Bu çalışma, Diyarbakır Merkez ilçelerinde (Bağlar, Kayapınar, Yenişehir ve Sur) yaşayan tüketicilerin piyasadaki tavuk etiyle ilgili algılarının ve bu algıları etkileyen faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, Diyarbakır iline bağlı 4 merkez ilçeden toplam 281 tüketiciyle yapılan anket çalışmalarından elde edilen veriler kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, tüketicilerin, özellikle yaş, eğitim durumu ve gelir seviyesine bağlı olarak tavuk etine yönelik yanlış ve olumsuz açıklamalardan etkilendiği belirlenmiştir. Tavuk etinin elde edilmesi aşamalarında, tüketicilerin büyük bir kısmının gerçek olmasa da inandığı bazı uygulamaların insanların algılarını olumsuz yönde etkilediği görülmüştür. Bu algı, tüketicileri tavuk eti yerine daha sağlıklı olduğunu düşündükleri kırmızı et tüketmeye yönlendirmektedir. Anket yapılan tüketicilerin büyük bir kısmı, etlik piliç üretiminde, hormon ve antibiyotik vb. katkıların kullanıldığına inandıklarını ve bu nedenle piyasadaki tavuk etini sağlıklı bulmadıklarını belirtmişlerdir. Bu olumsuz algının değişmesinde, tavuk eti arz zincirinin daha şeffaf hale getirilmesi ile tüketicilerin yetiştirme, kesim ve dağıtım sürecinin nasıl işlediğini bilmesi yarar sağlayabilecektir. Sonuç olarak, etlik piliç üretiminde, sadece piyasanın teknolojik ve ekonomik taleplerinin ele alınmasının yeterli olmadığı, üretilen piliç etinin sağlıklı ve güvenilir olduğu algısının da aynı derecede önem taşıdığı dikkate alınarak tüketicilerin bu konuda bilinçlendirilmesinin gerekli olduğu kanısına varılmıştır.
¥: Bu çalışma 2. Yazarın yüksek lisans tezinden türetilmiştir.
This study was performed for identifying perceptions of consumers living in Bağlar, Kayapınar, Yenişehir and Sur districts in Diyarbakır province, in relation to chicken meat in the market and specifying factors affecting these perceptions. In the study, data obtained from interviews made with a total of 281 consumers from 4 central districts affiliated with Diyarbakır province were utilized. As per research results, it was found that consumers were influenced by erroneous and negative declarations about chicken meat depending particularly on age, education level and income level. It was discerned that human beings’ perceptions were negatively affected by certain practices which were believed by the majority of consumers to be exercised in stages of chicken meat production even if they were untrue. This negative perception leads consumers to have red meat instead of chicken meat as they think that red meat is healthier than chicken meat. The majority of interviewed consumers reported that they believed that additives such as hormones and antibiotics were used in broiler production and therefore they did not think that the chicken meat in the market was healthy. Making the supply chain for chicken meat more transparent and informing consumers about how breeding, slaughter and distribution process works for chicken meat are likely to be helpful to change this negative perception. As a consequence, it was deduced that it was necessary to raise consumer awareness about this topic by paying attention to the fact that just addressing technological and economic demands of the market was not sufficient in broiler production but also promoting the perception that produced chicken meat was healthy and reliable was equally important.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2020 |
Submission Date | February 7, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 2 |