korean Americans as a function of alexithymia, emotional intelligence, and marital
vows orientation. SAGE Open, 3(3), 1-5. doi:10.1177/2158244013497726
Levant, R. F. (1992). Toward the reconstruction of masculinity. Journal of Family Psychology, 5(3-
4), 379-402. doi:10.1037/0893-3200.5.3-4.379
Liu, C., Cheng, Y., Hsu, A. S. C., Chen, C., Liu, J., & Yu, G. (2018). Optimism and self-efficacy
mediate the association between shyness and subjective well-being among Chinese
working adults. PloS One, 13(4), e0194559. doi:10.1371/journal.pone.0194559
Lo, C. (2014). Cultural values and alexithymia. SAGE Open, 4(4), 1-6.
doi:10.1177/2158244014555117
Mankus, A. M., Boden, M. T., & Thompson, R. J. (2016). Sources of variation in emotional
awareness: Age, gender, and socioeconomic status. Personality and Individual Differences, 89,
28-33. doi:10.1016/j.paid.2015.09.043
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and self: Implications for cognition, emotion,
and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-253. http://www.lucs.lu.se/wpcontent/uploads/2015/02/Markus-Kitayama-.-Culture-and-Self-1991.pdf adresinden
erişildi.
Martínez-Martí, M. L., & Ruch, W. (2017) Character strengths predict resilience over and
above positive affect, self-efficacy, optimism, social support, self-esteem, and life
satisfaction, The Journal of Positive Psychology, 12(2), 110-119.
doi:10.1080/17439760.2016.1163403
Mesquita, B. (2001). Emotions in collectivist and individualist contexts. Journal of Personality and
Social Psychology, 80(1), 68-74. doi:10.1037//O022-3514.80.1.68
Montero-Marin, J., Tops, M., Manzanera, R., Demarzo, M. M. P., de Mon, M. Á., & GarcíaCampayo, J. (2015). Mindfulness, resilience, and burnout subtypes in primary care
physicians: The possible mediating role of positive and negative affect. Frontiers in
Psychology, 6, 1-8. doi:10.3389/fpsyg.2015.01895
Nandrino, J. L., Baracca, M., Antoine, P., Paget, V., Bydlowski, S., & Carton, S. (2013). Level
of emotional awareness in the general French population: Effects of gender, age, and
education level. International Journal of Psychology, 48(6), 1072-1079.
doi:10.1080/00207594.2012.753149
Oishi, S. (2002). The experiencing and remembering of well-being: A cross-cultural analysis.
Personality & Social Psychology Bulletin, 28(10), 1398–1406. doi:10.1177/014616702236871
Oktay, B., & Batıgün, A. D. (2014). Aleksitimi: bağlanma, benlik algısı, kişiler arası ilişki tarzları
ve öfke. Türk Psikoloji Yazıları, 17(33), 31-40.
http://turkpsikolojiyazilari.com/PDF/TPY/33/03.pdf adresinden erişildi.
Ortuno-Sierra, J., Santaren-Rosell, M., Perez de Albeniz, A., & Fonseca-Pedrero, E. (2015).
Dimensional structure of the Spanish version of the Positive and Negative Affect
Schedule (PANAS) in adolescents and young adults. Psychological Assessment, 27(3), 1-9.
doi:10.1037/pas0000107
Öztekin, C. (2008). Cinsiyet, iç bütünlük ve fiziksel etkinliğin olumlu ve olumuz duygu durumu üzerindeki
rolü (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Öztürk, A. & Siviş Çetinkaya, R. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri
ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki. Marmara
Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42, 335-356.
doi:10.15285/ebd.98899
Parker, P. D., Prkachin, K. M., & Prkachin, G. C. (2005). Processing of facial expressions of
negative emotion in alexithymia: The influence of temporal constraint. Journal of
Personality, 73(4), 1087-1107. doi:10.1111/j.1467-6494.2005.00339.x
Pethtel, O. & Chen, Y. (2010). Cross-cultural aging in cognitive and affective components of
subjective well-being. Psychology and Aging, 25(3), 725–729. doi:10.1037/a0018511
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research
on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141–166.
doi:10.1146/annurev.psych.52.1.141
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everyting, or is it? Explorations on the meaning of
psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
doi:10.1037/00223514.57.6.1069
Siviş-Çetinkaya, R. (2013). Turkish college students’ subjective wellbeing in regard to
psychological strengths and demographic variables: Implications for college
counseling. International Journal for the Advancement of Counselling, 35(4), 317-330.
doi:10.1007/s10447-013-9185-9
Suslow, T. & Donges, U. (2017). Alexithymia components are differentially related to explicit
negative affect but not associated with explicit positive affect or implicit affectivity.
Frontiers in Psychology, 8, 1-8. doi:10.3389/fpsyg.2017.01758
Swinkels, A., & Giuliano, T. A. (1995). The measurament and conceptualiztion of mood
awareness: Monitoring and labelling one's states. Personality and Social Psychology Bulletin,
21(9), 934-950. doi:10.1177/0146167295219008
T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2011). Türkiye aile yapısı araştırması, Ankara.
https://ailetoplum.aile.gov.tr/uploads/pages/arastirmalar/taya2011.pdf sayfasından
erişilmiştir.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Baston: Pearson.
Timulak, L. (2014). Witnessing clients’ emotional transformation: An emotion-focused
therapist’s experience of providing therapy. Journal of Clinical Psychology: In Session, 70(8),
741-752. doi:10.1002/jclp.22109
Triandis, H.C. (1994). Theoretical and methodological approaches to the study of collectivizm
and individualism. U. Kim, H.C. Triandis, Ç. Kağıtçıbaşı, S.C. Choi, G. Yoon (Ed.),
Individualism and collectivism içinde (pp.41-52). London: Sage publication.
Tümkaya, S. (2011). Türk üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşu yordayan sosyodemografik
değişkenler ve mizah tarzları. Eğitim ve Bilim, 36(160), 158-170.
http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/463/267 adresinden
erişildi.
Uğurlu, O. (2013). Pozitif ve negatif duyguların iyimserlik-karamsarlık ve yaşam doyumu
arasındaki ilişkide ara bulucu etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2),
497-504. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/197-
published.pdf adresinden erişildi.
Uskul, A.K., Hynie, M. & Lalonde, R. N. (2004). Interdependence as a mediator between
culture and interpersonal closeness for Euro–Canadians and Turks. Journal of CrossCultural Psychology, 35(2), 174-191. doi:10.1177/0022022103262243
Vacek, K. R., Coyle, L. D., & Vera, E. M. (2010). Stress, self‐esteem, hope, optimism, and
well‐being in urban, ethnic minority adolescents. Journal of Multicultural Counseling and
Development, 38(2), 99-111. doi:10.1002/j.2161-1912.2010.tb00118.x
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures
of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of Personality and Social
Psychology, 54(6), 1063-1070. doi: 10.1037/0022-3514.54.6.1063
Westerhof, G. J., & Barrett, A. E. (2005). Age identity and subjective well-being: A comparison
of the United States and Germany. Journal of Gerontology: Social Sciences, 60(3), 129-136.
doi:10.1093/geronb/60.3.S129
Wirtz, D., Chiu, C., Diener, E., & Oishi, S. (2009). What constitutes a good life? Cultural
differences in the role of positive and negative affect in subjective well-being. Journal of
Personality, 77(4), 1167-1195. doi:10.1111/j.1467-6494.2009.00578.x
Yelsma, P. (2007). Associations among alexithymia, positive and negative emotions, and selfdefeating personality. Psychological Reports, 100(2), 575-584. doi:10.2466/pr0.100.2.575-
584
Zech, E. (1998). Is it helpful to verbalise ones emotions?. Gedrag and Gezondheid, 27, 42-47.
https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/object/boreal:92732 adresinden erişildi.
Zhang, J., Yang, Y., & Wang, H. (2009). Measuring subjective well-being: A comparison of
China and the USA. Asian Journal of Social Psychology, 12(3), 221–225. doi:10.1111/j.1467-
839X.2009.01287.x
Zhu, X., Yi, J., Yao, S., Ryder, A. G., Taylor, G. J., & Bagby, R. M. (2007). Cross-cultural
validation of a Chinese translation of the 20-item Toronto Alexithymia Scale.
Comprehensive Psychiatry, 48(5), 489-496. doi:10.1016/j.comppsych.2007.04.007
Year 2019,
Volume: 9 Issue: 53, 451 - 482, 25.06.2019
Adams, D., Rose, J., Jackson, N., Karakatsani, E., & Oliver, C. (2017). Coping strategies in
mothers of children with intellectual disabilities showing multiple forms of challenging
behaviour: Associations with maternal mental health. Behavioural and Cognitive
Psychotherapy, 46(3), 257-285. doi:10.1017/S1352465817000704
Ayyash-Abdo, H., & Alamuddin, R. (2007). Predictors of subjective well-being among college
youth in Lebanon. The Journal of Social Psychology, 147(3), 265-284.
doi:10.3200/SOCP.147.3.265-284
Bagby, R. M., Parker, J. D., & Taylor, G. J. (1994). The twenty-item Toronto Alexithymia
Scale-I. Item selection and cross-validation of the factor structure. Journal of Psychosomatic
Research, 38(1), 23-32. doi:10.1016/0022-3999(94)90005-1
Bailey, P. E., & Henry, J. D. (2007). Alexithymia, somatization and negative affect in a
community sample. Psychiatry Research, 150(1), 13–20.
doi:10.1016/j.psychres.2006.05.024
Barrett, L. F., Lane, R. D., Sechrest, L., & Schwartz, G. E. (2000).
Sex differences in emotional awareness. Personality and Social Psychology Bulletin, 26(9),
1027-1035. doi:10.1177/01461672002611001
Bayrami, M., Abad, T. H. N., Ghoradel, J. A., Daneshfar, S., Heshmati, R., & Moslemifar, M.
(2012). The role of positive and negative affectivity, optimism, pessimism, and
information processing styles in student psychological adjustment. Procedia-Social and
Behavioral Sciences, 46, 306-310. doi:10.1016/j.sbspro.2012.05.111
Bedel, A. (2015). The relationshıp between interpersonal problem solving, positive-negative
affect and anxiety. Studia Psychologica, 57(2), 121-133. doi:10.21909/sp.2015.02.688
Beştepe, E.E. (1997). 20 soruluk Toronto aleksitimi skalası geçerlik ve güvenirlik çalışması
(Yayınlanmamış Tıpta Uzmanlık Tezi). Ankara Numune Eğitim ve Araştırma Hastanesi,
Ankara.
Boden, M. T., Gala, S., & Berenhaum, H. (2013). Emotional awareness, gender, and peculiar
body-related beliefs. Cognition and Emotion, 27(5), 942-951.
doi:10.1080/02699931.2012.752720
Boysan, M. (2012). Üniversite öğrencilerinde erken dönem uyumsuz şemalar, başa çıkma stilleri ve öznel iyi
oluş arasındaki ilişkilere yönelik bir model sınaması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Calandri, E., Graziano, F., Borghi, M., & Bonino, S. (2018). Depression, positive and negative
affect, optimism and health-related quality of life in recently diagnosed multiple sclerosis
patients: The role of identity, sense of coherence, and self-efficacy. Journal of Happiness
Studies, 19(1), 277-295. doi:10.1007/s10902-016-9818-x
Cenkseven, F. (2004). Üniversite öğrencilerinde öznel ve psikolojik iyi olmanın yordayıcılarının incelenmesi
(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Adana.
Cheng, C., Jose, P. E, Sheldon, K. M., Singelis, T. M., Cheung, M. W. L., Tiliouine, H., ….
Sims, C. (2011). Sociocultural differences in self-construal and subjective well-being: A
test of four cultural models. Journal of Cross-Cultural Psychology, 42(5), 832–855.
doi:10.1177/0022022110381117
Chiang, Y., Lin, S. S. J., Cheng, C., Liu, E. Z. (2011). Exploring online game players' flow
experiences and positive affect. Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1), 106-
114. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ926559.pdf adresinden erişildi.
Coyle, L. D., & Vera, E. M. (2013). Uncontrollable stress, coping, and subjective well-being in
urban adolescents. Journal of Youth Studies, 16(3), 391-403.
doi:10.1080/13676261.2012.756975
Çelik, E. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin yılmazlık özelliklerinin duygusal dışavurum
açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 221-236.
http://dergipark.gov.tr/download/article-file/32400 adresinden erişildi.
Çivitci, A. (2015). The moderating role of positive and negative affect on the relationship
between perceived social support and stress in college students. Educational Sciences:
Theory & Practice, 15(3), 565-573. doi:10.12738/estp.2015.3.2553
Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimleri için çok değişkenli istatistik
SPSS ve LISREL uygulamaları (1. bs.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Diener, E. (2000). The science of happiness and a proposal for a national index. American
Psychologist. 55(1), 34-43. doi:10.1037//0003-066X.55.1.34
Diener, E., & Lucas, R. E. (2000). Explaining differences in social levels of happiness: Relative
standarts, need fullfilment, culture, and evaluation theory. Journal of Happiness Studies,
1(1), 47-78. doi:10.1023/A:1010076127199
Diener, E., Oishi, S., & Lucas, R. E. (2003). Personality, culture, and subjective well-being:
Emotional and cognitive evaluations of life. Annual Review of Psychology, 54(1), 403-425.
doi: 10.1146/annurev.psych.54.101601.145056
Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three
decades of progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302. doi:10.1037/0033-
2909.125.2.276
Diener, E., Suh, E. M., Smith, H., & Shao, L. (1995). National differences in reported
subjective well-being: Why do they occur?, Social Indicators Research, 34(1), 7-32.
doi:10.1007/BF01078966
Diener, E., Suh, E., & Oishi, S. (1997). Recent findings on subjective well-being. Indian Journal
of Clinical Psychology, 24(1), 25-41. https://intranet.newriver.edu/images/stories/library/Stennett_Psychology_Articles/R
ecent%20Findings%20on%20Subjective%20Well-Being.pdf adresinden erişildi.
Dubey, A. & Pandey, R. (2013). Mental health problems alexithymia: Role of positive and
negative emotional experiences. Journal of Projective Psychology & Mental Health, 20(2), 128-
136. https://rpandeybhu.webs.com/Publications/Alx_PANAS.pdf adresinden erişildi.
Etter, D. W., Gauthier, J. R., McDade-Montez, E., Cloitre, M., & Carlson, E. B. (2013).
Positive affect, childhood adversity, and psychopathology in psychiatric
inpatients. European Journal of Psychotraumatology, 4(1), 1-9. doi:10.3402/ejpt.v4i0.20771
Fischer, A. R., & Good, G. E. (1997). Men and psychotherapy: An investigation of alexithymia,
intimacy, and masculine gender roles. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 34(2),
160-170. doi:10.1037/h0087646
Fredrickson, L. & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional
well-being. Psychological Science, 13(2), 172-175. doi:10.1111/1467-9280.00431
Gençöz, T. (2000). Pozitif ve negatif duygu ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk
Psikoloji Dergisi, 15(46), 19-26.
http://www.turkpsikolojidergisi.com/PDF/TPD/46/02.pdf adresinden erişildi.
Gençöz, T. (2002). Discriminant validity of low positive affect: Is it specific to depression?.
Personality and Individual Differences, 32(6), 991–999. doi:10.1016/S0191-8869(01)00103-9
Gençtanırım Kurt, D., Kızıldağ, S., Demirtaş Zorbaz, S., & Özer, A. (2015). Psikolojik
danışman adaylarının duygusal farkındalık düzeylerinin belirleyicileri. Türk Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(44), 15-24.
http://www.pdrdergisi.org/index.php/pdr/article/view/29/26 adresinden erişildi.
Göregenli, M. (1995). Kültürümüz açısından bireycilik-toplulukçuluk eğilimleri: Bir başlangıç
çalışması.Türk Psikoloji Dergisi, 10(35), 1-14. http://www.turkpsikolojidergisi.com/PDF/TPD/35/04.pdf adresinden erişildi.
Green, M., DeCourville, N., & Sadava, S. (2012). Positive affect, negative affect, stress, and
social support as mediators of the forgiveness-health relationship. The Journal of Social
Psychology, 152(3), 288-307. doi:10.1080/00224545.2011.603767
Greenberg, L. S. & Pascual-Leone, A. (2006). Emotion in psychotherapy: A practice-friendly
research review. Journal of Clinical Psychology: In Session, 62(5), 611-630.
doi:10.1002/jclp.20252
Greenberg, L. S. (2010). Emotion-focused therapy: An overview. Türk Psikolojik Danışma ve
Rehberlik Dergisi, 4(33), 1-12.
http://pdrdergisi.org/index.php/pdr/article/view/217/147 adresinden erişildi.
Güleç, H., Köse, S., Güleç, M., Çitak, S., Evren, C., Borckardt, J. & Sayar, K. (2009). Reliability
and factorial validity of the Turkish version 20-item Toronto Alexithymia Scale (TAS20). Bulletin of Clinical Psychopharmacology, 19(3), 214-220.
http://www.psikofarmakoloji.org/pdf/TR/19_3_2.pdf adresinden erişildi.
Harmon-Jones, E., & Harmon-Jones, C. (2010). On the relationship of trait PANAS positive
activation and trait anger: Evidence of a suppressor relationship. Journal of Research in
Personality, 44(1), 120-123. doi:10.1016/j.jrp.2009.09.001
Hicks, J. A., Trent, J., Davis, W. E., & King, L. A. (2012). Positive affect, meaning in life, and
future time perspective: An application of socioemotional selectivity theory. Psychology
and Aging, 27(1), 181-189. doi:10.1037/a0023965
Holder, M. D., Love, A. B., & Timoney, L. R. (2015). The poor subjective well-being
associated with alexithymia is mediated by romantic relationships. Journal of Happiness
Studies, 16(1), 117-133. doi:10.1007/s10902-014-9500-0
İmamoğlu, O. (1998). Individualism and collectivism in a model and scale of balanced
differentiation and integration. Journal of Psychology, 132(1), 95-105.
doi:10.1080/00223989809599268
Joshanloo, M., & Bakhshi, A. (2016). The factor structure and measurement invariance of
positive and negative affect: A study in Iran and the USA. European Journal of Psychological
Assessment, 32(4), 265-272. doi:10.1027/1015-5759/a000252
Kağıtçıbaşı, Ç. (1998). Kültürel psikoloji: Kültür bağlamında insan ve aile. İstanbul: Evrim Yayınevi.
Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi
Yayınları.
Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Kennedy-Moore, E. & Watson, J. C. (2001). How and when does emotional expression help?.
Review of General Psychology, 5(3), 187-212. doi:10.1037//1089-2680.5.3.187
Kepner, J.J. (1982). Questionaire measurement of personality styles from the therapy of Gestalt Therapy
(Yayımlanmamış Doktora Tezi). Kent State University, USA.
King, L. A., & Emmons, R. A. (1990). Conflict over emotional expression: Psychological and
psysical correlates. Journal of Personality and Social Psychology, 58(5), 64-877.
doi:10.1037//0022-3514.58.5.864
Kitayama, S., Markus, H. R., & Kurokawa, M. (2000). Culture, emotion, and well-being: Good
feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion, 14(1), 93-124.
doi:10.1080/026999300379003
Kormi-Nouri, R., MacDonald, S., Farahani, M., Trost, K., & Shokri, O. (2015). Academic
stress as a health measure and its relationship to patterns of emotion in collectivist and
individualist cultures: Similarities and differences. International Journal of Higher Education,
4(2), 92-104. doi:10.5430/ijhe.v4n2p92
Kuyumcu (2011). Üniversite öğrencilerinin duygusal farkındalık duyguları ifade etme benlik
kurgusu ve öznel iyi oluş durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal
Bilimler Eğitimi Dergisi, 1(2), 104-113. http://dergipark.gov.tr/download/articlefile/260267 adresinden erişildi.
Kuyumcu (2012) Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinin psikolojik iyi oluş duygusal
farkındalık ve duygularını ifade etmelerinin ülke ve cinsiyet değişkenlerine göre
incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2), 1-24.
http://dergipark.gov.tr/erziefd/issue/6011/80345 adresinden erişildi.
Kuyumcu, B. & Kabasakaloğlu, A. (2018). Türk ve İngiliz üniversite öğrencilerinde pozitifnegatif duygu durumları ile otantik olma arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yükseköğretim ve Bilim, 8(1), 184-193. doi:10.5961/jhes.2018.260
Kuzucu, Y. (2008). Duygusal farkındalık düzeyi ölçeğinin uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik
çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(29), 51-64.
http://www.pdrdergisi.org/index.php/pdr/article/view/247/177 adresinden erişildi.
Lane, R. D., Quinlan, D. M., Schwartz, G. E., Walker, P. A., & Zeitlin, S. B. (1990). The levels
of emotional awareness scale: A cognitive developmental measure of emotion. Journal of
Personality and Social Psychology, 55(1-2), 124-134. doi:10.1080/00223891.1990.9674052
Le, H. N., Berenbaum, H., & Raghavan, C. (2002). Culture and alexithymia: Mean levels,
correlates and the role of parental socialization of emotions. Emotion, 2(4), 341-360.
doi:10.1037/1528-3542.2.4.341
Lee, V., Berg-Cross, L., & Suh, K. H. (2013). Relationship satisfaction in native Koreans and
Korean Americans as a function of alexithymia, emotional intelligence, and marital
vows orientation. SAGE Open, 3(3), 1-5. doi:10.1177/2158244013497726
Levant, R. F. (1992). Toward the reconstruction of masculinity. Journal of Family Psychology, 5(3-
4), 379-402. doi:10.1037/0893-3200.5.3-4.379
Liu, C., Cheng, Y., Hsu, A. S. C., Chen, C., Liu, J., & Yu, G. (2018). Optimism and self-efficacy
mediate the association between shyness and subjective well-being among Chinese
working adults. PloS One, 13(4), e0194559. doi:10.1371/journal.pone.0194559
Lo, C. (2014). Cultural values and alexithymia. SAGE Open, 4(4), 1-6.
doi:10.1177/2158244014555117
Mankus, A. M., Boden, M. T., & Thompson, R. J. (2016). Sources of variation in emotional
awareness: Age, gender, and socioeconomic status. Personality and Individual Differences, 89,
28-33. doi:10.1016/j.paid.2015.09.043
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and self: Implications for cognition, emotion,
and motivation. Psychological Review, 98(2), 224-253. http://www.lucs.lu.se/wpcontent/uploads/2015/02/Markus-Kitayama-.-Culture-and-Self-1991.pdf adresinden
erişildi.
Martínez-Martí, M. L., & Ruch, W. (2017) Character strengths predict resilience over and
above positive affect, self-efficacy, optimism, social support, self-esteem, and life
satisfaction, The Journal of Positive Psychology, 12(2), 110-119.
doi:10.1080/17439760.2016.1163403
Mesquita, B. (2001). Emotions in collectivist and individualist contexts. Journal of Personality and
Social Psychology, 80(1), 68-74. doi:10.1037//O022-3514.80.1.68
Montero-Marin, J., Tops, M., Manzanera, R., Demarzo, M. M. P., de Mon, M. Á., & GarcíaCampayo, J. (2015). Mindfulness, resilience, and burnout subtypes in primary care
physicians: The possible mediating role of positive and negative affect. Frontiers in
Psychology, 6, 1-8. doi:10.3389/fpsyg.2015.01895
Nandrino, J. L., Baracca, M., Antoine, P., Paget, V., Bydlowski, S., & Carton, S. (2013). Level
of emotional awareness in the general French population: Effects of gender, age, and
education level. International Journal of Psychology, 48(6), 1072-1079.
doi:10.1080/00207594.2012.753149
Oishi, S. (2002). The experiencing and remembering of well-being: A cross-cultural analysis.
Personality & Social Psychology Bulletin, 28(10), 1398–1406. doi:10.1177/014616702236871
Oktay, B., & Batıgün, A. D. (2014). Aleksitimi: bağlanma, benlik algısı, kişiler arası ilişki tarzları
ve öfke. Türk Psikoloji Yazıları, 17(33), 31-40.
http://turkpsikolojiyazilari.com/PDF/TPY/33/03.pdf adresinden erişildi.
Ortuno-Sierra, J., Santaren-Rosell, M., Perez de Albeniz, A., & Fonseca-Pedrero, E. (2015).
Dimensional structure of the Spanish version of the Positive and Negative Affect
Schedule (PANAS) in adolescents and young adults. Psychological Assessment, 27(3), 1-9.
doi:10.1037/pas0000107
Öztekin, C. (2008). Cinsiyet, iç bütünlük ve fiziksel etkinliğin olumlu ve olumuz duygu durumu üzerindeki
rolü (Yayımlanmamış Yüksek lisans Tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Öztürk, A. & Siviş Çetinkaya, R. (2015). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öznel iyi oluş düzeyleri
ile tinsellik, iyimserlik, kaygı ve olumsuz duygu düzeyleri arasındaki ilişki. Marmara
Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42, 335-356.
doi:10.15285/ebd.98899
Parker, P. D., Prkachin, K. M., & Prkachin, G. C. (2005). Processing of facial expressions of
negative emotion in alexithymia: The influence of temporal constraint. Journal of
Personality, 73(4), 1087-1107. doi:10.1111/j.1467-6494.2005.00339.x
Pethtel, O. & Chen, Y. (2010). Cross-cultural aging in cognitive and affective components of
subjective well-being. Psychology and Aging, 25(3), 725–729. doi:10.1037/a0018511
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research
on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141–166.
doi:10.1146/annurev.psych.52.1.141
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everyting, or is it? Explorations on the meaning of
psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57(6), 1069-1081.
doi:10.1037/00223514.57.6.1069
Siviş-Çetinkaya, R. (2013). Turkish college students’ subjective wellbeing in regard to
psychological strengths and demographic variables: Implications for college
counseling. International Journal for the Advancement of Counselling, 35(4), 317-330.
doi:10.1007/s10447-013-9185-9
Suslow, T. & Donges, U. (2017). Alexithymia components are differentially related to explicit
negative affect but not associated with explicit positive affect or implicit affectivity.
Frontiers in Psychology, 8, 1-8. doi:10.3389/fpsyg.2017.01758
Swinkels, A., & Giuliano, T. A. (1995). The measurament and conceptualiztion of mood
awareness: Monitoring and labelling one's states. Personality and Social Psychology Bulletin,
21(9), 934-950. doi:10.1177/0146167295219008
T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı. (2011). Türkiye aile yapısı araştırması, Ankara.
https://ailetoplum.aile.gov.tr/uploads/pages/arastirmalar/taya2011.pdf sayfasından
erişilmiştir.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Baston: Pearson.
Timulak, L. (2014). Witnessing clients’ emotional transformation: An emotion-focused
therapist’s experience of providing therapy. Journal of Clinical Psychology: In Session, 70(8),
741-752. doi:10.1002/jclp.22109
Triandis, H.C. (1994). Theoretical and methodological approaches to the study of collectivizm
and individualism. U. Kim, H.C. Triandis, Ç. Kağıtçıbaşı, S.C. Choi, G. Yoon (Ed.),
Individualism and collectivism içinde (pp.41-52). London: Sage publication.
Tümkaya, S. (2011). Türk üniversite öğrencilerinde öznel iyi oluşu yordayan sosyodemografik
değişkenler ve mizah tarzları. Eğitim ve Bilim, 36(160), 158-170.
http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/463/267 adresinden
erişildi.
Uğurlu, O. (2013). Pozitif ve negatif duyguların iyimserlik-karamsarlık ve yaşam doyumu
arasındaki ilişkide ara bulucu etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2),
497-504. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/197-
published.pdf adresinden erişildi.
Uskul, A.K., Hynie, M. & Lalonde, R. N. (2004). Interdependence as a mediator between
culture and interpersonal closeness for Euro–Canadians and Turks. Journal of CrossCultural Psychology, 35(2), 174-191. doi:10.1177/0022022103262243
Vacek, K. R., Coyle, L. D., & Vera, E. M. (2010). Stress, self‐esteem, hope, optimism, and
well‐being in urban, ethnic minority adolescents. Journal of Multicultural Counseling and
Development, 38(2), 99-111. doi:10.1002/j.2161-1912.2010.tb00118.x
Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures
of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of Personality and Social
Psychology, 54(6), 1063-1070. doi: 10.1037/0022-3514.54.6.1063
Westerhof, G. J., & Barrett, A. E. (2005). Age identity and subjective well-being: A comparison
of the United States and Germany. Journal of Gerontology: Social Sciences, 60(3), 129-136.
doi:10.1093/geronb/60.3.S129
Wirtz, D., Chiu, C., Diener, E., & Oishi, S. (2009). What constitutes a good life? Cultural
differences in the role of positive and negative affect in subjective well-being. Journal of
Personality, 77(4), 1167-1195. doi:10.1111/j.1467-6494.2009.00578.x
Yelsma, P. (2007). Associations among alexithymia, positive and negative emotions, and selfdefeating personality. Psychological Reports, 100(2), 575-584. doi:10.2466/pr0.100.2.575-
584
Zech, E. (1998). Is it helpful to verbalise ones emotions?. Gedrag and Gezondheid, 27, 42-47.
https://dial.uclouvain.be/pr/boreal/object/boreal:92732 adresinden erişildi.
Zhang, J., Yang, Y., & Wang, H. (2009). Measuring subjective well-being: A comparison of
China and the USA. Asian Journal of Social Psychology, 12(3), 221–225. doi:10.1111/j.1467-
839X.2009.01287.x
Zhu, X., Yi, J., Yao, S., Ryder, A. G., Taylor, G. J., & Bagby, R. M. (2007). Cross-cultural
validation of a Chinese translation of the 20-item Toronto Alexithymia Scale.
Comprehensive Psychiatry, 48(5), 489-496. doi:10.1016/j.comppsych.2007.04.007
Kuyumcu, B., Güven, M., & İnceman Kara, F. (2019). Türk ve Amerikan Üniversite Öğrencilerinin Duygularını Tanıma ve İfade Etme Zorluğunun Pozitif-Negatif Duygu Durumlarını Yordama Gücü. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(53), 451-482.