Bu
çalışmanın amacı geleceğin sporu olarak görülen e-spor aktivitelerine katılan
bireyler örnekleminde bireyleri E-spor aktivitelerine motive eden faktörlerin
belirlenmesine yönelik “E-Spor Katılım Motivasyonu Ölçeğinin” geliştirilmesi, geçerlik ve
güvenirliliğinin yapılmasıdır. Araştırmanın evrenini E-spora profesyonel veya
amatör düzeyde katılım sağlayan bireyler oluşturmaktadır. Örneklem olarak
E-spor aktivitelerine katılım sağlayan ve ankete gönüllü olarak katılan kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile
seçilen 599 kişi katılmıştır. Clark ve Watson (1995)’ın önerdiği ölçek
geliştirme aşamaları izlenen bu araştırmanın amacına bağlı olarak E-spor
temelli literatür taraması sonucunda 58 ifadeden oluşan bir madde havuzu
oluşturulmuştur. AFA sonrasında kalan 47
maddeye yapılan yapı geçerliliği sınamaları ve gerekli modifikasyonlarla ölçeğe
son halinin verilmesi amaçlanmıştır. Ölçeklerin yapı geçerliliği için Açıklayıcı
Faktör Analizi (AFA) kullanılmıştır. AFA sonucunda beş faktör altında toplanan 47
maddeli bir yapının ortaya çıktığı
görülmüştür. Açıklanan varyansın %66.11 ve KMO değerinin ,974 olduğu tespit
edilmiştir. Ölçeğin ‘taksanomik alan’, ‘yetkinlik’, ‘rekabet ve başarı’, ‘ilişkisel
benlik’ ve ‘boş zaman değerlendirme’ adını taşıyan boyutların sırasıyla .960,
.953, .90, .912 ve .905 olduğu ve toplam
güvenirliliğinin (αtoplam= .98) kabul düzeyinde (Cronbach’a> 0.72) olduğu
tespit edilmiştir. Madde toplam korelasyon katsayılarının ise 0.665 ve 0.830
arasında değiştiği gözlemlenmiştir. Sonuç olarak 47 madde ve beş boyuttan oluşan
yapının E-spor katılım nedenlerini ölçmeye yönelik, yeterli psikometrik
özelliklere sahip, E-Spor Katılım Motivasyonu Ölçeği adıyla bir ölçme aracı olarak
kullanılabileceği söylenebilir.
E-Spor katılım motivasyonu dijital oyunlar boş zaman değerlendirme
The
aim of this study is to develop the “E-Sports Participation Motivation Scale,,
to determine the factors that motivate individuals to E-sports activities in
the sample of individuals participating in e-sports activities, which are seen
as the sports of the future, and to make validity and reliability. The universe
of the study consists of individuals who participate in E-sports at
professional or amateur level. 599 people who participated in E-sports
activities and volunteered to participate in the survey were selected by the
easily accessible sampling method. Clark and Watson (1995) suggested that the
scale development stages were followed, and depending on the aim of this study,
a pool of 58 items was created as a result of E-sports based literature review.
It was aimed to finalize the scale with the structural validity tests and the
necessary modifications to the remaining 47 items after the EFA. Explanatory
Factor Analysis (EFA) was used for construct validity of the scales. As a
result of the EFA, a structure consisting of 47 items gathered under five
factors emerged. It was found that the variance explained was 66.11% and the
KMO value was .974. The dimensions of the scale called 'taxanomic domain',
'competence', 'competitiveness and success', 'relational self' and 'leisure
time' were .960, .953, .90, .912 and .905, respectively, and the total
reliability (α total) = .98) (Cronbach alpha> 0.72). The item total
correlation coefficients varied between 0.665 and 0.830. As a result, it can be
said that the structure consisting of 47 items and five dimensions can be used
as a measurement tool called E-Sports Participation Motivation Scale with
sufficient psychometric properties to measure the reasons of E-sports
participation.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 27 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |
TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.