Araştırmada Erzurum kent merkezinde
bulunan ilköğretim okul bahçelerinin yerel, ulusal, uluslararası ve bilimsel
standartlar bakımından analiz edilerek yeterlilik düzeylerinin belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırma alanını Erzurum kent merkezini oluşturan Yakutiye,
Palandöken ve Aziziye ilçelerinde bulunan ilkokul ve ortaokullar
oluşturmaktadır. Veriler nitel ve nicel veri toplama teknikleriyle elde
edilmiştir. Araştırma bulguları 76 okulun resmi verileri (öğrenci sayısı, bahçe
ve bina alanı), oluşturulan bilgi toplama formu ile 67 okuldan elde edilen
veriler, 19 okulda yerinde gözlem ve inceleme sonuçlarına dayanan veriler ve üç
ilçeden on bir okulda 606 öğrenci ile yapılan anket çalışması sonuçlarına
dayanmaktadır. Veriler betimsel olarak analiz edilmiş ve SPSS 18 programından
yararlanılmıştır. Mevcut durumu belirlemeye yönelik yapılan analiz sonucunda;
araştırma alanında öğrenci başına 4.80 m2 bahçe alanı düştüğü, okul
bahçelerinde bulunması gereken kullanım alanları bakımından tamamının yetersiz olduğu
veya hiç olmadığı, incelenen okul bahçelerinin işlevlerini yerine getirmekten
uzak olduğu ve ankete katılan öğrencilerin sadece %12.5'i tarafından yeterli
bulunduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak; araştırma alanında mevcut okulların
belirli bir plan doğrultusunda gözden geçirilerek öğrenci ihtiyaçlarını
karşılayacak biçimde yeniden düzenlenmesi ve yeni yapılacak okullarda ise
belirlenen standartlar doğrultusunda peyzaj tasarım ve uygulama çalışmalarının
tamamlandıktan sonra eğitime hazır hale getirilmesinin gerekli olduğu
vurgulanmıştır.
In this
study, it has been aimed to identify physical qualifications of school gardens
located in Erzurum city center by analyzing them in terms of local, national,
international and scientific standards. The study was carried out at the
primary and elementary schools in Yakutiye, Palandöken and Aziziye, three
districts of Erzurum. Data were collected through quantitative and qualitative
data collection techniques. Research findings are based on official statistics
of 76 schools (population, area of gardens and buildings), data collected from
these schools via information forms, data of field visits and observations at
19 schools and surveys results of a questionnaire filled in by 606 students in
eleven schools of three districts. Data was descriptively analyzed with the
help of SPSS 18 statistics program. As a result of analysis to determine the
existing situation, it has been found that the area of average school garden
per student is 4.80 m2, all school gardens lack areas of usage and
functions, and only 12.5% of students finds their gardens to be enough. In
conclusion, it has been emphasized that the schools in the study field should
be rearranged to satisfy the needs of the students with a specific landscape
plan. It’s also essential to finish landscape designs and implementations of
new schools which will be built in the future before they are opened for
education.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 6, 2018 |
Submission Date | October 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 2 |