İlkokulda öğrenciyle en yakın sınıf öğretmeni ve okul psikolojik danışmanı ilgilenmektedir. Bu çalışmanın amacı, ilkokullarda görev yapan sınıf öğretmenleri ve okul psikolojik danışmanlarının birbirlerini nasıl algıladıklarını incelemektir. Öğrencinin bedensel, duygusal, sosyal ve akademik gelişimi için sınıf öğretmeni ve okul psikolojik danışmanının uyumlu çalışması, iş birliği ve iletişime açık olması öğrenci ve öğrenciyle ilgili tüm birimler için önemlidir. Araştırmaya, İstanbul’da özel ve devlet okulunda çalışan 17’si okul psikolojik danışmanı 32’si sınıf öğretmeni toplam 49 öğretmen katılmıştır. Araştırma verileri, açık uçlu sorular ve metafor sorusundan oluşan anketle toplanmıştır. Toplanan verilerin analizi nitel yöntemle yapılmıştır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında; sınıf öğretmenleri, okul psikolojik danışmanıyla ilgili genelde olumlu bir algıya sahipken, okul psikolojik danışmanları, sınıf öğretmeniyle ilgili genelde olumsuz bir algıya sahip oldukları bulgusuna ulaşılmıştır. Bir diğer bulgu; okul psikolojik danışmanları, sınıf öğretmenlerinin okul psikolojik danışmanıyla ilgili olumsuz bir algıya sahip olduğunu düşünmektedir. Sınıf öğretmenleri okul psikolojik danışmanıyla ilgili genelde olumlu metaforlar üretmişlerdir. Üretilen metaforlar okul psikolojik danışmanının görev tanımıyla da uyumludur.
Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan
işbirliğinin incelenmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim
Bilimleri Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Akın, B. (2007). Rehber Öğretmenlerin Görevlerine İlşkin Öğretmenlerin Beklentileri ve Algıları.
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
Badinter, E. (2011). Kadınlık mı?Annelik mi? İletişim Yayınları.
https://www.iletisim.com.tr/images/UserFiles/Documents/Editor/110321122116.pdf.
10 17, 2018 tarihinde alındı
Beesley, D. (2004). Teachers' Perception of School Counselor Effectiveness: Collaborating for
Student Success. Education, 125(2), s. 259-270.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri (24. b.). Ankara: Pegem Akademi.
Camadan, F., & Kahveci, G. (2013). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmene
(Psikolojik Danışman) İlişkin Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,
13(3), s. 1371-1392.
Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi
Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010, Temmuz). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının
Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(28),
s. 209.
Dağlı, S. (2014). Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışmanların Kendi Mesleklerine İlişkin
Algıları Üzerine Nitel Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde
Psikolojik Hizmetler Programı Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
Doğan, S. (1996). Türkiye'de Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Meslek Kimliğinin
Gelişimi ve Bazı Sorunlar. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), s. 32-44.
Fazzio-Griffith, L., & Curry, J. R. (2008). Professional school counselors as process observers
inthe classroom: Collaboration with classroom teachers. Journal of School Counseling, 6(20),
1-15.
Hatunoğlu, A., & Hatunoğlu, Y. (2006, Mart). Okullarda Verilen Rehberlik Hizmetlerinin
Problem Alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), s. 333-338.
Kalın, Ş. (1999). Ankara İli İlköğretim Okullarında Görevli Rehber Öğretmenlerin "İlköğretimde
Rehberlik" Konusundaki Görüşleri. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon,
Türkiye.
Karataş, Z., & Şahin Baltacı, H. (2013). Ortaöğretim Kurumlarında Yürütülen Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Okul Müdürü, Sınıf Rehber Öğretmeni,
Öğrenci ve Okul Rehber Öğretmeninin (Psikolojik Danışman) Görüşlerinin İncelenmesi.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), s. 427-460.
Keith, M. D., & Garrett, M. T. (1998). Bridging the Gap Between School Counselors and
Teachers: A Proactive Approach. Professional School Counseling, 1(5).
Kızıl, D. (2007). Ortaöğretim Kurumlarındaki Rehber Öğretmenlerin ve Sınıf Rehber
Öğretmenlerin Sınıf İçi rehberlik Etkinlikleri İle İlgili Görüşleri. Konya: Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışma
ve Rehberlik Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Korkmaz, Z. (2011). Okul Psikolojik Danışmanları İle Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Karşılıklı Algılarının
İncelenmesi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri
Anabilim Dalı / Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi.
MEB, (2011) MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı
(EARGED). https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf
Milli Eğitim Temel Kanunu,(1973). (1739 S.K.), md. 43.
Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği (2017). Erişim adresi:
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171110-2.htm
Memduhoğlu, H. B., & Dalçiçek, E. (2016). Öğretmenlerin Rehberlik Servisine İlişkin Metaforik
Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies(47), s. 137-148.
Penbegül, T. (2014). Psikolojik danışman ve sınıf rehber öğretmenlerinin ilköğretim okullarındaki pdr
servislerine ilişkin etkililik algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Adana: Çukurova
Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayınlanmamış
Yüksek lisans Tezi.
Powers, P., & Boes, S. R. (2013). Steps Toward Understanding: Teacher Perceptions of the
School Counselor Role. Georgia School Counselors Association Journal, 2013, s. 1-8.
Sayın, Y., Usanmaz, A., & Aslangiri, F. (2016). Uluslararası Göç Olgusu ve Yol Açtığı Etkiler:
Suriye Göçü Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(31), s. 1-13.
Stringer, S. J., Reynolds, G. P., & Simpson, F. M. (2003). Collaboration between classroom
teachers and a school counselor through literature circles: Building self-esteem. Journal of
Instructional Psychology, 30(1), s. 69-76.
Taşkaya, S. M., & Kurt, Y. (2010). İlköğretim Okullarında Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Hizmetlerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. International Conference on New Trends
in Education and Their Implication, (s. 909-915). Antalya.
Tuzgöl Dost, M., & Keklik, İ. (2012). Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve
Rehberlik Alanının Sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23),
s. 389-407.
Ünal, A., & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir
durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), s. 919-945.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. b.). Ankara:
Seçkin.
Yüncü, Z., Saatçıoğlu, H., Aydın, C., Özbaran, N. B., Altıntoprak, E., & Köse, S. (2014). Bir
Şehir Efsanesi: Madde Kullanmaya Başlama Yaşı Düşüyor mu?
http://www.literatursempozyum.com/, 1(4).
Year 2019,
Volume: 9 Issue: 53, 482 - 521, 25.06.2019
Akbaş, S. (2001). İlköğretim ve ortaöğretim okullarındaki rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde oluşturulan
işbirliğinin incelenmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim
Bilimleri Anabilim Dalı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Akın, B. (2007). Rehber Öğretmenlerin Görevlerine İlşkin Öğretmenlerin Beklentileri ve Algıları.
Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul.
Badinter, E. (2011). Kadınlık mı?Annelik mi? İletişim Yayınları.
https://www.iletisim.com.tr/images/UserFiles/Documents/Editor/110321122116.pdf.
10 17, 2018 tarihinde alındı
Beesley, D. (2004). Teachers' Perception of School Counselor Effectiveness: Collaborating for
Student Success. Education, 125(2), s. 259-270.
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2018). Bilimsel
Araştırma Yöntemleri (24. b.). Ankara: Pegem Akademi.
Camadan, F., & Kahveci, G. (2013). Okul Yöneticilerinin ve Öğretmenlerin Rehber Öğretmene
(Psikolojik Danışman) İlişkin Algılarının İncelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri,
13(3), s. 1371-1392.
Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. İstanbul: Remzi Kitabevi
Çermik, H., Doğan, B., & Şahin, A. (2010, Temmuz). Sınıf Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının
Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(28),
s. 209.
Dağlı, S. (2014). Rehber Öğretmen ve Psikolojik Danışmanların Kendi Mesleklerine İlişkin
Algıları Üzerine Nitel Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitimde
Psikolojik Hizmetler Programı Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul.
Doğan, S. (1996). Türkiye'de Psikolojik Danışma ve Rehberlik Alanında Meslek Kimliğinin
Gelişimi ve Bazı Sorunlar. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(7), s. 32-44.
Fazzio-Griffith, L., & Curry, J. R. (2008). Professional school counselors as process observers
inthe classroom: Collaboration with classroom teachers. Journal of School Counseling, 6(20),
1-15.
Hatunoğlu, A., & Hatunoğlu, Y. (2006, Mart). Okullarda Verilen Rehberlik Hizmetlerinin
Problem Alanları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), s. 333-338.
Kalın, Ş. (1999). Ankara İli İlköğretim Okullarında Görevli Rehber Öğretmenlerin "İlköğretimde
Rehberlik" Konusundaki Görüşleri. Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Trabzon,
Türkiye.
Karataş, Z., & Şahin Baltacı, H. (2013). Ortaöğretim Kurumlarında Yürütülen Psikolojik
Danışma ve Rehberlik Hizmetlerine Yönelik Okul Müdürü, Sınıf Rehber Öğretmeni,
Öğrenci ve Okul Rehber Öğretmeninin (Psikolojik Danışman) Görüşlerinin İncelenmesi.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(2), s. 427-460.
Keith, M. D., & Garrett, M. T. (1998). Bridging the Gap Between School Counselors and
Teachers: A Proactive Approach. Professional School Counseling, 1(5).
Kızıl, D. (2007). Ortaöğretim Kurumlarındaki Rehber Öğretmenlerin ve Sınıf Rehber
Öğretmenlerin Sınıf İçi rehberlik Etkinlikleri İle İlgili Görüşleri. Konya: Selçuk
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Psikolojik Danışma
ve Rehberlik Bilim Dalı Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
Korkmaz, Z. (2011). Okul Psikolojik Danışmanları İle Sınıf Rehber Öğretmenlerinin Karşılıklı Algılarının
İncelenmesi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri
Anabilim Dalı / Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı. Yayınlanmamış Yüksek
Lisans Tezi.
MEB, (2011) MEB 21. Yüzyıl Öğrenci Profili. Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Başkanlığı
(EARGED). https://www.meb.gov.tr/earged/earged/21.%20yy_og_pro.pdf
Milli Eğitim Temel Kanunu,(1973). (1739 S.K.), md. 43.
Milli Eğitim Bakanlığı Rehberlik Hizmetleri Yönetmeliği (2017). Erişim adresi:
http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2017/11/20171110-2.htm
Memduhoğlu, H. B., & Dalçiçek, E. (2016). Öğretmenlerin Rehberlik Servisine İlişkin Metaforik
Algıları. The Journal of Academic Social Science Studies(47), s. 137-148.
Penbegül, T. (2014). Psikolojik danışman ve sınıf rehber öğretmenlerinin ilköğretim okullarındaki pdr
servislerine ilişkin etkililik algılamalarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Adana: Çukurova
Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Yayınlanmamış
Yüksek lisans Tezi.
Powers, P., & Boes, S. R. (2013). Steps Toward Understanding: Teacher Perceptions of the
School Counselor Role. Georgia School Counselors Association Journal, 2013, s. 1-8.
Sayın, Y., Usanmaz, A., & Aslangiri, F. (2016). Uluslararası Göç Olgusu ve Yol Açtığı Etkiler:
Suriye Göçü Örneği. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 18(31), s. 1-13.
Stringer, S. J., Reynolds, G. P., & Simpson, F. M. (2003). Collaboration between classroom
teachers and a school counselor through literature circles: Building self-esteem. Journal of
Instructional Psychology, 30(1), s. 69-76.
Taşkaya, S. M., & Kurt, Y. (2010). İlköğretim Okullarında Rehberlik ve Psikolojik Danışma
Hizmetlerine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. International Conference on New Trends
in Education and Their Implication, (s. 909-915). Antalya.
Tuzgöl Dost, M., & Keklik, İ. (2012). Alanda Çalışanların Gözünden Psikolojik Danışma ve
Rehberlik Alanının Sorunları. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23),
s. 389-407.
Ünal, A., & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir
durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), s. 919-945.
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (10. b.). Ankara:
Seçkin.
Yüncü, Z., Saatçıoğlu, H., Aydın, C., Özbaran, N. B., Altıntoprak, E., & Köse, S. (2014). Bir
Şehir Efsanesi: Madde Kullanmaya Başlama Yaşı Düşüyor mu?
http://www.literatursempozyum.com/, 1(4).
Kılıç Özmen, Z., & Kabapınar, Y. (2019). Sınıf Öğretmenleri ve Okul Psikolojik Danışmanları Birbirlerini Nasıl Algılamaktadır?. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 9(53), 482-521.