Her toplumun -fen bilimleri
alanında kariyer yapmayacak olsa bile- fen okuryazarı bireylere ihtiyacı
vardır. Türkiye 2015 PISA uygulamasında fen okuryazarlığı puanına göre 35 OECD
üyesi ülkeler arasında 34. sırada yer almıştır. PISA gibi uluslararası düzeyde
uygulanan sınavlarda alınan görece başarısız sonuçlar, Türkiye’de fen
eğitiminin farklı bileşenlerinin sorgulanmasını gerekli kılmıştır. Sınıf içi uygulamalara
dönük bu bileşenlerden biri de kuşkusuz fen bilimleri dersi öğretim
programıdır. Bu noktadan hareketle, bu çalışmada Türkiye’de uygulanan fen
bilimleri dersi öğretim programının fen okuryazarlığı boyutlarını hangi ölçüde
yansıttığı PISA 2015 Fen Okuryazarlığı Değerlendirme Çerçevesi kullanılarak
araştırılmıştır. Bu çerçeve fen okuryazarlığını bağlamlar, bilgi, yeterlikler
ve tutumlar olmak üzere dört boyutuyla tanımlamaktadır. Bulgular mevcut
programın fen okuryazarlığın dört boyutunu dengeli bir şekilde vurgulamada
yetersiz kaldığını ve programının daha çok içerik bilgisine yoğunlaştığını
ortaya koymuştur. Gelecekte yapılacak program güncelleme ve geliştirme
çalışmalarında bu iki noktanın göz önünde bulundurulması, hem PISA gibi
uluslararası sınavlarda başarımızı artıracak, hem de fen okuryazarı öğrenciler
yetiştirmede mesafeleri daha hızlı kat etmemize olanak sağlayacaktır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Acceptance Date | July 17, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 8 Issue: 3 |
Turkish Journal of Education is licensed under CC BY-NC 4.0