BibTex RIS Kaynak Göster

Lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimi almaya ilişkin görüşleri

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 4, 4 - 16, 31.10.2015
https://doi.org/10.19128/turje.00354

Öz

Öğrenciler lisans eğitimini tamamladıktan sonra çeşitli amaç ve beklentilerle gerekli koşulları sağlayıp, bir lisansüstü programa başvururlar. Bu süreçte öğrenciler, alanlarında kendilerini sürekli geliştirmeleri gerektiği, zaman zaman uykusuz, huzursuz, hatta bir süre toplumdan ve yakın çevreden koparak, yoğun araştırmalar ve çalışmalar yapmaktadırlar. Bu çalışmada öğrencilerin daha az çalışmak, daha az düşünüp huzurlu olmak yerine; bu yoğun ve uzun sürece katılmayı neden istedikleri araştırılmıştır. Araştırma sorularına yanıt bulmak için nitel araştırma türlerinden vaka çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunda 10 lisansüstü öğrencisi yer almaktadır. Örneklem, amaçlı örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulmuştur. Veriler, araştırmacılar tarafından hazırlanan ve beş sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin çoğu lisansüstü eğitimi akademik kariyer için tercih etmişlerdir. Bu kapsamda kendi alanlarında yetkin ve etkili olmak, toplum içinde saygınlık kazanmak yönünde beklentilerinin oldukları tespit edilmiştir. Ortaya çıkan bulgulara göre bireylerin bilimsel çalışmalara yönlendirilmesine yönelik öneriler ileri sürülmüştür.

Kaynakça

  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 87-115.
  • Demirbolat, A. O. (2005). Yüksek lisans öğrencilerinin programdan ve öğretim elemanlarından beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 47-64.
  • Golde, C. M., & Dore, T. M. (2001). At cross Purposes: What the experiences of today’s doctoral students reveal about doctoral education. (ERIC Document Reproduction Service No. ED450628).
  • Erkılıç, T. A. (2007). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim isteklerini etkileyen etmenler (Eskişehir örneği). Girne Amerikan University Journal of Social & Applied Sciences. 3(5), 46-72.
  • Gemme, B. (2005). The changing career of doctoral students. (ERIC Document Reproduction Service No. ED489889).
  • Gemme, B., & Gingras, Y. (2012). Academic careers for graduate students: a strong attractor in a changed environment. Higher Education, 63(6), 667-683.
  • Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Karakütük, K. (2001). Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Öğretimin Planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K., & Özdemir, Y. (2011). Bilim insanı yetiştirme projesi (BİYEP) ve öğretim üyesi yetiştirme programının (ÖYP) değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 26-38.
  • Karayalçın, Y. (1988). Lisansüstü Eğitim Yükseköğretimde Değişmeler. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yay.
  • Köksalan, B. (1999). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler, (Doktora tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Marvasti, A. B. (2004). Qualitative Research in Sociology. London: SAGE Publication.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational research: Fundamentals For the Consumer. Boston: Pearson / A and B.
  • MEB. (2010). TALIS Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Araştırması Teaching and Learninig International Survey Türkiye Ulusal Raporu, MEB Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü.
  • Merriam, S. B. (2014). Qualitative Research: A Quide to Design and Implementation. John Wiley & Sons.
  • Neuman, L. W. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel yaklaşımlar(S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası Yayıncılık.
  • Odabaşı, H. F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S., & Mısırlı, Z. A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen olmak. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 127-142
  • Resmi Gazete (1996). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. Sayı: 22683. Tarih: 01.07.1996.
  • Rosovsky, H. (1996). Üniversite (Bir Dekan Anlatıyor), (çev. Süreyya Ersoy). Ankara: TÜBİTAK.
  • Sağlam, M. (2007). Lisansüstü Eğitim Modelleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Sempozyumu: Lisansüstü Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri (17-20 Ekim 2007), 1-12.
  • Smith, R. V. (2013). Graduate Research: A Guide for Students in the Sciences. Seattle: University of Washington Press.
  • Tosun, İ. (1997). Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA, Bilimsel Toplantı Serileri 7. (s.7-15).
  • Türker, R. K. (1997). Bilim Adamı Yetiştirme: Dünyada ve Türkiye’de Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA, Bilimsel Toplantı Serileri 7. (s.21-48).
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Pozitif Bilimlerin Temel ve Uygulamalı Alanlarında. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles, Calif.: Sage Publications.
  • YOK, (2012). Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. Erişim tarihi: 07.10.2013, http://www.yok.gov.tr/content/view/417/183/lang,tr/.

Graduate students views of related taking graduate education

Yıl 2015, Cilt: 4 Sayı: 4, 4 - 16, 31.10.2015
https://doi.org/10.19128/turje.00354

Öz

Students completing undergraduate studies apply to graduate programs by providing necessary conditions with various goals and expectations. In this process, as the students need to develop themselves continuously, they focus on research intensively, become occasionally sleepless, restless and even detached from society and environment. In this research it was investigated why the students want to participate in this intensive and long process instead of being relaxed with less work. The case study, one of qualitative research methods, was used to answer research questions. 10 master and PhD students are included in the sample. The sample was chosen by maximum variation sampling method, one of the purposive sampling methods. Data was collected with structured interview form consisting of five questions. The data was analyzed by content analysis. According to the findings, most of the students prefer the graduate education for an academic career. Their expectations have been identified as being competent and effective in their areas and gaining respect in the community. Lastly, some recommendations have been proposed for future studies.

Kaynakça

  • Aslan, C. (2010). Türkçe eğitimi programlarında lisansüstü öğrenim gören öğrencilerin akademik özyeterliklerine ilişkin görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 87-115.
  • Demirbolat, A. O. (2005). Yüksek lisans öğrencilerinin programdan ve öğretim elemanlarından beklentileri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3, 47-64.
  • Golde, C. M., & Dore, T. M. (2001). At cross Purposes: What the experiences of today’s doctoral students reveal about doctoral education. (ERIC Document Reproduction Service No. ED450628).
  • Erkılıç, T. A. (2007). Öğretmen adaylarının lisansüstü eğitim isteklerini etkileyen etmenler (Eskişehir örneği). Girne Amerikan University Journal of Social & Applied Sciences. 3(5), 46-72.
  • Gemme, B. (2005). The changing career of doctoral students. (ERIC Document Reproduction Service No. ED489889).
  • Gemme, B., & Gingras, Y. (2012). Academic careers for graduate students: a strong attractor in a changed environment. Higher Education, 63(6), 667-683.
  • Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2, 94-114.
  • Karakütük, K. (2001). Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme: Lisansüstü Öğretimin Planlanması. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Karakütük, K., & Özdemir, Y. (2011). Bilim insanı yetiştirme projesi (BİYEP) ve öğretim üyesi yetiştirme programının (ÖYP) değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 36(161), 26-38.
  • Karayalçın, Y. (1988). Lisansüstü Eğitim Yükseköğretimde Değişmeler. Ankara: Türk Eğitim Derneği Yay.
  • Köksalan, B. (1999). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Faktörler, (Doktora tezi). Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Marvasti, A. B. (2004). Qualitative Research in Sociology. London: SAGE Publication.
  • McMillan, J. H. (2004). Educational research: Fundamentals For the Consumer. Boston: Pearson / A and B.
  • MEB. (2010). TALIS Uluslararası Öğretme ve Öğrenme Araştırması Teaching and Learninig International Survey Türkiye Ulusal Raporu, MEB Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü.
  • Merriam, S. B. (2014). Qualitative Research: A Quide to Design and Implementation. John Wiley & Sons.
  • Neuman, L. W. (2007). Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel yaklaşımlar(S. Özge, Çev.). İstanbul: Yayın Odası Yayıncılık.
  • Odabaşı, H. F., Fırat, M., İzmirli, S., Çankaya, S., & Mısırlı, Z. A. (2010). Küreselleşen dünyada akademisyen olmak. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3, 127-142
  • Resmi Gazete (1996). Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği. Sayı: 22683. Tarih: 01.07.1996.
  • Rosovsky, H. (1996). Üniversite (Bir Dekan Anlatıyor), (çev. Süreyya Ersoy). Ankara: TÜBİTAK.
  • Sağlam, M. (2007). Lisansüstü Eğitim Modelleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Lisansüstü Eğitim Sempozyumu: Lisansüstü Eğitimde Sorunlar ve Çözüm Önerileri (17-20 Ekim 2007), 1-12.
  • Smith, R. V. (2013). Graduate Research: A Guide for Students in the Sciences. Seattle: University of Washington Press.
  • Tosun, İ. (1997). Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA, Bilimsel Toplantı Serileri 7. (s.7-15).
  • Türker, R. K. (1997). Bilim Adamı Yetiştirme: Dünyada ve Türkiye’de Lisansüstü Eğitim. Ankara: TÜBA, Bilimsel Toplantı Serileri 7. (s.21-48).
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim: Pozitif Bilimlerin Temel ve Uygulamalı Alanlarında. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles, Calif.: Sage Publications.
  • YOK, (2012). Lisansüstü Eğitim Öğretim Yönetmeliği. Erişim tarihi: 07.10.2013, http://www.yok.gov.tr/content/view/417/183/lang,tr/.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sevilay Aydemir

Şefika Çam

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 4 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aydemir, S., & Çam, Ş. (2015). Lisansüstü öğrencilerinin lisansüstü eğitimi almaya ilişkin görüşleri. Turkish Journal of Education, 4(4), 4-16. https://doi.org/10.19128/turje.00354

Cited By













Postgraduate Students' Views on Postgraduate Education
The Journal of International Lingual Social and Educational Sciences
https://doi.org/10.34137/jilses.1093081











Creative Commons License TURJE is licensed to the public under a Creative Commons Attribution 4.0 license.