Research Article
BibTex RIS Cite

İlkokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerin Kelime-Cümle Uzunlukları ve Okunabilirlik Düzeyleri Üzerine Bir İnceleme

Year 2024, Volume: 11 Issue: 3, 159 - 180
https://doi.org/10.55246/turkophone.1605655

Abstract

Ülkemizde eğitim öğretim faaliyetlerinin büyük bir bölümü ders kitapları aracılığıyla yürütülmektedir. Bu durum Türkçe’nin öğretiminde de geçerlidir. Dolayısıyla öğrencilerin ana dilini okuma ve anlamada yetkin olması ders kitaplarındaki metinlerin öğrencilerin gelişim, yaş ve bilgi düzeylerine uygunluğuna bağlıdır. Ders kitaplarındaki metinlerin değerlendirilmesinde önemli ölçütlerden biri okunabilirliktir. Bu araştırmada ilkokul (1., 2., 3. Ve 4. sınıf) Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin kelime ve cümle uzunluklarıyla birlikte okunabilirlik düzeylerinin tespit edilip karşılaştırılması amaçlanmıştır. Çalışma betimsel tarama deseniyle yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma materyallerini, Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı’nın resmi internet sitesinden temin edilen 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı Güz Döneminde kullanılmaya başlanan MEB Yayınları ilkokul Türkçe ders kitaplarındaki metinler oluşturmaktadır. Şiirler ve dinleme metinleri araştırma kapsamının dışında tutulmuştur. Verilerin analizinde, Ateşman (1997), Çetinkaya-Uzun (2010) ve Bezirci-Yılmaz (2010) tarafından geliştirilen okunabilirlik formülleri kullanılmıştır. Araştırma sonuçları; ders kitaplarındaki metinlerde kelime uzunluklarının sınıf seviyesine göre düzenli bir artış göstermediği ancak cümle uzunluklarının sınıf seviyesine göre artış gösterdiğini ortaya koymuştur. Yapılan Kruskal-Wallis H testinde kelime ve cümle uzunluklarının sınıf sevilerine göre farklılığı istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur. Buna ek olarak aynı sınıf düzeyindeki metinlerin okunabilirlik puan ve düzeylerinin farklı formüllere göre çeşitlilik gösterdiği saptanmıştır. Bulgular Çetinkaya-Uzun Okunabilirlik Düzeyi’ne göre ikinci sınıflardaki metinlerin okunabilirlik düzeyleri hiçbir değişiklik göstermediğini Ateşman ve Bezirci-Yılmaz Okunabilirlik Düzey’lerine göre ikinci sınıftan sonra metinlerin düzeyleri giderek zorlaştığını ortaya koymuştur.

References

  • Acarlar, F., Ege, P., & Turan, F. (2002). Türk çocuklarında üstdil becerilerinin gelişimi ve okuma ile ilişkisi [The Development of Metalinguistic Skills in Turkish Children and Their Relationship with Reading]. Türk Psikoloji Dergisi, 17(50), 63-73. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/2002-11401-004
  • Akyol, H. (2011). Türkçe öğretim yöntemleri [Turkish Teaching Methods] (5th ed). Ankara: Pegem Akademi. Anagnostou N. K., & Weir G. R. S. (2006). From corpus-based collacation frequencies to readability measure. In: ICT in the analysis, Teaching and Learning of Languages, Preprints of The ICTATLL Workshop Glasgows, 33-46. Retrieved from https://strathprints.strath.ac.uk/2381/
  • Armbruster, B. B., Lehr, F., Osborn, J., & Adler, C. R. (2001). Put reading first: The research building blocks for teaching children to read kindergarten through grade 3. Washington, D.C: National Institute for Literacy Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi [Measuring Readability in Turkish]. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • Bağcı, H., & Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi [Readability Level of Texts in 8th Grade Primary School Turkish Textbooks]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(3), 12-28. https://doi.org/10.16916/aded.15997
  • Bezirci, B., & Yılmaz, A. E. (2010). Metinlerin okunabilirliğinin ölçülmesi üzerine bir yazılım kütüphanesi ve Türkçe için yeni bir okunabilirlik ölçütü [A software library for measuring text readability and a new readability criterion for Turkish]. DEÜ Mühendislik Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 12(3), 49-62. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/589339
  • Bora, A., & Arslan, M. A. (2021). Türkçe ders (5, 6, 7, 8) kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi [Analysis of texts in Turkish course books (5, 6, 7, 8) in terms of readability]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(1), 222-236. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/60878/902725
  • Chall, J. S. (1983). Stages of reading development. New York: McGraw-Hill.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Çetinkaya, G., & Uzun, L. (2010). Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik özellikleri [Readability Characteristics of Texts in Turkish Textbooks]. H. Ülper (Ed.), Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri (pp. 141-156). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dağdeviren, Ş. B., & Küçüktepe, C. (2022). İlkokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Serbest Okuma Metinlerinin Okunabilirlik Düzeylerinin Farklı Yaklaşımlara Göre Hesaplanması ve Sonuçların Karşılaştırılması [Calculation and Comparison of Readability Levels of Free Reading Texts in Primary School Turkish Textbooks According to Different Approaches]. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 5(2), 17-34. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/chedar/issue/69085/1033888
  • Daniel, S. S., Walsh, A. K., Goldston, D. B., Arnold, E. M., Reboussin, B. A., & Wood, F. B. (2006). Suicidality, school dropout, and reading problems among adolescents. Journal of learning disabilities, 39(6), 507-514. https://doi.org/10.1177/00222194060390060301
  • Durukan, E. (2014). Metinlerin Okunabilirlik Düzeyleri ile Öğrencilerin Okuma Becerileri Arsındaki İlişki [The Relationship Between Text Readability Levels and Students' Reading Skills]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(3), 68-76. https://doi.org/10.16916/aded.26659
  • Gersten, R., Fuchs, L. S., Williams, J. P., & Baker, S. (2001). Teaching reading comprehension strategies to students with learning disabilities: A review of research. Review of educational research, 71(2), 279-320. https://doi.org/10.3102/00346543071002279
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2000). Engagement and motivation in reading. M. K. L., P. B. Mosenthal, P. D. Pearson ve R. Barr (Ed.), Handbook of reading research (3th ed., pp. 403–422). New York: Longman.
  • Güneş, F. (2000). Çocuk kitaplarında okunabilirlik ilkeleri [Readability Principles in Children's Books]. Yaşadıkça Eğitim, (67), 35-40.
  • Hernandez, D. J. (2011). Double Jeopardy: How Third-Grade Reading Skills and Poverty Influence High School Graduation. Annie E. Casey Foundation.
  • Hulme, C., & Snowling, M. J. (2011). Children’s reading comprehension difficulties: Nature, causes, and treatments. Current Directions in Psychological Science, 20(3), 139–142. https://doi.org/10.1177/0963721411408673
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler ve teknikler [Scientific Research Method: Concepts, Principles, and Techniques]. Nobel Yayıncılık.
  • Keskin, H. K., & Baştuğ, M. (2013). Geçmişten günümüze akıcı okuma [Fluent Reading from Past to Present]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 189–208. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21497/230496
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th ed.). Sage Publications.
  • LaBerge, D., & Samuels, S. J. (1974). Toward a theory of automatic information processing in reading. Cognitive Psychology, 6(2), 293–323. https://doi.org/10.1016/0010-0285(74)90015-2
  • Logan, G. D. (1988). Toward an instance theory of automatization. Psychological Review, 95(4), 492–527. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-295X.95.4.492
  • Martin, L. A., & Hiebert, E. H. (1999). Little books and phonics texts: An analysis of the new alternatives to basals. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec.
  • Martinez, R., & Fernandez, A. (2010). The social and economic impact of illiteracy: Analytical Model and Pilot Study. Unesco.
  • MEB. (2021). Ders kitaplarında okunabilirlik [Readability in Textbooks]. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • NRP. (2000). Report of the National Reading Panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. Panel, National Reading.
  • Özbek, A. B., & Ergül, C. (2018). İlkokul 4. sınıf ders kitaplarının okunabilirliklerinin değerlendirilmesi [Evaluation of Readability of 4th Grade Primary School Textbooks]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 653-668. https://doi.org/10.17860/mersinefd.398401
  • Özçelik, E. G. (2011). Okuduğunu anlama becerisinin başarıya etkisi [The Effect of Reading Comprehension Skills on Success]. Master Thesis. Hacettepe University, Ankara.
  • Pikulski, J. J., & Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58(6), 510–519. https://doi.org/10.1598/RT.58.6.2
  • Rasinski, T. V. (2017). Readers who struggle: Why many struggle and a modest proposal for improving their reading. The Reading Teacher, 70(5), 519–524. https://doi.org/10.1002/trtr.1533
  • Strickland, W. D., Boon, R. T., & Spencer, V. G. (2013). The effects of repeated reading on the fluency and comprehension skills of elementary-age students with learning disabilities (LD), 2001-2011: A review of research and practice. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 11(1), 1–33. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1014304.pdf
  • Ulusoy, M. (2009). Boşluk tamamlama testinin okuma düzeyini ve okunabilirliği ölçmede kullanılması [Using Cloze Tests in Measuring Reading Level and Readability]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 105-126. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26140/275303
  • Ülper, H. (2018). Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri [Analysis of Turkish Language Textbooks]. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Yalçın, A. (1996). Türkçe Ders Kitaplarının Planlanması ve Yazılması [Planning and Writing of Turkish Language Textbooks]. Türk Yurdu, 107, 24-27.
  • Yılar, R. (2016). İlettiği Değerler Açısından İlkokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinler Üzerinde İncelemeler [Studies on Texts in Primary School Turkish Textbooks in Terms of Their Conveyed Values]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 490-506. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/28762/307855
  • Yokuş, Y., & Yaşar, F. Ö. (2023). 3 ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin Ateşman ve Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi [Analysis of Texts in 3rd and 4th Grade Turkish Textbooks According to Ateşman and Çetinkaya-Uzun Readability Formulas]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (36), 153-171. https://doi.org/10.29000/rumelide.1372336
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki masalların kelime–cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme [An Evaluation on Word-Sentence Lengths and Readability Levels of Tales in Turkish Textbooks]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 87-101. Retrieved from http://eku.comu.edu.tr/index/3/1/kzorbaz.pdf

An Analysis of Word-Sentence Lengths and Readability Levels of Texts in Primary School Turkish Textbooks

Year 2024, Volume: 11 Issue: 3, 159 - 180
https://doi.org/10.55246/turkophone.1605655

Abstract

A large portion of educational activities in Turkey is conducted through textbooks. This is also true for teaching Turkish. Therefore, students' competency in reading and understanding their native language depends on the appropriateness of textbook texts to students' developmental, age, and knowledge levels. One of the important criteria in evaluating textbook texts is readability. This research aimed to examine the word and sentence lengths along with readability levels of texts in primary school (1st, 2nd, 3rd, and 4th grade) Turkish textbooks. The study was conducted using a descriptive survey design. The study materials consist of texts from primary school Turkish textbooks published by the Ministry of National Education (MEB) Publications, which began to be used in the Fall Semester of the 2024-2025 Academic Year. Poems and listening texts were excluded from the research scope. In data analysis, readability formulas developed by Ateşman (1997), Çetinkaya-Uzun (2010), and Bezirci-Yılmaz (2010) were used. Research results revealed that word lengths in textbook texts did not show a regular increase according to grade level, but sentence lengths increased with grade level. The Kruskal-Wallis H test found statistically significant differences in word and sentence lengths across grade levels. When examining the readability levels of primary school Turkish textbook texts, they were generally found to be medium according to Ateşman Readability Level and at educational level according to Çetinkaya-Uzun Readability Level. According to Bezirci-Yılmaz Readability Level, texts in first and second-grade Turkish textbooks were at primary school level, while texts in third and fourth grades were at high school level. This situation revealed that readability scores and levels of texts at the same grade level vary according to different formulas.

References

  • Acarlar, F., Ege, P., & Turan, F. (2002). Türk çocuklarında üstdil becerilerinin gelişimi ve okuma ile ilişkisi [The Development of Metalinguistic Skills in Turkish Children and Their Relationship with Reading]. Türk Psikoloji Dergisi, 17(50), 63-73. Retrieved from https://psycnet.apa.org/record/2002-11401-004
  • Akyol, H. (2011). Türkçe öğretim yöntemleri [Turkish Teaching Methods] (5th ed). Ankara: Pegem Akademi. Anagnostou N. K., & Weir G. R. S. (2006). From corpus-based collacation frequencies to readability measure. In: ICT in the analysis, Teaching and Learning of Languages, Preprints of The ICTATLL Workshop Glasgows, 33-46. Retrieved from https://strathprints.strath.ac.uk/2381/
  • Armbruster, B. B., Lehr, F., Osborn, J., & Adler, C. R. (2001). Put reading first: The research building blocks for teaching children to read kindergarten through grade 3. Washington, D.C: National Institute for Literacy Ateşman, E. (1997). Türkçede okunabilirliğin ölçülmesi [Measuring Readability in Turkish]. Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Dergisi, 58, 171-174.
  • Bağcı, H., & Ünal, Y. (2013). İlköğretim 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik düzeyi [Readability Level of Texts in 8th Grade Primary School Turkish Textbooks]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(3), 12-28. https://doi.org/10.16916/aded.15997
  • Bezirci, B., & Yılmaz, A. E. (2010). Metinlerin okunabilirliğinin ölçülmesi üzerine bir yazılım kütüphanesi ve Türkçe için yeni bir okunabilirlik ölçütü [A software library for measuring text readability and a new readability criterion for Turkish]. DEÜ Mühendislik Fakültesi Fen Bilimleri Dergisi, 12(3), 49-62. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/589339
  • Bora, A., & Arslan, M. A. (2021). Türkçe ders (5, 6, 7, 8) kitaplarındaki metinlerin okunabilirlik yönünden incelenmesi [Analysis of texts in Turkish course books (5, 6, 7, 8) in terms of readability]. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 10(1), 222-236. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/teke/issue/60878/902725
  • Chall, J. S. (1983). Stages of reading development. New York: McGraw-Hill.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Çetinkaya, G., & Uzun, L. (2010). Türkçe ders kitabındaki metinlerin okunabilirlik özellikleri [Readability Characteristics of Texts in Turkish Textbooks]. H. Ülper (Ed.), Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri (pp. 141-156). Ankara: Pegem Yayınları.
  • Dağdeviren, Ş. B., & Küçüktepe, C. (2022). İlkokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Serbest Okuma Metinlerinin Okunabilirlik Düzeylerinin Farklı Yaklaşımlara Göre Hesaplanması ve Sonuçların Karşılaştırılması [Calculation and Comparison of Readability Levels of Free Reading Texts in Primary School Turkish Textbooks According to Different Approaches]. Uluslararası Çocuk Edebiyatı ve Eğitim Araştırmaları Dergisi (ÇEDAR), 5(2), 17-34. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/chedar/issue/69085/1033888
  • Daniel, S. S., Walsh, A. K., Goldston, D. B., Arnold, E. M., Reboussin, B. A., & Wood, F. B. (2006). Suicidality, school dropout, and reading problems among adolescents. Journal of learning disabilities, 39(6), 507-514. https://doi.org/10.1177/00222194060390060301
  • Durukan, E. (2014). Metinlerin Okunabilirlik Düzeyleri ile Öğrencilerin Okuma Becerileri Arsındaki İlişki [The Relationship Between Text Readability Levels and Students' Reading Skills]. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(3), 68-76. https://doi.org/10.16916/aded.26659
  • Gersten, R., Fuchs, L. S., Williams, J. P., & Baker, S. (2001). Teaching reading comprehension strategies to students with learning disabilities: A review of research. Review of educational research, 71(2), 279-320. https://doi.org/10.3102/00346543071002279
  • Guthrie, J. T., & Wigfield, A. (2000). Engagement and motivation in reading. M. K. L., P. B. Mosenthal, P. D. Pearson ve R. Barr (Ed.), Handbook of reading research (3th ed., pp. 403–422). New York: Longman.
  • Güneş, F. (2000). Çocuk kitaplarında okunabilirlik ilkeleri [Readability Principles in Children's Books]. Yaşadıkça Eğitim, (67), 35-40.
  • Hernandez, D. J. (2011). Double Jeopardy: How Third-Grade Reading Skills and Poverty Influence High School Graduation. Annie E. Casey Foundation.
  • Hulme, C., & Snowling, M. J. (2011). Children’s reading comprehension difficulties: Nature, causes, and treatments. Current Directions in Psychological Science, 20(3), 139–142. https://doi.org/10.1177/0963721411408673
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler ve teknikler [Scientific Research Method: Concepts, Principles, and Techniques]. Nobel Yayıncılık.
  • Keskin, H. K., & Baştuğ, M. (2013). Geçmişten günümüze akıcı okuma [Fluent Reading from Past to Present]. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 171(171), 189–208. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tsadergisi/issue/21497/230496
  • Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (4th ed.). Sage Publications.
  • LaBerge, D., & Samuels, S. J. (1974). Toward a theory of automatic information processing in reading. Cognitive Psychology, 6(2), 293–323. https://doi.org/10.1016/0010-0285(74)90015-2
  • Logan, G. D. (1988). Toward an instance theory of automatization. Psychological Review, 95(4), 492–527. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-295X.95.4.492
  • Martin, L. A., & Hiebert, E. H. (1999). Little books and phonics texts: An analysis of the new alternatives to basals. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, Montreal, Quebec.
  • Martinez, R., & Fernandez, A. (2010). The social and economic impact of illiteracy: Analytical Model and Pilot Study. Unesco.
  • MEB. (2021). Ders kitaplarında okunabilirlik [Readability in Textbooks]. Ankara: T.C. Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • NRP. (2000). Report of the National Reading Panel: Teaching children to read: An evidence-based assessment of the scientific research literature on reading and its implications for reading instruction: Reports of the subgroups. Panel, National Reading.
  • Özbek, A. B., & Ergül, C. (2018). İlkokul 4. sınıf ders kitaplarının okunabilirliklerinin değerlendirilmesi [Evaluation of Readability of 4th Grade Primary School Textbooks]. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 653-668. https://doi.org/10.17860/mersinefd.398401
  • Özçelik, E. G. (2011). Okuduğunu anlama becerisinin başarıya etkisi [The Effect of Reading Comprehension Skills on Success]. Master Thesis. Hacettepe University, Ankara.
  • Pikulski, J. J., & Chard, D. J. (2005). Fluency: Bridge between decoding and reading comprehension. The Reading Teacher, 58(6), 510–519. https://doi.org/10.1598/RT.58.6.2
  • Rasinski, T. V. (2017). Readers who struggle: Why many struggle and a modest proposal for improving their reading. The Reading Teacher, 70(5), 519–524. https://doi.org/10.1002/trtr.1533
  • Strickland, W. D., Boon, R. T., & Spencer, V. G. (2013). The effects of repeated reading on the fluency and comprehension skills of elementary-age students with learning disabilities (LD), 2001-2011: A review of research and practice. Learning Disabilities: A Contemporary Journal, 11(1), 1–33. Retrieved from https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1014304.pdf
  • Ulusoy, M. (2009). Boşluk tamamlama testinin okuma düzeyini ve okunabilirliği ölçmede kullanılması [Using Cloze Tests in Measuring Reading Level and Readability]. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 105-126. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26140/275303
  • Ülper, H. (2018). Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri [Analysis of Turkish Language Textbooks]. Pegem Akademi Yayınları, Ankara.
  • Yalçın, A. (1996). Türkçe Ders Kitaplarının Planlanması ve Yazılması [Planning and Writing of Turkish Language Textbooks]. Türk Yurdu, 107, 24-27.
  • Yılar, R. (2016). İlettiği Değerler Açısından İlkokul Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinler Üzerinde İncelemeler [Studies on Texts in Primary School Turkish Textbooks in Terms of Their Conveyed Values]. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 490-506. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/28762/307855
  • Yokuş, Y., & Yaşar, F. Ö. (2023). 3 ve 4. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin Ateşman ve Çetinkaya-Uzun okunabilirlik formüllerine göre incelenmesi [Analysis of Texts in 3rd and 4th Grade Turkish Textbooks According to Ateşman and Çetinkaya-Uzun Readability Formulas]. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (36), 153-171. https://doi.org/10.29000/rumelide.1372336
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki masalların kelime–cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme [An Evaluation on Word-Sentence Lengths and Readability Levels of Tales in Turkish Textbooks]. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 87-101. Retrieved from http://eku.comu.edu.tr/index/3/1/kzorbaz.pdf
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects World Languages, Literature and Culture (Other)
Journal Section Articles
Authors

Burak Öncü 0000-0002-5706-0448

Early Pub Date January 4, 2025
Publication Date
Submission Date December 22, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 11 Issue: 3

Cite

APA Öncü, B. (2025). An Analysis of Word-Sentence Lengths and Readability Levels of Texts in Primary School Turkish Textbooks. Turkophone, 11(3), 159-180. https://doi.org/10.55246/turkophone.1605655

TURKOPHONE | 2014 |  ISSN: 2148-6808

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.