The aim of this study is to examine the effect of using Education Informatics Network in preschool education on the educational process according to the opinions of preschool teachers. Case study which is one of the qualitative research methods, was used in the study. The study group of the research consists of 19 preschool teachers working in pre-school education institutions affiliated to the Ministry of National Education in Sapanca district of Sakarya province in the academic year of 2019-2020. Semi-structured interview technique, one of the qualitative research methods, was used in the study. In the research, as a data collection tool, "semi-structured interview form" developed by the researcher was used In order to determine whether the questions in the interview form were suitable for the purpose of the interview or not, expert opinion was consulted. Necessary corrections were made in line with the suggestions and criticisms of the experts. Due to the pandemic process involved, the interviews with the teachers in the study were made via e-mail and the data obtained were analyzed by descriptive analysis method. According to the results of the research, when the opinions of the preschool teachers about the education information network were examined, it was stated that; the participation in the submitted studies was high, most of the students had connection problems while entering the system, the teachers were at a medium level in the use of information technologies and the content on the system was insufficient. Developing and enriching the content in the system, raising awareness of parents, facilitating the use of the system and solving technical problems were suggested by the participants.
Bu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimde Eğitim Bilişim Ağı (EBA) kullanımının eğitim sürecine etkisini okul öncesi öğretmenlerinin görüşlerine göre incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2019-2020 öğretim yılında, Sakarya ili Sapanca ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 19 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen “yarı yapılandırılmış görüşme formu” kullanılmıştır. Görüşme formunda yer alan soruların, görüşme amacına uygun olup olmadığını belirlemek amacıyla, uzman görüşüne başvurulmuştur. Uzmanlardan gelen öneriler ve eleştiriler doğrultusunda gerekli düzeltmeler yapılmıştır. İçerisinde bulunulan pandemi sürecinden dolayı araştırmada öğretmenlerle yapılan görüşmeler e-posta yoluyla yapılmış, elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerinin EBA’ya yönelik görüşleri incelendiğinde, gönderilen çalışmalara katılımın yüksek olduğu, çoğu öğrencinin sisteme girerken bağlantı problemi yaşadığı, bilişim teknolojileri (BT) kullanımında öğretmenlerin orta seviyede olduğu, sistem üzerinde bulunan içeriklerin yetersiz olduğu belirtilmiştir. Sistem içerisinde bulunun içeriğin geliştirilmesi ve zenginleştirilmesi, velilerin bilinçlendirilmesi, sistem kullanımının kolaylaştırılması ve teknik problemlerin giderilmesi katılımcılar tarafından önerilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 2 |