This study was carried out with psychological counselor/guidance teachers working within the scope of psychosocial support services in the earthquake region of Malatya in 2020. The research was carried out by using the phenomenological design, one of the qualitative research models, with the focus group interview method. 11 psychological counselors/guidance teachers participated in the study. During the interview, video and audio recordings were taken and the interviews were deciphered. Content analysis method was used to analyze the findings. When the findings of the study were examined, it was revealed that the motivation of the participants to provide psychosocial support services was prior experience and encouragement. Encouragement; In the title, the support and experience of the Guidance and Research Center Directorate (RAM), attending the coordination meeting and communicating with colleagues are mainly included. Findings were obtained that the participants did not feel professionally competent before starting psychosocial support activities. However, towards the end of the studies, there are also findings regarding the development of professional competence. It was found as the most extraordinary event that some of the relatives of the people who died due to the earthquake found solace in death. Participants stated their expectations and suggestions regarding post-earthquake psychosocial support activities.
Bu çalışma, 2020 Malatya’da deprem bölgesinde psikososyal destek hizmetleri kapsamında görev alan psikolojik danışman/rehber öğretmenler ile yürütülmüştür. Araştırma nitel araştırma modellerinden fenomenolojik desenden yararlanılarak odak grup görüşmesi yöntemiyle yapılmıştır. Çalışmaya 11 psikolojik danışman/rehber öğretmen katılmıştır. Görüşme süresince görüntü ve ses kaydı alınarak, görüşmeler deşifre edilmiştir. Bulguların çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde katılımcıların psikososyal destek hizmeti sunma motivasyonlarının ön deneyim ve teşvik edilme olduğu ortaya çıkmıştır. Teşvik edilme; başlığında ise Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü’nün (RAM) desteği, tecrübesi, koordinasyon toplantısına katılma ve meslektaşlarla iletişim kurma ağırlıklı olarak yer almaktadır. Katılımcılar psikososyal destek çalışmalarına başlamadan önce kendilerini mesleki açıdan yeterli hissetmedikleri yönünde bulgular elde edilmiştir. Ancak, çalışmaların sonuna doğru mesleki yeterliliğin geliştiğine yönelik bulgular da bulunmaktadır. Depremden dolayı vefat eden kişilerin yakınlarından bazılarının ölümde teselli bulması ise en sıra dışı olay olarak bulunmuştur. Katılımcılar deprem sonrası psikososyal destek çalışmalarına ilişkin beklenti ve önerilerini belirtmişlerdir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | March 29, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 72 |
!! From 30 November 2023, English language proofreading will be required for accepted articles to ensure language quality.