Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determination of Egg Consumption Habits of Consumers in Gaziantep Province

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 269 - 275, 25.01.2020
https://doi.org/10.30910/turkjans.680088

Öz

The aim of this study is to determine the egg consumption behaviors of the consumers in Gaziantep and the factors affecting the consumption preferences. The main material of the study is the data obtained from surveys conducted with 271 consumers living in Gaziantep province. Descriptive statistics, f and chi-square tests were used in the analysis of the data. According to the findings of the study, 96.31% of the consumers consume eggs, 16.79 eggs are consumed on average per week in the household and the rate of egg expenditure in the monthly food expenditure is 3.81%. While a significant portion of consumers (89.27%) purchased eggs from supermarkets, 42.50% of consumers preferred only branded eggs. Consumers reported that the most important characteristics observed in eggs were healthy (4.87), manufacturing date (4.85), freshness (4.84) and taste (4.81), respectively. Egg consumption is close to the average of Turkey, but well below the world average. It is recommended to increase the consumption of eggs, conduct consumer awareness studies, to take measures to increase animal and environmental welfare and to increase the marketability of eggs.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Z., Soycan Önenç, S. 2006. Fonksiyonel Yumurta Üretimi, Hayvansal Üretim, 47(1): 36-46.
  • Anonim, 2018a. Yumurta Haber Bülteni. (https://view.publitas.com) (Erişim tarihi: 24.04.2019).
  • Anonim, 2018b. Yum-Bir Yumurta Tavukçuluğu Verileri. (https://www.yum-bir.org) (Erişim tarihi: 24.04.2019).
  • Anonim, 2019a. Yumurta Hakkında. (https://www.yum-bir.org) (Erişim tarihi: 10.06.2019).
  • Anonim, 2019b. Yumurta Haber Bülteni. (https://view.publitas.com) (Erişim tarihi: 17.10.2019).
  • Armağan, G., Özdoğan, M. 2005. Ekolojik Yumurta ve Tavuk Etinin Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 46(2): 14-21.
  • Bircan, H., Eleroğlu, H., Arslan, R. 2017. Sivas Kent Merkezinde Tavukçuluk Ürünlerinin Tüketimi ve Tüketime Etki Eden Faktörler, Türk Tarım – Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(12): 1609-1614.
  • Çelebi, Ş., Karaca, H. 2006. Yumurtanın Besin Değeri, Kolesterol İçeriği Ve Yumurtayı n-3 Yağ Asitleri Bakımından Zenginleştirmeye Yönelik Çalışmalar. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 37(2): 257-265.
  • Çelik, Y., Şengül, T. 2001. Şanlıurfa İli Kentsel Alanında Tüketicilerin Yumurta Tüketim Düzeyleri ve Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi, Hayvansal Üretim, 42 (2): 53-62.
  • Durmuş, İ., Demirtaş, Ş.E., Can, M., Kalebaşı, S. 2007. Ankara İlinde Yumurta Tüketim Alışkanlığının Belirlenmesi, Tavukçuluk Araştırma Dergisi, 7 (1): 42-45.
  • Eleroğlu, H , Bircan, H., Arslan, R., 2018. Yozgat İl Merkezinde Yumurta ve Tavuk Eti Tüketimi Üzerine Etki Eden Faktörler, Tavukçuluk Araştırma Dergisi, 15 (1): 29-33.
  • Iannottı, L.L.; Lutter, C.K.; Bunn, D.A.; Stewart, C.P. 2014. Eggs: The Uncracked Potential for Improving Maternal and Young Child Nutrition among the World’s Poor. Nutrition Reviews, 72: 355-368.
  • Karakaya, E., İnci, H., Söğüt, B., Şengül, T. 2014. Bingöl İl Merkezinde Yaşayan Hane Halklarının Yumurta Tüketim Durumu Üzerine Bir Araştırma, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 1(2): 239-247.
  • Mızrak, C. 2011. Türkiye’de Yumurta ve Tavuk Eti Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi, T.C. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Tavukçuluk Araştırma İstasyonu Müdürlüğü, Araştırma Projesi, Ankara. (http://www.tae.gov.tr) (Erişim tarihi: 17.05.2019).
  • Newbold, P., 2009. İşletme ve İktisat İçin İstatistik, (Çev. Ümit Şenesen), İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Oğuz, Ş. 2011. Konya İl Merkezinde Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Etmekte Olan 60-72 Aylık Çocukların Beslenme Alışkanlıkları, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 304s.
  • Özdoğan, Y. 2006. Konya İl Merkezinde Farklı Sosyo Ekonomik Düzeylerdeki İlköğretim Okullarına Devam Eden Çocukların Kahvaltı Yapma Alışkanlıklarının Saptanması, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 148s.
  • Parlakay, O., Arslan, A., Akın, Y. 2017. Tüketicilerin Yumurta Tüketim Tercihlerinin Belirlenmesi: Uşak İli Örneği, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34 (2): 108-115.
  • Stadelman, W.J., Olson, V. M., Shemwell, G. A., Pasch, S. 1988. Egg and Meat Processing. Ellis Horword Ltd. Chichester (England) s, 211.
  • TÜİK, 2017. Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi, (http://www.tuik.gov.tr) (Erişim tarihi: 23.07.2019).

Gaziantep İlindeki Tüketicilerin Yumurta Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 1, 269 - 275, 25.01.2020
https://doi.org/10.30910/turkjans.680088

Öz

Bu çalışmanın amacı Gaziantep ili kent merkezindeki tüketicilerin yumurta tüketim davranışlarını ve tüketim tercihinde etkili olan faktörleri belirlemektir. Araştırmanın ana materyalini Gaziantep ili kent merkezinde 271 tüketici ile yapılan anketlerden elde edilen veriler oluşturmaktadır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler, F-testi ve ki-kare testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre, tüketicilerin %96.31’inin yumurta tükettiği, hanede haftada ortalama 16.79 adet yumurta tüketildiği ve yumurta harcamasının aylık gıda harcaması içerisinde payının %3.81 olduğu tespit edilmiştir. Tüketicilerin önemli bir kısmı (%89.27) market veya süpermarketlerden yumurta satın alırken, %42,50’si sadece markalı yumurta tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Tüketiciler yumurtada dikkat edilen en önemli özelliklerin sırasıyla sağlıklı olması (4.87), imalat tarihi (4.85), tazeliği (4.84) ve tadı (4.81) olduğunu bildirmişlerdir. Yumurta tüketimi Türkiye ortalamasına yakın, ancak dünya ortalamasının oldukça altındadır ve artırılması gerekmektedir. Tüketici bilinçlendirme çalışmaları yapılması, hayvan ve çevre refahını artıracak önlemler alınması ve yumurtanın pazarlanabilirliğinin artırılması önerilmektedir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, Z., Soycan Önenç, S. 2006. Fonksiyonel Yumurta Üretimi, Hayvansal Üretim, 47(1): 36-46.
  • Anonim, 2018a. Yumurta Haber Bülteni. (https://view.publitas.com) (Erişim tarihi: 24.04.2019).
  • Anonim, 2018b. Yum-Bir Yumurta Tavukçuluğu Verileri. (https://www.yum-bir.org) (Erişim tarihi: 24.04.2019).
  • Anonim, 2019a. Yumurta Hakkında. (https://www.yum-bir.org) (Erişim tarihi: 10.06.2019).
  • Anonim, 2019b. Yumurta Haber Bülteni. (https://view.publitas.com) (Erişim tarihi: 17.10.2019).
  • Armağan, G., Özdoğan, M. 2005. Ekolojik Yumurta ve Tavuk Etinin Tüketim Eğilimleri ve Tüketici Özelliklerinin Belirlenmesi. Hayvansal Üretim, 46(2): 14-21.
  • Bircan, H., Eleroğlu, H., Arslan, R. 2017. Sivas Kent Merkezinde Tavukçuluk Ürünlerinin Tüketimi ve Tüketime Etki Eden Faktörler, Türk Tarım – Gıda Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(12): 1609-1614.
  • Çelebi, Ş., Karaca, H. 2006. Yumurtanın Besin Değeri, Kolesterol İçeriği Ve Yumurtayı n-3 Yağ Asitleri Bakımından Zenginleştirmeye Yönelik Çalışmalar. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 37(2): 257-265.
  • Çelik, Y., Şengül, T. 2001. Şanlıurfa İli Kentsel Alanında Tüketicilerin Yumurta Tüketim Düzeyleri ve Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi, Hayvansal Üretim, 42 (2): 53-62.
  • Durmuş, İ., Demirtaş, Ş.E., Can, M., Kalebaşı, S. 2007. Ankara İlinde Yumurta Tüketim Alışkanlığının Belirlenmesi, Tavukçuluk Araştırma Dergisi, 7 (1): 42-45.
  • Eleroğlu, H , Bircan, H., Arslan, R., 2018. Yozgat İl Merkezinde Yumurta ve Tavuk Eti Tüketimi Üzerine Etki Eden Faktörler, Tavukçuluk Araştırma Dergisi, 15 (1): 29-33.
  • Iannottı, L.L.; Lutter, C.K.; Bunn, D.A.; Stewart, C.P. 2014. Eggs: The Uncracked Potential for Improving Maternal and Young Child Nutrition among the World’s Poor. Nutrition Reviews, 72: 355-368.
  • Karakaya, E., İnci, H., Söğüt, B., Şengül, T. 2014. Bingöl İl Merkezinde Yaşayan Hane Halklarının Yumurta Tüketim Durumu Üzerine Bir Araştırma, Türk Tarım ve Doğa Bilimleri Dergisi, 1(2): 239-247.
  • Mızrak, C. 2011. Türkiye’de Yumurta ve Tavuk Eti Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi, T.C. Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı, Tavukçuluk Araştırma İstasyonu Müdürlüğü, Araştırma Projesi, Ankara. (http://www.tae.gov.tr) (Erişim tarihi: 17.05.2019).
  • Newbold, P., 2009. İşletme ve İktisat İçin İstatistik, (Çev. Ümit Şenesen), İstanbul, Literatür Yayınları.
  • Oğuz, Ş. 2011. Konya İl Merkezinde Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Devam Etmekte Olan 60-72 Aylık Çocukların Beslenme Alışkanlıkları, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 304s.
  • Özdoğan, Y. 2006. Konya İl Merkezinde Farklı Sosyo Ekonomik Düzeylerdeki İlköğretim Okullarına Devam Eden Çocukların Kahvaltı Yapma Alışkanlıklarının Saptanması, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Konya, 148s.
  • Parlakay, O., Arslan, A., Akın, Y. 2017. Tüketicilerin Yumurta Tüketim Tercihlerinin Belirlenmesi: Uşak İli Örneği, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 34 (2): 108-115.
  • Stadelman, W.J., Olson, V. M., Shemwell, G. A., Pasch, S. 1988. Egg and Meat Processing. Ellis Horword Ltd. Chichester (England) s, 211.
  • TÜİK, 2017. Adrese Dayalı Nüfus Kayıt Sistemi, (http://www.tuik.gov.tr) (Erişim tarihi: 23.07.2019).
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yeşim Aytop

Fikret Işık Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aytop, Y., & Işık, F. (2020). Gaziantep İlindeki Tüketicilerin Yumurta Tüketim Alışkanlıklarının Belirlenmesi. Türk Tarım Ve Doğa Bilimleri Dergisi, 7(1), 269-275. https://doi.org/10.30910/turkjans.680088