The purpose of this study is to scrutinize Ignác Kúnos ’s Forty-Four Turkish Fairy Tales in
terms of the values that are required to be given directly within the scope of the 6th and 7th grade
social studies curriculum. This study is important not only because it deals with fairy tales,
which constitute the least common oral and written literary works used in social studies, but
also because it is the first study to dwell on Ignác Kúnos ’s Forty-Four Turkish Fairy Tales in
terms of values. This is a qualitative study. Data were collected via document analysis method.
The source of data of the study is 44 fairy tales in Forty-Four Turkish Fairy Tales. Descriptive
analysis method was employed to analyze the data. The fairy tales in Forty-Four Turkish Fairy
Tales were classified according to the values to be given directly within the scope of the social
studies curriculum for the 6th and 7th grades. The analysis indicated that the most frequent values
in Forty-Four Turkish Fairy Tales are helpfulness, honesty, responsibility, being hardworking,
respecting diversity, being fair, respecting rights and freedoms, and peace respectively.
Bu çalışmanın amacı Ignác Kúnos’un “44 Türk Peri Masalı” adlı eserini, sosyal bilgiler 6 ve 7. sınıf öğretim programında yer alan doğrudan kazandırılması hedeflenen değerler açısından incelemektir. Bu çalışma sosyal bilgilerde kullanılan sözlü ve yazılı edebiyat ürünleri içerisinde en az rastlanan ürün olan masalları ele alması ve Ignác Kúnos’un “44 Türk Peri Masalı” adlı eserinin değerler açısından incelenmesine yönelik ilk çalışma olması nedeniyle önem taşımaktadır. Nitel araştırma yönteminin benimsendiği bu çalışmada veri toplama amacıyla doküman analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın veri toplama kaynağını “44 Türk Peri Masalı” adlı masal kitabındaki toplam 44 masal oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. “44 Türk Peri Masalı” adlı masal kitabındaki masallar sosyal bilgiler 6 ve 7. sınıf öğretim programında yer alan doğrudan verilecek değerlere göre sınıflandırılmıştır. Çalışmanın sonucunda “44 Türk Peri Masalı” adlı masal kitabında en sık rastlanan değerin sırasıyla yardımseverlik, dürüstlük, sorumluluk, çalışkanlık, farklılıklara saygı, adil olma, hak ve özgürlüklere saygı ve barış olduğu görülmüştür.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2016 |
Acceptance Date | July 12, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 5 Issue: 3 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0