This research aimed to determine and develop 8th grade students’ views on the demarcation between science and pseudoscience. In this context, the study was designed with convergent parallel design which is a mixed research method. The study group for the quantitative dimension was composed of 32 8th graders in a secondary school in Akdeniz district of Mersin province. The study group for the qualitative dimension consisted of six students selected from among these 32 students by purposeful sampling method. As data collection tools, Pseudoscience Belief Scale which consisted of 21 questions and a semi-structured interview form composed of nine questions were used. During the data analysis, statistical calculations were done by using the SPSS package program for the quantitative dimension. Content analysis method was used to categorize qualitative as codes and themes. Based on the study results, it was observed that the pseudoscientific beliefs were not based on gender and it was found that students’ pseudoscientific beliefs decreased with the implementation in which the argumentation method was used.
Bu çalışmada sekizinci sınıf öğrencilerinin bilim ve sözde-bilim ayrımına ilişkin görüşlerinin tespit edilmesi ve bu görüşlerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışma, karma araştırma yöntemlerinden yakınsayan paralel desene göre düzenlenmiştir. Araştırmanın nicel boyutunun çalışma grubunu Mersin ili Akdeniz ilçesinde yer alan bir ortaokuldaki sekizinci sınıf düzeyinde öğrenim gören 32 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunun çalışma grubu ise 32 öğrenci arasından amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen altı öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak 21 sorudan oluşan Sözde-Bilim İnanış Ölçeği ve dokuz sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Veri analizinde nicel boyut için SPSS paket programı kullanılarak istatistiksel hesaplamalar yapılmıştır. Nitel veriler ise içerik analizi yöntemiyle kodlar ve temalara ayrılmıştır. Çalışma sonucunda sözde-bilimsel inanışların cinsiyet faktörüne bağlı olmadığı ve argümantasyon yönteminin kullanıldığı uygulama ile öğrencilerin sözde-bilimsel inanışlarında azalma meydana geldiği görülmüştür. Ayrıca cinsiyet faktörüne bağlı olmaksızın uygulama öncesi öğrencilerin bilim ve sözde-bilime yönelik fikir ve bilgilerinin, uygulama sonrasında kısmen değiştiği ve geliştiği görülmüştür.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2021 |
Acceptance Date | July 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0