Öz
Murathan Mungan’ın Seçtikleriyle Bir Dersim Hikâyesi, 1938
Dersim olayını eksen alan öykülerden oluşmaktadır. Bu öyküler aslında
gerçekleri algılama konusunda birer belge niteliğindedir. Edebî türden
eserler resmî birer belge olarak kabul edilmese de resmî belgelere
yansımayan olayları farklı bakış açılarıyla ve insanı doğal yönleriyle
yakalama bakımından bilimsel çalışmalardan çok daha etkilidir. Bu
etkiden söz eden Karl Marx, Fransız tarihini öğrenmek isteyenlere
Fransız tarihçilerini değil, Fransız romancılarını tavsiye ederken,
edebiyatın tarihe tanıklığının, en az tarih bilimi kadar, hatta ondan bile
değerli olabileceğini ifade ve ispat etmek ister.
Halbwachs’ın geliştirdiği kolektif bellek kavramı, grupların tüm
üyeleri tarafından paylaşılan ortak bir belleğe sahip oldukları, bu belleğin
toplumsal bir inşa ürünü olduğu ve bireylerin belleklerinin toplumsal
etkilerden bağımsız olmayıp, onun tarafından şekillendirildiği iddiasına
dayanmaktadır. Dolayısıyla bellek, toplumsal bağlamından koparılamaz;
çünkü herhangi bir şeyi hatırladığımız zaman o olayın meydana geldiği
sosyal koşullar ile birlikte anımsarız. Belirli bir şeyi hatırlamamızda,
kiminle birlikte, ne amaçla ve ne zaman hatırlamaya çalıştığımız rol
oynamaktadır. Bu bildiride; Murathan Mungan’ın Seçtikleriyle Bir
Dersim Hikâyesi’nde 1938 döneminin resmî tarihe yansımayan Dersim
olayını, öykü karakterlerinin nasıl algıladıkları, bu toplumsal olayın
onların hafızalarında nasıl yer edindiği ve karakterlerin toplumsal olayı
hatırlamalarında rol alan unsurların neler olduğu incelenecektir.