Oyun, çocuğun toplumsal yaşama uyum sağlama sürecinde sosyal gelişimini önemli ölçüde destekleyen bir olgu olmanın yanı sıra, çocuğun çevresinde gerçekleşen olayları deneyimleyerek hayata hazırlık yapmasına olanak tanımaktadır. Araştırmada, 10-14 yaş grubundaki öğrencilerin yaş, cinsiyet, oynadıkları oyunlar, tercih ettikleri oyun alanları, haftalık ve günlük oyun oynama sürelerinin sosyal beceri düzeylerine etkisi incelenmiş ve bu değişkenlere göre anlamlı farklılıklar olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Betimsel tarama modelinde yürütülen araştırma grubunu, Şanlıurfa ili Birecik ilçesinde Zeliha Mehmet Faiz Sözmen Ortaokulu’nda öğrenim gören ve rastgele örnekleme yöntemiyle belirlenen 300 (152 erkek, 148 kadın) öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu ve Kocayörük (2000) tarafından geliştirilen “Sosyal Beceri Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS 29 programında analiz edilmiş ve verilerin analizinde bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) istatistiksel testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, kız öğrencilerin sosyal beceri puanları erkeklerden yüksek olsa da bu fark istatistiksel olarak anlamlı değildir. Sınıf düzeyinde, 8. sınıf öğrencilerinin sosyal beceri düzeylerinin anlamlı biçimde daha düşük olduğu tespit edilmiştir. Sokakta geleneksel oyun oynayan öğrenciler daha yüksek sosyal beceriye sahipken, evde dijital oyun oynayan öğrencilerde bu düzeyin daha düşük olduğu belirlenmiştir. Ayrıca oyun oynama süresi arttıkça sosyal beceri puanlarında anlamlı artış gözlenmiştir. Elde edilen bulgular, çocukların sosyal beceri gelişiminin yalnızca bireysel özelliklerle değil, oyun ortamı, süresi ve niteliği gibi çevresel faktörlerle de yakından ilişkili olduğunu göstermektedir. Bu doğrultuda, sosyal etkileşimi destekleyen oyun ortamlarının oluşturulması ve yapılandırılmamış oyunlara eğitim süreçlerinde daha fazla yer verilmesi önerilmektedir.
Oyun sosyal beceri sosyalleşme geleneksel oyunlar oyun temelli öğrenme
In addition to being a phenomenon that significantly supports the social development of the child in the process of adapting to social life, play also allows the child to prepare for life by experiencing the events taking place in his or her environment. In the research, the effects of age, gender, games played, preferred playgrounds, weekly and daily game playing times on the social skill levels of students in the 10-14 age group were examined and it was aimed to determine whether there were significant differences according to these variables. The research group, which was conducted in the descriptive scanning model, consists of 300 (152 male, 148 female) students studying at Zeliha Mehmet Faiz Sözmen Secondary School in Birecik district of Şanlıurfa province and determined by random sampling method. The Personal Information Form developed by the researchers and the “Social Skill Scale” developed by Kocayörük (2000) were used as data collection tools. The data were analyzed in the SPSS 29 program and independent sample t-test and one-way analysis of variance (ANOVA) statistical tests were used in the analysis of the data. According to the research results, although the social skill scores of female students are higher than male students, this difference is not statistically significant. At the class level, it was found that 8th grade students had significantly lower social skill levels. While students who play traditional games on the street have higher social skills, this level was found to be lower in students who play digital games at home. Additionally, as the duration of playing games increased, a significant increase in social skill scores was observed. The results show that children's social skill development is closely related not only to individual characteristics but also to environmental factors such as play environment, duration and quality. In this regard, it is recommended that game environments that support social interaction be created and that unstructured games be given more space in educational processes.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Beden Eğitimi ve Oyun, Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 1 Kasım 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 3 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 30 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |
TÜBİTAK-ULAKBİM DERGİPARK AKADEMİK bünyesinde kurulan Türk Spor Bilimleri Dergisi Doçentlik başvurusu Ulusal Makale b maddesi kapsamındadır.