Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 142 - 149, 30.04.2020

Öz

Kaynakça

  • 1. Adler, A. (2017). Yaşamın anlam ve amacı. (Şipal, K. Çev.). Ankara: Say Yayınları.
  • 2. Asıcı, E. ve İkiz, F. E. (2019). Mutluluğa giden bir yol: Bilişsel esneklik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 191-211.
  • 3. Beck, A. T. (1967). Depression: Clinical, experimental and theoretical aspects. New York: Harper & Row.
  • 4. Beck, A.T., Steer, R.A. ve Brown, G. (1993). Dysfunctional attitudes and suicidal ıdeation in psychiatri coutpatients. Suicideand Life Threatening Behavior,23(1), 11-20.
  • 5. Bektaş, A. (2012). Yöneticilerin iş tatmini ve motivasyon düzeylerinin yaşam anlamı düzeyi üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • 6. Bilgin, M. (2009a). Developing a cognitive flexibility scale: Validity and reliability studies. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(3), 343-353.
  • 7. Bilgin, M. (2009b). Bilişsel esnekliği yordayan bazı değişkenler. Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 142-157.
  • 8. Cañas, J. J. Quesada, J. F., Antolí, A., & Fajardo, I. (2003). Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks. Ergonomics, 46(5), 482-501.
  • 9. Casey, P. R., Dunn, G., Kelly, B. D., Birkbeck, G., Dalgard, O. S., Lehtinen, V., ... & ODIN Group. (2006). Factors associated with suicidal ideation in the general population: five-centre analysis from the ODIN study. The British Journal of Psychiatry, 189(5), 410-415.
  • 10. Das, A. K. (1998). Frankl and the realm of meaning. Journal of Humanistic Education& Development. 36(4), 199.
  • 11. Deffenbacher, J.L. (2010). Cognitive-behavioral conceptuallization and treatment of anger. Cognitive and Behavioral Practice, 10, 1-10.
  • 12. Demir, R. ve Murat, M. (2017). Öğretmen adaylarının mutluluk, iyimserlik, yaşam anlamı ve yaşam doyumlarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 347-378.
  • 13. Demirdağ, S. ve Kalafat, S. (2015). Yaşamın Anlamı Ölçeği (YAÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • 14. Dezutter, J., Casalin, S., Luyckx, K., Wachholtz, A., Hekking, J. ve Vandewiele, W. (2013). Meaning in life: An important factor for the psychological well-being of chronically ill patients? Journal of Rehabilitation Psychology, 58 (4), 334-341.
  • 15. Diril, A. (2011). Lise öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin sosyo-demografik değişkenler ve öfke düzeyi ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişki açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • 16. Doğan, B. ve Moralı, S. (1999). Üniversite öğretim elemanlarının sporla ilgili tutumları ile yaşam ve iş doyum düzeylerinin spor yapma alışkanlıkları ile incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 16-27.
  • 17. Frankl, V. E. (2010). İnsanın anlam arayışı. (S. Budak, Çev.) İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • 18. George, D. ve Mallery. P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • 19. Karagöz, H. (2017). Spss ve Amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • 20. Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 21. Klinger, E. (1977). Meaning and void: Inner experience and the incentives in peoples lives. U of Minnesota Press.
  • 22. Martin, M. M. ve Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological reports, 76(2), 623-626.
  • 23. Öz, S. (2012). Ergenlerin cinsiyet, sosyo-ekonomik ve öğrenim kademesi düzeylerine göre bilişsel esneklik, uyum ve kaygı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • 24. Prager, E. (1997). Meaning in later life: An organizing theme for gerontological curriculum design. Educational Gerontology, 23 (1), 1.
  • 25. Reker, G. T., Peacock, E. J. ve Wong, P. T. P. (1987). Meaning and purpose in life and well-being: A life-span perspective. Journal Gerontology, 42 (1), 44-49.
  • 26. Seligman, M. E. P. ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5–14.
  • 27. Söylemez, A. (2016). Manevi zekânın yaşamın anlamı ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • 28. Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S. ve Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of counseling psychology, 53(1), 80.
  • 29. Steger, M.F. ve Kashdan T.B. (2007). Stability and specificity of meaning in life and life satisfaction over one year. Journal of Happiness Stu-dies, 8(2), 161-179.
  • 30. Taş, İ. (2011). Öğretmenlerde yaşamın anlamı, yaşam doyumu, sosyal karşılaştırma ve iç-dış kontrol odağının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • 31. Toros, T., Akyüz, U., Bayansalduz, M. ve Soyer, F. (2010). Görev ve ego yönelimli hedeflerin yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi (Dağcılık sporu yapanlarla ilgili bir çalışma). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1039-1050.
  • 32. Yalom, I. D. (2014). Varoluşcu psikoterapi. (İyidoğan-Babayiğit, Z. Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • 33. Yavuz, S. (2019). Bedensel engelli sporcuların psikolojik sağlamlık ve bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aksaray.
  • 34. Yelpaze, İ. ve Yakar, L. (2019). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve bilişsel esnekliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 913-935.
  • 35. Zong, J. G., Cao, X. Y., Cao, Y., Shi, Y. F., Wang, Y. N., Yan, C., ... & Chan, R. C. (2010). Coping flexibility in college students with depressive symptoms. Health and quality of life outcomes, 8(1), 66.

The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences

Yıl 2020, Cilt: 22 Sayı: 1, 142 - 149, 30.04.2020

Öz

Aim: The aim of this study is to investigate the relationship between cognitive flexibility and meaning of life levels of students studying in the faculty of sports sciences. Method: The research was conducted on 2018-2019 SUBU Faculty of Sport Sciences students using relational screening model. A total of 152 students, 44 females and 108 males, selected by simple sampling, participated in the research. As a data collection tool, “Cognitive Flexibility Scale" developed by Bilgin (2009a), “Meaning of Life Scale” developed by Steger, Frazier, Oishi and Kaler (2006) and translated by Demirdag and Kalafat (2015) and “Personal Information Form” were used. Parametric tests were applied to the data showing normal distribution. Data were analyzed using descriptive statistics, independent groups t-test and Pearson correlation analysis. Findings: The students' cognitive flexibility and meaning of life subscale scores did not differ significantly according to gender and sporting status (p> .05). There was no significant relationship between cognitive flexibility scores and age of students (p> .05). There was a positive correlation between age and existing meaning (p <.05), but there was no significant relationship between age and meaning (p> .05). Conclusion: While there was a positive correlation between cognitive flexibility scores and existing meaning (p <.05), there was no significant relationship between cognitive flexibility scores and wanted meaning (p> .05).

Kaynakça

  • 1. Adler, A. (2017). Yaşamın anlam ve amacı. (Şipal, K. Çev.). Ankara: Say Yayınları.
  • 2. Asıcı, E. ve İkiz, F. E. (2019). Mutluluğa giden bir yol: Bilişsel esneklik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(35), 191-211.
  • 3. Beck, A. T. (1967). Depression: Clinical, experimental and theoretical aspects. New York: Harper & Row.
  • 4. Beck, A.T., Steer, R.A. ve Brown, G. (1993). Dysfunctional attitudes and suicidal ıdeation in psychiatri coutpatients. Suicideand Life Threatening Behavior,23(1), 11-20.
  • 5. Bektaş, A. (2012). Yöneticilerin iş tatmini ve motivasyon düzeylerinin yaşam anlamı düzeyi üzerindeki etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • 6. Bilgin, M. (2009a). Developing a cognitive flexibility scale: Validity and reliability studies. Social Behavior and Personality: an international journal, 37(3), 343-353.
  • 7. Bilgin, M. (2009b). Bilişsel esnekliği yordayan bazı değişkenler. Ç.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (36), 142-157.
  • 8. Cañas, J. J. Quesada, J. F., Antolí, A., & Fajardo, I. (2003). Cognitive flexibility and adaptability to environmental changes in dynamic complex problem-solving tasks. Ergonomics, 46(5), 482-501.
  • 9. Casey, P. R., Dunn, G., Kelly, B. D., Birkbeck, G., Dalgard, O. S., Lehtinen, V., ... & ODIN Group. (2006). Factors associated with suicidal ideation in the general population: five-centre analysis from the ODIN study. The British Journal of Psychiatry, 189(5), 410-415.
  • 10. Das, A. K. (1998). Frankl and the realm of meaning. Journal of Humanistic Education& Development. 36(4), 199.
  • 11. Deffenbacher, J.L. (2010). Cognitive-behavioral conceptuallization and treatment of anger. Cognitive and Behavioral Practice, 10, 1-10.
  • 12. Demir, R. ve Murat, M. (2017). Öğretmen adaylarının mutluluk, iyimserlik, yaşam anlamı ve yaşam doyumlarının incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 347-378.
  • 13. Demirdağ, S. ve Kalafat, S. (2015). Yaşamın Anlamı Ölçeği (YAÖ): Türkçeye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2).
  • 14. Dezutter, J., Casalin, S., Luyckx, K., Wachholtz, A., Hekking, J. ve Vandewiele, W. (2013). Meaning in life: An important factor for the psychological well-being of chronically ill patients? Journal of Rehabilitation Psychology, 58 (4), 334-341.
  • 15. Diril, A. (2011). Lise öğrencilerinin bilişsel esneklik düzeylerinin sosyo-demografik değişkenler ve öfke düzeyi ile öfke ifade tarzları arasındaki ilişki açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • 16. Doğan, B. ve Moralı, S. (1999). Üniversite öğretim elemanlarının sporla ilgili tutumları ile yaşam ve iş doyum düzeylerinin spor yapma alışkanlıkları ile incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 16-27.
  • 17. Frankl, V. E. (2010). İnsanın anlam arayışı. (S. Budak, Çev.) İstanbul: Okuyan Us Yayınları.
  • 18. George, D. ve Mallery. P. (2001). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update. (3. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • 19. Karagöz, H. (2017). Spss ve Amos uygulamalı nitel-nicel-karma bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (1. Baskı). İstanbul: Nobel Kitabevi.
  • 20. Karasar, N. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri: Kavramlar, ilkeler ve teknikler. (32.Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • 21. Klinger, E. (1977). Meaning and void: Inner experience and the incentives in peoples lives. U of Minnesota Press.
  • 22. Martin, M. M. ve Rubin, R. B. (1995). A new measure of cognitive flexibility. Psychological reports, 76(2), 623-626.
  • 23. Öz, S. (2012). Ergenlerin cinsiyet, sosyo-ekonomik ve öğrenim kademesi düzeylerine göre bilişsel esneklik, uyum ve kaygı puanları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • 24. Prager, E. (1997). Meaning in later life: An organizing theme for gerontological curriculum design. Educational Gerontology, 23 (1), 1.
  • 25. Reker, G. T., Peacock, E. J. ve Wong, P. T. P. (1987). Meaning and purpose in life and well-being: A life-span perspective. Journal Gerontology, 42 (1), 44-49.
  • 26. Seligman, M. E. P. ve Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An Introduction. American Psychologist, 55, 5–14.
  • 27. Söylemez, A. (2016). Manevi zekânın yaşamın anlamı ve yaşam doyumunun yordayıcısı olarak incelenmesi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • 28. Steger, M. F., Frazier, P., Oishi, S. ve Kaler, M. (2006). The meaning in life questionnaire: Assessing the presence of and search for meaning in life. Journal of counseling psychology, 53(1), 80.
  • 29. Steger, M.F. ve Kashdan T.B. (2007). Stability and specificity of meaning in life and life satisfaction over one year. Journal of Happiness Stu-dies, 8(2), 161-179.
  • 30. Taş, İ. (2011). Öğretmenlerde yaşamın anlamı, yaşam doyumu, sosyal karşılaştırma ve iç-dış kontrol odağının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sakarya.
  • 31. Toros, T., Akyüz, U., Bayansalduz, M. ve Soyer, F. (2010). Görev ve ego yönelimli hedeflerin yaşam doyumu ile ilişkisinin incelenmesi (Dağcılık sporu yapanlarla ilgili bir çalışma). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1039-1050.
  • 32. Yalom, I. D. (2014). Varoluşcu psikoterapi. (İyidoğan-Babayiğit, Z. Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • 33. Yavuz, S. (2019). Bedensel engelli sporcuların psikolojik sağlamlık ve bilişsel esneklik düzeylerinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Aksaray.
  • 34. Yelpaze, İ. ve Yakar, L. (2019). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve bilişsel esnekliklerinin incelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 9(54), 913-935.
  • 35. Zong, J. G., Cao, X. Y., Cao, Y., Shi, Y. F., Wang, Y. N., Yan, C., ... & Chan, R. C. (2010). Coping flexibility in college students with depressive symptoms. Health and quality of life outcomes, 8(1), 66.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makeleler
Yazarlar

Nuriye Şeyma Kara 0000-0003-0460-2263

Mehmet Cetın 0000-0001-7667-2143

Ahmet Dönmez 0000-0001-6754-4369

Musab Çağın 0000-0001-8882-5506

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2020
Kabul Tarihi 25 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, N. Ş., Cetın, M., Dönmez, A., Çağın, M. (2020). The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences. Turkish Journal of Sport and Exercise, 22(1), 142-149. https://doi.org/10.15314/tsed.656672
AMA Kara NŞ, Cetın M, Dönmez A, Çağın M. The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences. Turk J Sport Exe. Nisan 2020;22(1):142-149. doi:10.15314/tsed.656672
Chicago Kara, Nuriye Şeyma, Mehmet Cetın, Ahmet Dönmez, ve Musab Çağın. “The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences”. Turkish Journal of Sport and Exercise 22, sy. 1 (Nisan 2020): 142-49. https://doi.org/10.15314/tsed.656672.
EndNote Kara NŞ, Cetın M, Dönmez A, Çağın M (01 Nisan 2020) The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences. Turkish Journal of Sport and Exercise 22 1 142–149.
IEEE N. Ş. Kara, M. Cetın, A. Dönmez, ve M. Çağın, “The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences”, Turk J Sport Exe, c. 22, sy. 1, ss. 142–149, 2020, doi: 10.15314/tsed.656672.
ISNAD Kara, Nuriye Şeyma vd. “The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences”. Turkish Journal of Sport and Exercise 22/1 (Nisan 2020), 142-149. https://doi.org/10.15314/tsed.656672.
JAMA Kara NŞ, Cetın M, Dönmez A, Çağın M. The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences. Turk J Sport Exe. 2020;22:142–149.
MLA Kara, Nuriye Şeyma vd. “The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences”. Turkish Journal of Sport and Exercise, c. 22, sy. 1, 2020, ss. 142-9, doi:10.15314/tsed.656672.
Vancouver Kara NŞ, Cetın M, Dönmez A, Çağın M. The Relationship Between Cognitive Flexibility and The Meaning of Life: A Research on The Students of The Faculty of Sport Sciences. Turk J Sport Exe. 2020;22(1):142-9.
Türk Spor ve Egzersiz Dergisi (TJSE) Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.