Year 2025,
Volume: 15 Issue: 77, 335 - 348, 30.06.2025
Volkan Kutluca
,
Coşkun Arslan
,
Selahattin Avşaroğlu
References
-
Aalbers, G., McNally, R. J., Heeren, A., De Wit, S., & Fried, E. I. (2019). Social media and depression symptoms: A network perspective. Journal of Experimental Psychology: General, 148(8), 1454.
-
Akyazı, A. (2019). Sosyal medya ve tüketim ilişkisi: Popüler ünlülerin instagram hesapları üzerine bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 93-108.
-
Arias-de la Torre, J., Puigdomenech, E., García, X., Valderas, J. M., Eiroa-Orosa, F. J., Fernández-Villa, T., ... & Espallargues, M. (2020). Relationship between depression and the use of mobile technologies and social media among adolescents: umbrella review. Journal of medical Internet research, 22(8), e16388.
-
Aşantuğrul, N. (2020). Bilişsel-davranışsal psikoeğitim programının ergenlerin sosyal medya bağımlılığı düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
-
Atalay, G. E. (2019). Sosyal medya ve çocuk: “Babishko Family Fun TV” isimli Youtube kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi, (1), 179-202.
-
Avcu, A., Ulaş, E., & Sevim, E. (2019). Sosyal medya bozukluğu ile ilgili yaşam doyumu ve psikolojik dayanıklılıkta arabulucu faktörler olarak kişilik özelliklerinin yol analiz modeli. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(2), 17-35.
-
Aydın, I. E. (2016). A study on university students' social media usage: The case of Anadolu University. Selçuk University Journal of Social Sciences Institute, (35), 373-386.
-
Ayğar, H., & Çapri, B. (2018). The mediating role of rumination in the relationship between irrational beliefs and depression in middle school students with divorced and non-divorced parents. Proceedings of the 20th International Congress of Psychological Counseling and Guidance, 64-71.
-
Balcı, Ş., & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki: “üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (29), 209-234.
-
Bayraktar, M. (2020). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri, sosyal medya bağımlılığı ve koşullu öz değer arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
-
Bıyıklı, İ. (2019). Yetişkin bireylerde depresyon, sosyal kaygı düzeyi ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
-
Bilge, Y., Baydili, K. N., & Göktaş, S. (2020). Anxiety, stress and daily social media usage in predicting social media addiction: A sample of vocational school. Journal of Dependence, 21(3), 223-235.
-
Bilgin, M. (2018). Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Psikolojik Bozukluklar Arasındaki İlişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247. https://doi.org/10.23834/isrjournal.452045
-
Bilgin, M., & Doğrusever, C. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ve bilişsel hatalar ilişkisi. ERPA 2018, 645.
-
Bingöl, Ö. Ş., & Çolak, M. (2023). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikopatoloji ile ilişkisi. Turkish Journal of Child & Adolescent Mental Health/Çocuk ve Gençlik Ruh Sagligi Dergisi, 30(1).
-
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007) ‘Social network sites: Definition, history, 59 and scholarship’, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), pp. 210–230. doi: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
-
Bozkur, B., & Gündoğdu, M. (2017). Ergenlerde utangaçlık, kendini gizleme ve sosyal medya tutumları ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 0-0.
-
Bridges, K. R., & Harnish, R. J. (2010). Role of irrational beliefs in depression and anxiety: A review. Health, 2(08), 862.
-
Burnett, P. C. (1995). Irrational beliefs and self-esteem: Predictors of depressive symptoms in children?. Journal Of Rational-Emotive And Cognitive-Behavior Therapy, 13(3), 193-201.
-
Buschmann, T., Horn, R. A., Blankenship, V. R., Garcia, Y. E., & Bohan, K. B. (2018). The relationship between automatic thoughts and irrational beliefs predicting anxiety and depression. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 36, 137-162.
-
Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Kılıç-Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı.). Pegem Akademi.
-
Büyükşener, E. (2009). The place of social networks in Turkey and the perspective on social media. Paper presented at the XIV. Internet Conference in Turkey, December: İstanbul.
-
Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (6. Baskı). Pegem Akademi.
-
Can, S. Y. (2020). Ergenlerde sosyal medya kullanımının depresyon ve yalnızlık üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
-
Chan, H. W. Q., & Sun, C. F. R. (2020). Irrational beliefs, depression, anxiety, and stress among university students in Hong Kong. Journal of American College Health, 69(8), 827-841.
-
Cloutier, R., & Bekir, O. (1982). Theories in adolescent psychology. Journal of Ankara University Faculty of Educational Sciences, 27(2), 875-904.
-
Coleman, J.C. (1980). The natüre of alolescence, Methuen.
-
Cunningham, S., Hudson, C. C., & Harkness, K. (2021). Social media and depression symptoms: a meta-analysis. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 49(2), 241-253.
-
Çağlayan, M. T., & Arslantaş, H. (2023). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığını etkileyen faktörler ve sosyal medya bağımlılığının depresyon ve gelişmeleri kaçırma korkusu ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi, 24(3), 334-348.
-
Çalışır, G. (2015). Kişilerarası iletişimde kullanılan bir araç olarak sosyal medya: Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Humanities Sciences, 10(3), 115-144.
-
Çayırlı, E. (2017). Sosyal medya kullanım özelliklerinin kişilik yapıları, yaşam doyumu ve depresyon açısından incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Çelik, F., & Diker, E. (2021). Covid-19 sürecinde depresyon, stres, gelişmeleri kaçırma korkusu ve zorlayıcı sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiler. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 8(1), 17-43.
-
Çivitci, A. (2006). Ergenlerde mantıkdışı inanç ve sürekli kaygı ilişkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 27-39.
-
Çivitci, A. (2009). Relationship between irrational beliefs and life satisfaction in early adolescents. Eurasian Journal of Educational Research, 37, 91–109.
-
Demir, S., & Çolakkadıoğlu, O. (2023). Lise öğrencilerinde gelecek vizyonlarının yordanmasında yaşam doyumu ve akılcı olmayan inançların rolü. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (12), 1234-1248.
-
Demirci, İ. (2019). Bergen sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması, depresyon ve anksiyete belirtileriyle ilişkisinin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(1), 15-22.
-
Deniz, A. (2018). 11-15 yaş grubundaki bir grup ergende irrasyonel inançlar, öz saygı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Dhir, A., Yossatorn, Y., Kaur, P., & Chen, S. (2018). Online social media fatigue and psychological wellbeing-A study of compulsive use, fear of missing out, fatigue, anxiety and depression. International Journal of Information Management, 40, 141-152.
-
Dikmen, M. (2021). Examining the role of depression levels of university students on social media addiction in the COVID-19 outbreak: A structural equation model. Journal of Dependence, 22(1), 20-30.
-
Doğan, M. V. (2021). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının belirtilerinin incelenmesi ve sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
-
Dozois, D. J., Eichstedt, J. A., Collins, K. A., Phoenix, E., & Harris, K. (2012). Core beliefs, self-perception, and cognitive organization in depressed adolescents. International Journal of Cognitive Therapy, 5(1), 99-112.
-
Durar, E. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı, depresyon ve sosyal fobi arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi, Kars.
-
Düşünceli, B., Özbey, H., & Karakuloğlu, M. (2022). Ergenlerde depresyon düzeyinin bağlanma stillerine ve sosyal medya bağımlılığına göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 28-43.
-
Ellis, A. (1958). Rational psychotherapy. The Journal of General Psychology, 59(1), 35–49.
doi:10.1080/00221309.1958.9710170
-
Eren, B., Kılıç, Z. N., Günal, S. E., Kırcalı, M. F., Öznacar, B. B., & Topuzoğlu, A. (2020). Lise öğrencilerinde nomofobinin ve ilişkili etkenlerin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21(2), 133-140.
-
Ergun-Basak, B., & Aydin, M. (2019). Problematic Internet use in terms of the purposes of Internet use, irrational beliefs, feelings of inferiority, and gender. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 469–494. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0017
-
Erikson, E.H. (1959). Identity and the life cycle: Selected papers, with a historical introd International Universities Press.
-
Erikson, E.H. (1968). Identity: Youth and crisis, Morton.
-
Gong, R., Zhang, Y., Long, R., Zhu, R., Li, S., Liu, X., ... & Cai, Y. (2021). The impact of social network site addiction on depression in Chinese medical students: A serial multiple mediator model involving loneliness and unmet interpersonal needs. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16), 8614.
-
Göller, L. (2010). The relationships between adolescents' irrational beliefs, depression-hopelessness levels, and perceived academic achievements [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
-
Gül, A. (2017). Examination of adolescents' depression and anxiety symptoms in the context of their irrational beliefs about basic psychological needs [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
-
Güler, D. (2012). Investigation of the relationship between high school seniors' irrational beliefs, parental attitudes, and exam anxiety levels [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
Gündoğmuş, İ., Kul, A. T., & Çoban, D. A. (2020). Investigation of the relationship between social network usage and sleep quality among university students. Anatolian Journal of Psychiatry, 21(2), 141-148.
-
Haand, R., & Shuwang, Z. (2020). The relationship between social media addiction and depression: a quantitative study among university students in Khost, Afghanistan. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 780-786.
-
Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Press.
-
Jasmine, E., & Kumar, G. V. (2010). The relationship between irrational beliefs and depression in late adolescence. Artha Social Sciences Journal, 9(1), 59-65.
-
Jones, A., Hook, M., Podduturi, P., McKeen, H., Beitzell, E., & Liss, M. (2022). Mindfulness as a mediator in the relationship between social media engagement and depression in young adults. Personality and Individual Differences, 185, 111284.
-
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
-
Karaçor, F. (2018). The examination of the relationship between internet and social media addiction and depression levels among university students [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
-
Karadağ, A., & Akçınar, B. (2019). The relationship between social media addiction and psychological symptoms among university students. Addiction Journal, 20(3), 154-166.
-
Karaman, H. (2018). Irrational beliefs and psychological symptoms in adolescents aged 15-18 [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
-
Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayınları.
-
Karlukaç, İ., & Kılıç, Ö. U. (2021). The irrational beliefs of university students and their levels of depression, anxiety, hopelessness, and stress. National Education Special Education and Guidance Journal, 1(2), 95-120.
-
Kaur, P., Dhir, A., Alkhalifa, A. K., & Tandon, A. (2021). Social media platforms and sleep problems: a systematic literature review, synthesis and framework for future research. Internet Research, 31(4), 1121-1152.
-
Kaya, Ö. (2020). The examination of the relationship between childhood traumas, irrational beliefs, and psychopathological symptoms [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2020). A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93.
-
Keleş, O. (2020). An examination of the relationship between problematic social media use and cognitive distortions among high school students in terms of various variables [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bayburt Üniversitesi, Bayburt.
-
Kepir, D. D. (2011). Irrational beliefs regarding career choice, vocational maturity, and hope levels among university candidates [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
-
Kınık, Ö. (2015). The relationship between academic procrastination behaviors of university students and their dysfunctional attitudes, depression levels, and self-esteem [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
-
Kırcaburun, K. (2016). Self-esteem, daily ınternet use and social media addiction as predictors of depression among Turkish Adolescents. Journal of Education and Practice, 7(24), 64-72.
-
Kodak, D. (2020). The mediating effect of emotion regulation skills in the relationship between irrational beliefs and social anxiety in adolescents [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Kumcağız, H., Özdemir, T., & Demir, Y. (2019). The effect of social media use on academic achievement and friendship relationships of adolescents. International Journal of Social Science Research, 8(2), 1-17.
-
Kutluca, V. (2020). Examination of the relationship between high school students' social media attitudes and irrational beliefs about career choice [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
-
Küçük, L., Gür, K., Şener, N., Boyacıoğlu, N. E., & Çetindağ, Z. (2016). The relationship between irrational beliefs of middle school children and levels of depressive symptoms. International Journal of Caring Sciences, 9(1), 99-110.
-
Leung, A. N. M., Law, W., Liang, Y. Y., Au, A. C. L., Li, C., & Ng, H. K. S. (2021). What explains the association between usage of social networking sites (SNS) and depression symptoms? The mediating roles of self-esteem and fear of missing out. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 3916.
-
Levenson, J. C., Shensa, A., Sidani, J. E., Colditz, J. B., & Primack, B. A. (2016). The association between social media use and sleep disturbance among young adults. Preventive Medicine, 85, 36-41.
-
Li, J. B., Mo, P. K., Lau, J. T., Su, X. F., Zhang, X., Wu, A. M., ... & Chen, Y. X. (2018). Online social networking addiction and depression: The results from a large-scale prospective cohort study in Chinese adolescents. Journal of behavioral addictions, 7(3), 686-696.
-
Lin, L. Y., Sidani, J. E., Shensa, A., Radovic, A., Miller, E., Colditz, J. B., ... & Primack, B. A. (2016). Association between social media use and depression among US young adults. Depression and Anxiety, 33(4), 323-331.
-
Lopes, L. S., Valentini, J. P., Monteiro, T. H., Costacurta, M. C. D. F., Soares, L. O. N., Telfar-Barnard, L., & Nunes, P. V. (2022). Problematic social media use and its relationship with depression or anxiety: a systematic review. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25(11), 691-702.
-
Macit, H. (2019). Examination of the psychological symptoms of individuals with social media addiction in the Marmara region [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
-
McCrae, N., Gettings, S., & Purssell, E. (2017). Social media and depressive symptoms in childhood and adolescence: A systematic review. Adolescent Research Review, 2, 315-330.
-
Meshi, D., & Ellithorpe, M. E. (2021). Problematic social media use and social support received in real-life versus on social media: Associations with depression, anxiety and social isolation. Addictive Behaviors, 119, 106949.
Marcotte, D. (1996). Irrational beliefs and depression in adolescence. Adolescence, 31(124), 935
-
Mollaoğlu, M., Hastaoğlu, F., Başer, E., & Mollaoğlu, S. (2019). Examination of social media usage characteristics and attitudes of health services vocational school students. International Journal of Scientific Research, 4(2), 157-166.
-
Nelson, RE. (1977). Irrational beliefs in depression. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 45 (6), 1190–1191. https://doi.org/10.1037/0022-006X.45.6.1190
-
Oskay, G. (1997). Adaptation of the reynolds adolescent depression scale (RADS) into Turkish: A study of validity and reliability. Turkish Journal of Psychological Counseling and Guidance, 2(8), 17-26.
-
Özkapı, M. (2021). The relationship between social media use and levels of depression and social anxiety in adults [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Kent Üniversitesi, Istanbul.
-
Preacher, K. J. & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891.
-
Perez, M. A. G. (2022). The protective influence of mindfulness facets on the relationship between negative core beliefs and social media addiction among latinx college students [Unpublished Doctoral Dissertation]. The University of Texas at El Paso.
-
Pontes, H. M., Taylor, M., & Stavropoulos, V. (2018). Beyond “Facebook addiction”: The role of cognitive-related factors and psychiatric distress in social networking site addiction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(4), 240-247.
-
Rosas-Fuentes, P. D., Valdes-Garcaa, K. P., Monroy-Velasco, I. R., de los Angeles Perez-Pedraza, B., & Sanchez-Loyo, L. M. (2023). Depression, suicide ideation, and irrational beliefs: Explanatory models in psychology students. Salud Mental, 46(2), 61-67.
-
Sampasa-Kanyinga, H., & Lewis, R. F. (2015). Frequent use of social networking sites is associated with poor psychological functioning among children and adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(7), 380-385.
-
Seren, E. (2020). Cyberbullying in social media environments: An examination of high school students' experiences of cyberbullying. New Media Electronic Journal, 4(1), 24-39.
-
Soydan, Z. M. (2015). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile depresyon ve yaşam doyumu arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Üniversitesi, İstanbul.
-
Söner, O., & Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 59-73.
-
Stanciu, M. M., Dumitru, H., Mocanu, D., Mihoc, A., Gradinaru, B. G., & Panescu, C. (2014). The connection between gender, academic performance, irrational beliefs, depression, and anxiety among teenagers and young adults. Romanian Journal of Cognitive Behavioral Therapy and Hypnosis, 1(2), 1-13.
-
Stojkovic, I., & Vukosavljevic-Gvozden, T. (2021). Use of social networks in emerging adults: The role of irrational beliefs. Specijalna Edukacija I Rehabilitacija, 20(4), 219.
-
Şahin, E., Türk, F., & Hamamcı, Z. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde depresyon, anksiyete ve stres ile başa çıkma tutumlarının sosyal medya bağımlılığıyla ilişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 9(1), 165-186.
-
Şeker, V. T. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon ve kaygı arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
-
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Edition): Pearson.
-
Tandon, A., Kaur, P., Dhir, A., & Mantymaki, M. (2020). Sleepless due to social media? Investigating problematic sleep due to social media and social media sleep hygiene. Computers in Human Behavior, 113, 106487.
-
Tanhan, F. (2014). Öğretmenlerde irrasyonel inançlar ile cinsiyet ve depresyon ilişkisinin incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 55-73.
-
Trevino-Benavides, T. B., Alcorta Castro, A. T., Garza Marichalar, S. A., Pena Cisneros, M., & Baker Suarez, E. C. (2023). Social media addiction. In Social Media Addiction in Generation Z Consumers: Implications for Business and Marketing (pp. 9-15). Cham: Springer International Publishing.
-
Turner, M. J., Carrington, S., & Miller, A. (2019). Psychological distress across sport participation groups: The mediating effects of secondary irrational beliefs on the relationship between primary irrational beliefs and symptoms of anxiety, anger, and depression. Journal of Clinical Sport Psychology, 13(1), 17-40.
-
Türküm, A. S. (2003). Akılcı olmayan inançlar ölçeği’nin geliştirilmesi ve kısaltma çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (19), 41–47.
-
Usta, H. (2020). Ergenlerde internet bağımlılığı, depresyon ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
-
Vural, B. A., & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi üzerine bir araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3348-3382.
-
Wang, C., Lee, M. K., & Hua, Z. (2015). A theory of social media dependence: Evidence from microblog users. Decision Support Systems, 69, 40-49.
-
Wang, P., Wang, X., Wu, Y., Xie, X., Wang, X., Zhao, F., ... & Lei, L. (2018). Social networking sites addiction and adolescent depression: A moderated mediation model of rumination and self-esteem. Personality and Individual Differences, 127, 162-167.
-
West, R. & Turner, L.H. (2009). Understanding interpersonal communication: Making choices in changing lines 2. ed. Massachusetts: Wardsworth Cengage Learning.
-
Woods, H. C., & Scott, H. (2016). Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of Adolescence, 51, 41-49.
-
Xiao, W., Peng, J., & Liao, S. (2022). Exploring the associations between social media addiction and depression: Attentional bias as a mediator and socio-emotional competence as a moderator. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(20), 13496.
-
Yalçın, G. (2015). Sosyal medyanın yoğun kullanımının geç ergenlikte yalnızlık ve depresyona etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
-
Yılmaz-Erdem, A. (2006). Lise öğrencilerinin kariyer seçimlerine yönelik irrasyonel inançlar ölçeğinin geliştirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
-
Yurtal-Dinç, F. (1999). Üniversite öğrencilerinin irrasyonel inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
-
Yüksel-Sahin, F., & Öztoprak, Ö. (2019). Examination of adolescents' social media addiction levels according to self-esteem. IBAD Journal of Social Sciences, 363-377.
-
Zhaleh, N., Zarbakhsh, M., & Faramarzi, M. (2014). Effectiveness of rational-emotive behavior therapy on the level of depression among female adolescents. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 4(4), 102-107.
The Role of Irrational Beliefs as a Mediator in the Relationship Between Social Media Addiction and Depression Among Adolescents
Year 2025,
Volume: 15 Issue: 77, 335 - 348, 30.06.2025
Volkan Kutluca
,
Coşkun Arslan
,
Selahattin Avşaroğlu
Abstract
This research aims to examine the mediating role of irrational beliefs in the relationship between social media addiction and depression among adolescents. This study was conducted with 522 high school students (301 girls, 57.7%; 221 boys, 42.3%) with an average age of 15.8. The one-dimensional Bergen Social Media Addiction Scale, the Reynolds Adolescent Depression Scale, the Irrational Beliefs Scale, and a personal information form were utilized in this research. For data analysis, descriptive statistics, Pearson correlation coefficient analysis and mediation analysis based on the Bootstrapping technique were employed to determine the mediating role of irrational beliefs in the relationship between social media addiction and depression. The research findings showed that irrational beliefs partially mediated the relationship between adolescents' social media addiction and depression.
References
-
Aalbers, G., McNally, R. J., Heeren, A., De Wit, S., & Fried, E. I. (2019). Social media and depression symptoms: A network perspective. Journal of Experimental Psychology: General, 148(8), 1454.
-
Akyazı, A. (2019). Sosyal medya ve tüketim ilişkisi: Popüler ünlülerin instagram hesapları üzerine bir araştırma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 93-108.
-
Arias-de la Torre, J., Puigdomenech, E., García, X., Valderas, J. M., Eiroa-Orosa, F. J., Fernández-Villa, T., ... & Espallargues, M. (2020). Relationship between depression and the use of mobile technologies and social media among adolescents: umbrella review. Journal of medical Internet research, 22(8), e16388.
-
Aşantuğrul, N. (2020). Bilişsel-davranışsal psikoeğitim programının ergenlerin sosyal medya bağımlılığı düzeylerine etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
-
Atalay, G. E. (2019). Sosyal medya ve çocuk: “Babishko Family Fun TV” isimli Youtube kanalının eleştirel bir analizi. Erciyes İletişim Dergisi, (1), 179-202.
-
Avcu, A., Ulaş, E., & Sevim, E. (2019). Sosyal medya bozukluğu ile ilgili yaşam doyumu ve psikolojik dayanıklılıkta arabulucu faktörler olarak kişilik özelliklerinin yol analiz modeli. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(2), 17-35.
-
Aydın, I. E. (2016). A study on university students' social media usage: The case of Anadolu University. Selçuk University Journal of Social Sciences Institute, (35), 373-386.
-
Ayğar, H., & Çapri, B. (2018). The mediating role of rumination in the relationship between irrational beliefs and depression in middle school students with divorced and non-divorced parents. Proceedings of the 20th International Congress of Psychological Counseling and Guidance, 64-71.
-
Balcı, Ş., & Baloğlu, E. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişki: “üniversite gençliği üzerine bir saha araştırması”. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, (29), 209-234.
-
Bayraktar, M. (2020). Üniversite öğrencilerinde bağlanma stilleri, sosyal medya bağımlılığı ve koşullu öz değer arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
-
Bıyıklı, İ. (2019). Yetişkin bireylerde depresyon, sosyal kaygı düzeyi ve internet bağımlılığı arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
-
Bilge, Y., Baydili, K. N., & Göktaş, S. (2020). Anxiety, stress and daily social media usage in predicting social media addiction: A sample of vocational school. Journal of Dependence, 21(3), 223-235.
-
Bilgin, M. (2018). Ergenlerde Sosyal Medya Bağımlılığı ve Psikolojik Bozukluklar Arasındaki İlişki. The Journal of International Scientific Researches, 3(3), 237-247. https://doi.org/10.23834/isrjournal.452045
-
Bilgin, M., & Doğrusever, C. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ve bilişsel hatalar ilişkisi. ERPA 2018, 645.
-
Bingöl, Ö. Ş., & Çolak, M. (2023). Ergenlerde sosyal medya bağımlılığı ve psikopatoloji ile ilişkisi. Turkish Journal of Child & Adolescent Mental Health/Çocuk ve Gençlik Ruh Sagligi Dergisi, 30(1).
-
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007) ‘Social network sites: Definition, history, 59 and scholarship’, Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), pp. 210–230. doi: 10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
-
Bozkur, B., & Gündoğdu, M. (2017). Ergenlerde utangaçlık, kendini gizleme ve sosyal medya tutumları ilişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(37), 0-0.
-
Bridges, K. R., & Harnish, R. J. (2010). Role of irrational beliefs in depression and anxiety: A review. Health, 2(08), 862.
-
Burnett, P. C. (1995). Irrational beliefs and self-esteem: Predictors of depressive symptoms in children?. Journal Of Rational-Emotive And Cognitive-Behavior Therapy, 13(3), 193-201.
-
Buschmann, T., Horn, R. A., Blankenship, V. R., Garcia, Y. E., & Bohan, K. B. (2018). The relationship between automatic thoughts and irrational beliefs predicting anxiety and depression. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 36, 137-162.
-
Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Kılıç-Çakmak, E. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. Baskı.). Pegem Akademi.
-
Büyükşener, E. (2009). The place of social networks in Turkey and the perspective on social media. Paper presented at the XIV. Internet Conference in Turkey, December: İstanbul.
-
Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. (6. Baskı). Pegem Akademi.
-
Can, S. Y. (2020). Ergenlerde sosyal medya kullanımının depresyon ve yalnızlık üzerine etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
-
Chan, H. W. Q., & Sun, C. F. R. (2020). Irrational beliefs, depression, anxiety, and stress among university students in Hong Kong. Journal of American College Health, 69(8), 827-841.
-
Cloutier, R., & Bekir, O. (1982). Theories in adolescent psychology. Journal of Ankara University Faculty of Educational Sciences, 27(2), 875-904.
-
Coleman, J.C. (1980). The natüre of alolescence, Methuen.
-
Cunningham, S., Hudson, C. C., & Harkness, K. (2021). Social media and depression symptoms: a meta-analysis. Research on Child and Adolescent Psychopathology, 49(2), 241-253.
-
Çağlayan, M. T., & Arslantaş, H. (2023). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığını etkileyen faktörler ve sosyal medya bağımlılığının depresyon ve gelişmeleri kaçırma korkusu ile ilişkisi. Bağımlılık Dergisi, 24(3), 334-348.
-
Çalışır, G. (2015). Kişilerarası iletişimde kullanılan bir araç olarak sosyal medya: Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi öğrencilerine yönelik bir araştırma. Humanities Sciences, 10(3), 115-144.
-
Çayırlı, E. (2017). Sosyal medya kullanım özelliklerinin kişilik yapıları, yaşam doyumu ve depresyon açısından incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Çelik, F., & Diker, E. (2021). Covid-19 sürecinde depresyon, stres, gelişmeleri kaçırma korkusu ve zorlayıcı sosyal medya kullanımı arasındaki ilişkiler. AYNA Klinik Psikoloji Dergisi, 8(1), 17-43.
-
Çivitci, A. (2006). Ergenlerde mantıkdışı inanç ve sürekli kaygı ilişkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 27-39.
-
Çivitci, A. (2009). Relationship between irrational beliefs and life satisfaction in early adolescents. Eurasian Journal of Educational Research, 37, 91–109.
-
Demir, S., & Çolakkadıoğlu, O. (2023). Lise öğrencilerinde gelecek vizyonlarının yordanmasında yaşam doyumu ve akılcı olmayan inançların rolü. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi, (12), 1234-1248.
-
Demirci, İ. (2019). Bergen sosyal medya bağımlılığı ölçeğinin Türkçeye uyarlanması, depresyon ve anksiyete belirtileriyle ilişkisinin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 20(1), 15-22.
-
Deniz, A. (2018). 11-15 yaş grubundaki bir grup ergende irrasyonel inançlar, öz saygı ve sosyal kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Dhir, A., Yossatorn, Y., Kaur, P., & Chen, S. (2018). Online social media fatigue and psychological wellbeing-A study of compulsive use, fear of missing out, fatigue, anxiety and depression. International Journal of Information Management, 40, 141-152.
-
Dikmen, M. (2021). Examining the role of depression levels of university students on social media addiction in the COVID-19 outbreak: A structural equation model. Journal of Dependence, 22(1), 20-30.
-
Doğan, M. V. (2021). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığının belirtilerinin incelenmesi ve sosyal medya bağımlılığı ile depresyon arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
-
Dozois, D. J., Eichstedt, J. A., Collins, K. A., Phoenix, E., & Harris, K. (2012). Core beliefs, self-perception, and cognitive organization in depressed adolescents. International Journal of Cognitive Therapy, 5(1), 99-112.
-
Durar, E. (2018). Üniversite öğrencilerinde sosyal medya bağımlılığı, depresyon ve sosyal fobi arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kafkas Üniversitesi, Kars.
-
Düşünceli, B., Özbey, H., & Karakuloğlu, M. (2022). Ergenlerde depresyon düzeyinin bağlanma stillerine ve sosyal medya bağımlılığına göre incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 28-43.
-
Ellis, A. (1958). Rational psychotherapy. The Journal of General Psychology, 59(1), 35–49.
doi:10.1080/00221309.1958.9710170
-
Eren, B., Kılıç, Z. N., Günal, S. E., Kırcalı, M. F., Öznacar, B. B., & Topuzoğlu, A. (2020). Lise öğrencilerinde nomofobinin ve ilişkili etkenlerin değerlendirilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 21(2), 133-140.
-
Ergun-Basak, B., & Aydin, M. (2019). Problematic Internet use in terms of the purposes of Internet use, irrational beliefs, feelings of inferiority, and gender. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 6, 469–494. http://dx.doi.org/10.15805/addicta.2019.6.3.0017
-
Erikson, E.H. (1959). Identity and the life cycle: Selected papers, with a historical introd International Universities Press.
-
Erikson, E.H. (1968). Identity: Youth and crisis, Morton.
-
Gong, R., Zhang, Y., Long, R., Zhu, R., Li, S., Liu, X., ... & Cai, Y. (2021). The impact of social network site addiction on depression in Chinese medical students: A serial multiple mediator model involving loneliness and unmet interpersonal needs. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(16), 8614.
-
Göller, L. (2010). The relationships between adolescents' irrational beliefs, depression-hopelessness levels, and perceived academic achievements [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
-
Gül, A. (2017). Examination of adolescents' depression and anxiety symptoms in the context of their irrational beliefs about basic psychological needs [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
-
Güler, D. (2012). Investigation of the relationship between high school seniors' irrational beliefs, parental attitudes, and exam anxiety levels [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
Gündoğmuş, İ., Kul, A. T., & Çoban, D. A. (2020). Investigation of the relationship between social network usage and sleep quality among university students. Anatolian Journal of Psychiatry, 21(2), 141-148.
-
Haand, R., & Shuwang, Z. (2020). The relationship between social media addiction and depression: a quantitative study among university students in Khost, Afghanistan. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 780-786.
-
Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: A regression-based approach. Guilford Press.
-
Jasmine, E., & Kumar, G. V. (2010). The relationship between irrational beliefs and depression in late adolescence. Artha Social Sciences Journal, 9(1), 59-65.
-
Jones, A., Hook, M., Podduturi, P., McKeen, H., Beitzell, E., & Liss, M. (2022). Mindfulness as a mediator in the relationship between social media engagement and depression in young adults. Personality and Individual Differences, 185, 111284.
-
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), 59–68. doi:10.1016/j.bushor.2009.09.003
-
Karaçor, F. (2018). The examination of the relationship between internet and social media addiction and depression levels among university students [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
-
Karadağ, A., & Akçınar, B. (2019). The relationship between social media addiction and psychological symptoms among university students. Addiction Journal, 20(3), 154-166.
-
Karaman, H. (2018). Irrational beliefs and psychological symptoms in adolescents aged 15-18 [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Nişantaşı Üniversitesi, İstanbul.
-
Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayınları.
-
Karlukaç, İ., & Kılıç, Ö. U. (2021). The irrational beliefs of university students and their levels of depression, anxiety, hopelessness, and stress. National Education Special Education and Guidance Journal, 1(2), 95-120.
-
Kaur, P., Dhir, A., Alkhalifa, A. K., & Tandon, A. (2021). Social media platforms and sleep problems: a systematic literature review, synthesis and framework for future research. Internet Research, 31(4), 1121-1152.
-
Kaya, Ö. (2020). The examination of the relationship between childhood traumas, irrational beliefs, and psychopathological symptoms [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Keles, B., McCrae, N., & Grealish, A. (2020). A systematic review: the influence of social media on depression, anxiety and psychological distress in adolescents. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 79-93.
-
Keleş, O. (2020). An examination of the relationship between problematic social media use and cognitive distortions among high school students in terms of various variables [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Bayburt Üniversitesi, Bayburt.
-
Kepir, D. D. (2011). Irrational beliefs regarding career choice, vocational maturity, and hope levels among university candidates [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
-
Kınık, Ö. (2015). The relationship between academic procrastination behaviors of university students and their dysfunctional attitudes, depression levels, and self-esteem [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
-
Kırcaburun, K. (2016). Self-esteem, daily ınternet use and social media addiction as predictors of depression among Turkish Adolescents. Journal of Education and Practice, 7(24), 64-72.
-
Kodak, D. (2020). The mediating effect of emotion regulation skills in the relationship between irrational beliefs and social anxiety in adolescents [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Işık Üniversitesi, İstanbul.
-
Kumcağız, H., Özdemir, T., & Demir, Y. (2019). The effect of social media use on academic achievement and friendship relationships of adolescents. International Journal of Social Science Research, 8(2), 1-17.
-
Kutluca, V. (2020). Examination of the relationship between high school students' social media attitudes and irrational beliefs about career choice [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
-
Küçük, L., Gür, K., Şener, N., Boyacıoğlu, N. E., & Çetindağ, Z. (2016). The relationship between irrational beliefs of middle school children and levels of depressive symptoms. International Journal of Caring Sciences, 9(1), 99-110.
-
Leung, A. N. M., Law, W., Liang, Y. Y., Au, A. C. L., Li, C., & Ng, H. K. S. (2021). What explains the association between usage of social networking sites (SNS) and depression symptoms? The mediating roles of self-esteem and fear of missing out. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 3916.
-
Levenson, J. C., Shensa, A., Sidani, J. E., Colditz, J. B., & Primack, B. A. (2016). The association between social media use and sleep disturbance among young adults. Preventive Medicine, 85, 36-41.
-
Li, J. B., Mo, P. K., Lau, J. T., Su, X. F., Zhang, X., Wu, A. M., ... & Chen, Y. X. (2018). Online social networking addiction and depression: The results from a large-scale prospective cohort study in Chinese adolescents. Journal of behavioral addictions, 7(3), 686-696.
-
Lin, L. Y., Sidani, J. E., Shensa, A., Radovic, A., Miller, E., Colditz, J. B., ... & Primack, B. A. (2016). Association between social media use and depression among US young adults. Depression and Anxiety, 33(4), 323-331.
-
Lopes, L. S., Valentini, J. P., Monteiro, T. H., Costacurta, M. C. D. F., Soares, L. O. N., Telfar-Barnard, L., & Nunes, P. V. (2022). Problematic social media use and its relationship with depression or anxiety: a systematic review. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 25(11), 691-702.
-
Macit, H. (2019). Examination of the psychological symptoms of individuals with social media addiction in the Marmara region [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
-
McCrae, N., Gettings, S., & Purssell, E. (2017). Social media and depressive symptoms in childhood and adolescence: A systematic review. Adolescent Research Review, 2, 315-330.
-
Meshi, D., & Ellithorpe, M. E. (2021). Problematic social media use and social support received in real-life versus on social media: Associations with depression, anxiety and social isolation. Addictive Behaviors, 119, 106949.
Marcotte, D. (1996). Irrational beliefs and depression in adolescence. Adolescence, 31(124), 935
-
Mollaoğlu, M., Hastaoğlu, F., Başer, E., & Mollaoğlu, S. (2019). Examination of social media usage characteristics and attitudes of health services vocational school students. International Journal of Scientific Research, 4(2), 157-166.
-
Nelson, RE. (1977). Irrational beliefs in depression. Journal of Counseling and Clinical Psychology, 45 (6), 1190–1191. https://doi.org/10.1037/0022-006X.45.6.1190
-
Oskay, G. (1997). Adaptation of the reynolds adolescent depression scale (RADS) into Turkish: A study of validity and reliability. Turkish Journal of Psychological Counseling and Guidance, 2(8), 17-26.
-
Özkapı, M. (2021). The relationship between social media use and levels of depression and social anxiety in adults [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Kent Üniversitesi, Istanbul.
-
Preacher, K. J. & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891.
-
Perez, M. A. G. (2022). The protective influence of mindfulness facets on the relationship between negative core beliefs and social media addiction among latinx college students [Unpublished Doctoral Dissertation]. The University of Texas at El Paso.
-
Pontes, H. M., Taylor, M., & Stavropoulos, V. (2018). Beyond “Facebook addiction”: The role of cognitive-related factors and psychiatric distress in social networking site addiction. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(4), 240-247.
-
Rosas-Fuentes, P. D., Valdes-Garcaa, K. P., Monroy-Velasco, I. R., de los Angeles Perez-Pedraza, B., & Sanchez-Loyo, L. M. (2023). Depression, suicide ideation, and irrational beliefs: Explanatory models in psychology students. Salud Mental, 46(2), 61-67.
-
Sampasa-Kanyinga, H., & Lewis, R. F. (2015). Frequent use of social networking sites is associated with poor psychological functioning among children and adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 18(7), 380-385.
-
Seren, E. (2020). Cyberbullying in social media environments: An examination of high school students' experiences of cyberbullying. New Media Electronic Journal, 4(1), 24-39.
-
Soydan, Z. M. (2015). Üniversite öğrencilerinin internet bağımlılığı ile depresyon ve yaşam doyumu arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Üniversitesi, İstanbul.
-
Söner, O., & Yılmaz, O. (2018). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile psikolojik iyi oluş düzeyleri arasındaki ilişki. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(13), 59-73.
-
Stanciu, M. M., Dumitru, H., Mocanu, D., Mihoc, A., Gradinaru, B. G., & Panescu, C. (2014). The connection between gender, academic performance, irrational beliefs, depression, and anxiety among teenagers and young adults. Romanian Journal of Cognitive Behavioral Therapy and Hypnosis, 1(2), 1-13.
-
Stojkovic, I., & Vukosavljevic-Gvozden, T. (2021). Use of social networks in emerging adults: The role of irrational beliefs. Specijalna Edukacija I Rehabilitacija, 20(4), 219.
-
Şahin, E., Türk, F., & Hamamcı, Z. (2022). Covid-19 pandemi sürecinde depresyon, anksiyete ve stres ile başa çıkma tutumlarının sosyal medya bağımlılığıyla ilişkisi. Erciyes İletişim Dergisi, 9(1), 165-186.
-
Şeker, V. T. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ile depresyon ve kaygı arasındaki ilişki [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi, İstanbul.
-
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. Edition): Pearson.
-
Tandon, A., Kaur, P., Dhir, A., & Mantymaki, M. (2020). Sleepless due to social media? Investigating problematic sleep due to social media and social media sleep hygiene. Computers in Human Behavior, 113, 106487.
-
Tanhan, F. (2014). Öğretmenlerde irrasyonel inançlar ile cinsiyet ve depresyon ilişkisinin incelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (28), 55-73.
-
Trevino-Benavides, T. B., Alcorta Castro, A. T., Garza Marichalar, S. A., Pena Cisneros, M., & Baker Suarez, E. C. (2023). Social media addiction. In Social Media Addiction in Generation Z Consumers: Implications for Business and Marketing (pp. 9-15). Cham: Springer International Publishing.
-
Turner, M. J., Carrington, S., & Miller, A. (2019). Psychological distress across sport participation groups: The mediating effects of secondary irrational beliefs on the relationship between primary irrational beliefs and symptoms of anxiety, anger, and depression. Journal of Clinical Sport Psychology, 13(1), 17-40.
-
Türküm, A. S. (2003). Akılcı olmayan inançlar ölçeği’nin geliştirilmesi ve kısaltma çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2 (19), 41–47.
-
Usta, H. (2020). Ergenlerde internet bağımlılığı, depresyon ve umutsuzluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Gelişim Üniversitesi, İstanbul.
-
Vural, B. A., & Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi üzerine bir araştırma. Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3348-3382.
-
Wang, C., Lee, M. K., & Hua, Z. (2015). A theory of social media dependence: Evidence from microblog users. Decision Support Systems, 69, 40-49.
-
Wang, P., Wang, X., Wu, Y., Xie, X., Wang, X., Zhao, F., ... & Lei, L. (2018). Social networking sites addiction and adolescent depression: A moderated mediation model of rumination and self-esteem. Personality and Individual Differences, 127, 162-167.
-
West, R. & Turner, L.H. (2009). Understanding interpersonal communication: Making choices in changing lines 2. ed. Massachusetts: Wardsworth Cengage Learning.
-
Woods, H. C., & Scott, H. (2016). Sleepyteens: Social media use in adolescence is associated with poor sleep quality, anxiety, depression and low self-esteem. Journal of Adolescence, 51, 41-49.
-
Xiao, W., Peng, J., & Liao, S. (2022). Exploring the associations between social media addiction and depression: Attentional bias as a mediator and socio-emotional competence as a moderator. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(20), 13496.
-
Yalçın, G. (2015). Sosyal medyanın yoğun kullanımının geç ergenlikte yalnızlık ve depresyona etkisi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. İstanbul Arel Üniversitesi, İstanbul.
-
Yılmaz-Erdem, A. (2006). Lise öğrencilerinin kariyer seçimlerine yönelik irrasyonel inançlar ölçeğinin geliştirilmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
-
Yurtal-Dinç, F. (1999). Üniversite öğrencilerinin irrasyonel inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
-
Yüksel-Sahin, F., & Öztoprak, Ö. (2019). Examination of adolescents' social media addiction levels according to self-esteem. IBAD Journal of Social Sciences, 363-377.
-
Zhaleh, N., Zarbakhsh, M., & Faramarzi, M. (2014). Effectiveness of rational-emotive behavior therapy on the level of depression among female adolescents. Journal of Applied Environmental and Biological Sciences, 4(4), 102-107.