Müşterilerine kapıdan kapıya entegre çözümler sunabilen konteyner taşımacılığı, temelde ithalatçı, ihracatçı ve hat operatörlerinden oluşmaktadır. İthalat ve ihracat yapan firmaların, farklı lojistik taleplerinin yerine getirilmesi, hatlar ile olan diyaloğunun daha etkin sağlanabilmesi ve firmaların ana faaliyet alanlarına odaklanabilmesi için nakliye müteahhidi ismi altında lojistik hizmet sağlayıcılar bulunmaktadır. Uluslararası literatürde forwarder olarak belirtilen bu firmalar, sigorta, taşıma, depolama, gümrükleme, ambalaj vb. lojistik faaliyetlerin gerçekleşmesinde aracılık yapmaktadırlar. Bu faaliyetlerin başta ekonomik olması adına, nakliye müteahhitlerinin optimal hat operatörünü seçmesi gerekmektedir. Bu süreçte nakliye müteahhitlerinin tercihini etkileyecek farklı kriterler ortaya çıkmaktadır.
Bu kriterlerin belirlenmesi ve seçim sürecinde etki düzeylerinin incelenerek, karar verme sürecinin modeller üzerinden çözümünün gerçekleştirildiği, çok kriterli karar verme, günümüzde çok sayıda işletmenin uyguladığı, birden fazla amacın gerçekleştirilmesi için uygulanan bir yöntem olarak dikkati çekmektedir. Bu çalışmada belirtilen problem, nakliye müteahhidinin, konteyner hat operatörü seçiminde kullandığı kriterlerin belirlenmesi, ağırlıklarının oluşturularak, karar modelinin kullanılmasıdır. Bu sebeple, ülkemizde faaliyet gösteren uluslararası nakliye müteahhitleri ile görüşme sağlanarak, hat operatör tercihini etkileyen kriterlerin belirlenmesi ve karar destek sisteminde ağırlıklarının tanımlanması amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, gerçek veriler ile güncel nakliye talebi değerlendirilmiş ve karar verme süreci AHP ve EDAS yöntemleri kullanılarak oluşturulmuştur.
Container transportation, which can offer door-to-door integrated solutions to its customers, consists mainly of importers, exporters and shipping lines There are logistic service providers under the name of the freight forwarder for import and export companies to meet their different logistic demands, to make their dialogue with the lines more effective and to be focused them on the main activity areas. These providers, which are designated as forwarders in international literature, mediate realization of logistics activities like insurance, transportation, storage, customs clearance, packaging and so on. In order for these activities to be particularly economical, freight forwarders must select the optimal line operator. In this process, different criteria emerge that will affect the choice of freight forwarders.
Multi-criteria decision making that determining these criteria and examining the effect levels in the selection process and the decision making process is realized through the solution of models has emerged as a method applied of more than one enterprise in today. The problem mentioned in this study is the determination of the criteria used by the shipping contractor in selecting the container line operator, using the weighting model and using the decision model. For this reason, it was aimed to determine the criteria affecting line operator preference and to define their weight in decision support system by meeting with international transportation contractors operating in our country. For this purpose, the actual data and the current shipping demand are evaluated and the decision-making process is established by using AHP and EDAS methods.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 17, 2019 |
Submission Date | August 5, 2019 |
Acceptance Date | September 9, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |