Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF USING SOCIAL MEDIA ON BRAND PERCEPTION: AN APPLICATION IN THE PHARMACEUTICAL SECTOR

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 56 - 76, 20.06.2019
https://doi.org/10.29131/uiibd.493183

Öz

Nowadays,
companies have begun to use social media channels as different from the
traditional media tools to reach their products. The method and operation of
the marketing world has been restructured in creating a brand perception of
social media channels in which communication is bidirectional, the importance
of the consumer is increasing, the consumers and brands are in intertwined and
fast communication. In this study, the role of social media, which is the most
attractive platform where the products of the pharmaceutical companies which
use the traditional marketing tools, can meet their customers, is examined.
Research within the scope of domestic and foreign pharmaceutical companies operating
in Turkey, sales revenue Return on Sales (ROS) most of which 6 companies in
social media marketing experts have been analyzed in-depth interviews data
obtained as a result. Findings showed that the limited advertising space that
pharmaceutical companies target social media is the most important channels to
reach the audience.

Kaynakça

  • Aktekin, U. ve Gürbüz, B. (2010). Türkiye’de örtülü reklamlar ve uygulamadaki durum, http://www.ankarabarosu.org.tr/siteler/ankarabarosu/frmmakale/2009-4/2.pdf. (erişim tarihi:16.05.2018).
  • Amargianitaki, E. (2015). The Effects of Social Media On Brand Awareness. Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Aygün, E. (2007). Sağlık Sektöründe Reklam. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi SBE, Ankara.
  • Burgaz, A. (2014). Halkla ilişkilerde sosyal medya kullanımı ve sosyal medyada pazarlama: bizce tanıtım halkla ilişkiler ajansı ve sesli harfler reklam ajansı örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Civaner, M. (2014). İlaç Şirketlerinin Pazarlama Yöntemleri. Bulletin of Thoracic Surgery/Toraks Cerrahisi Bülteni, 5(1).
  • Çöklü, Y. E. (2002). Sağlık sektöründe interaktif bir pazarlama yaklaşımı: sağlık iletişimi ve florence nightingale hastanesi örneği. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(2), ss. 48–55.
  • Demir, C. ve Yılmaz, M. (2010). Stratejik planlama süreci ve örgütler açısından önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 25(1). ss. 69–88.
  • Dunca, B. ve David H. (2008). Marka bilmecesi. A. Özer (Çev.), İş Bankası Kültür Yayın
  • Elbaşı Yılmaz, G. (2015). Sosyal medyada pazarlama: sosyal medyada kullanıcı motivasyonunun öğrencilerin sosyal medya pazarlama algısına ilişkin bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi. SBE
  • Ersoy, A. ve Gülmez, M. (2013). Doğrudan Pazarlama Araçlarının Konaklama İşletmelerinde Kullanımı: Antalya İli Örneği. Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1). ss. 23–40.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • İnanöz, N. ve Narin, M. (2017). Yerel İşletmelerin Markalaşma Sürecinde Sosyal Medyanın Rolü: Burhaniye ve Edremit Yerel Zeytin/Zeytinyağı İşletmeleri Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi. 7(1). ss. 52-56
  • İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu (1262 s. k.). Resmî Gazete, 4348; 04.01.1943
  • Kara, Y. ve Coşkun, D. A. (2015). Sosyal ağların pazarlama aracı olarak kullanımı Türkiye’deki hazır giyim firmaları örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14(2). ss. 73–90.
  • Köksal, Y. ve Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 18(1). ss. 323-337
  • Özdemir, Z. ve Çetinkaya, A. (2014). Müşteri Etkileşimi Yaratma Açısından Sosyal Medya: Türkiye’deki Hazır Giyim Lovemark’ları Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı–II. ss. 81–101.
  • Say, S. (2015). Pazarlama Araci Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Gıda Sektöründe Facebook Örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi. 28. ss. 19–39.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. Sosyoloji dergisi, 3(13), ss. 101–116
  • Tsimonis, G. ve Dimitriadis, S. (2014). Brand strategies in social media, Marketing Intelligence & Planning, 32(3), ss. 328–344.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri,7. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık

SOSYAL MEDYA KULLANIMININ MARKA ALGISINA ETKİSİ: İLAÇ SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA

Yıl 2019, Cilt: 5 Sayı: 1, 56 - 76, 20.06.2019
https://doi.org/10.29131/uiibd.493183

Öz

Günümüzde
firmalar ürünlerinin müştiye ulaşmasında geleneksel medya araçlarından farklı
olarak sosyal medya mecralarını kullanmaya başlamışlardır. İletişimin çift
yönlü olduğu, tüketicinin öneminin arttığı, tüketici ve markaların iç içe ve
hızlı bir iletişim içinde bulunduğu sosyal medya mecraları marka algısı
yaratmada pazarlama dünyasının yöntem ve işleyişini yeniden yapılanmıştır. Bu araştırmada,
geleneksel pazarlama araçlarını kullanma kısıtı bulunan ilaç firmalarının
ürünlerinin marka algısında, müşterileriyle buluşabildiği en cazip platform
olan sosyal medyanın rolü incelenmiştir.   Araştırma kapsamında
Türkiye’de faaliyet gösteren yerli ve yabancı ilaç firmalarından, satış geliri
-Return on Sales (ROS)- en fazla olan 6 firmanın sosyal medya pazarlama
uzmanları ile derinlemesine mülakatlar sonucunda elde edilen veriler analiz
edilmiştir. Araştırma sonucunda kısıtlı reklam alanı olan ilaç firmalarının
hedef kitleye ulaşmak için en önemli kanallarının sosyal medya olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktekin, U. ve Gürbüz, B. (2010). Türkiye’de örtülü reklamlar ve uygulamadaki durum, http://www.ankarabarosu.org.tr/siteler/ankarabarosu/frmmakale/2009-4/2.pdf. (erişim tarihi:16.05.2018).
  • Amargianitaki, E. (2015). The Effects of Social Media On Brand Awareness. Yüksek Lisans Tezi. Bahçeşehir Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Aygün, E. (2007). Sağlık Sektöründe Reklam. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi SBE, Ankara.
  • Burgaz, A. (2014). Halkla ilişkilerde sosyal medya kullanımı ve sosyal medyada pazarlama: bizce tanıtım halkla ilişkiler ajansı ve sesli harfler reklam ajansı örneği. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Aydın Üniversitesi SBE, İstanbul.
  • Civaner, M. (2014). İlaç Şirketlerinin Pazarlama Yöntemleri. Bulletin of Thoracic Surgery/Toraks Cerrahisi Bülteni, 5(1).
  • Çöklü, Y. E. (2002). Sağlık sektöründe interaktif bir pazarlama yaklaşımı: sağlık iletişimi ve florence nightingale hastanesi örneği. Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 2(2), ss. 48–55.
  • Demir, C. ve Yılmaz, M. (2010). Stratejik planlama süreci ve örgütler açısından önemi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 25(1). ss. 69–88.
  • Dunca, B. ve David H. (2008). Marka bilmecesi. A. Özer (Çev.), İş Bankası Kültür Yayın
  • Elbaşı Yılmaz, G. (2015). Sosyal medyada pazarlama: sosyal medyada kullanıcı motivasyonunun öğrencilerin sosyal medya pazarlama algısına ilişkin bir uygulama. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi. SBE
  • Ersoy, A. ve Gülmez, M. (2013). Doğrudan Pazarlama Araçlarının Konaklama İşletmelerinde Kullanımı: Antalya İli Örneği. Turizm Araştırmaları Dergisi, 24(1). ss. 23–40.
  • Horzum, M. B. (2010). Öğretmenlerin Web 2.0 araçlarından haberdarlığı, kullanım sıklıkları ve amaçlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 603-634.
  • İnanöz, N. ve Narin, M. (2017). Yerel İşletmelerin Markalaşma Sürecinde Sosyal Medyanın Rolü: Burhaniye ve Edremit Yerel Zeytin/Zeytinyağı İşletmeleri Örneği. Uluslararası Sosyal ve Ekonomik Bilimler Dergisi. 7(1). ss. 52-56
  • İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu (1262 s. k.). Resmî Gazete, 4348; 04.01.1943
  • Kara, Y. ve Coşkun, D. A. (2015). Sosyal ağların pazarlama aracı olarak kullanımı Türkiye’deki hazır giyim firmaları örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 14(2). ss. 73–90.
  • Köksal, Y. ve Özdemir, Ş. (2013). Bir iletişim aracı olarak sosyal medyanın tutundurma karması içerisindeki yeri üzerine bir inceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 18(1). ss. 323-337
  • Özdemir, Z. ve Çetinkaya, A. (2014). Müşteri Etkileşimi Yaratma Açısından Sosyal Medya: Türkiye’deki Hazır Giyim Lovemark’ları Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası İletişim Bilimi ve Medya Araştırmaları Kongresi Bildiriler Kitabı–II. ss. 81–101.
  • Say, S. (2015). Pazarlama Araci Olarak Sosyal Medya Kullanımı: Gıda Sektöründe Facebook Örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi. 28. ss. 19–39.
  • Tekin, H. H. (2006). Nitel araştırma yönteminin bir veri toplama tekniği olarak derinlemesine görüşme. Sosyoloji dergisi, 3(13), ss. 101–116
  • Tsimonis, G. ve Dimitriadis, S. (2014). Brand strategies in social media, Marketing Intelligence & Planning, 32(3), ss. 328–344.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri,7. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kabasakal 0000-0003-1880-9062

İlkay Öztürk Bu kişi benim 0000-0002-9867-9108

Yayımlanma Tarihi 20 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 7 Aralık 2018
Kabul Tarihi 8 Mayıs 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kabasakal, M., & Öztürk, İ. (2019). SOSYAL MEDYA KULLANIMININ MARKA ALGISINA ETKİSİ: İLAÇ SEKTÖRÜNDE BİR UYGULAMA. Uluslararası İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 5(1), 56-76. https://doi.org/10.29131/uiibd.493183

ARAŞTIRMA VE YAYIN ETİĞİNE İLİŞKİN DERGİ POLİTİKAMIZ

Etik Kurul izni gerektiren çalışmalar (anket ya da ölçek uygulamayı gerektiren, görüşme ve gözlem içeren; doküman, resim, anket vb. diğerleri tarafından geliştirilen ve kullanım izni gerektiren çalışmalar) için etik kurullardan ya da komisyonlardan gerekli izinlerin araştırma yapılmadan önce alınmış olması, bunların makale içeriğinde belirtilmesi ya da ek olarak sunulması gerekmektedir. Bu izinlerin olmaması durumunda yayın ön inceleme safhasında yazara iade edilir.  

Diğer yandan, Araştırma Makalelerinde verisi 2020 yılından önce toplanmış makaleler için ETİK KURUL İZNİ istenmemektedir. Ancak yine bu makalelerde de yöntem kısmında verilerin toplanma tarihlerine ilişkin bilgilere yer verilmesi gerekmektedir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham verilerin hakemler tarafından talep edildiğinde sunulması şarttır. Verilerin makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde sağlanması zorunludur. 

MAKALE BENZERLİK RAPORU VE BENZERLİK ORANI HAKKINDA DERGİ POLİTİKAMIZ


Aday makaleler akademik intihal engelleme programından (Örneğin: Turnitin, Ithenticate, intihal.net vb.) alınmış orijinallik raporu ile birlikte gönderilmelidir. Bu oran %20'ye kadar kabul edilmektedir. %20'nin üzerinde benzerlik oranı olan çalışmalar ön kontrol aşamasında iade edilecektir.

ISSN: 2149 - 5823