Rentier state term has widely been used by scholars to define those states, whose economies largely depend on external rent. Particularly, oil-rich states in the Persian/Arab Gulf are referred as rentier states. Reliance on a natural resource as the main component of state income has extensive economic and political consequences. This study aims to assess the economic consequences of rentier state structure on the Kurdish Regional Government of Iraq (KRG). While the existing literature on rentier state mostly focus on sovereign states as case studies, this study seeks to diverge from the existing literature through concentrating on a regional administration as its case. The study attempts to answer two critical research questions: Is it possible to apply the rentier state approach to the KRG as a regional administration? What have been the economic consequences of rentier state characteristics on the KRG? It was after 2003 that the KRG was able to integrate its economy to global economy which led to a considerable economic growth. Yet, since then, its economy has experienced negative side effects of over-dependence on oil exports such as the lack of diversification of its economy. In this regard, it is argued that the KRG reflects the characteristics of a rentier state. The main components of income have been oil revenues and the federal cash budget from central government of Iraq. The oil export consists more than 90% of the government’s revenues. The local economy and taxes do not make any meaningful contribution to government’s annual budget.
Kurdish Regional Government (KRG) Iraq Rentier State Oil Rent
‘Rantçı devlet’ terimi, araştırmacılar tarafından yaygın olarak, ekonomileri büyük ölçüde dış ranta dayanan devletleri tanımlamak için kullanılmaktadır. Özellikle, Basra Körfezi kıyısında yer alan petrol zengini ülkeler rantçı devlet olarak adlandırılmaktadır. Bir devletin temel geliri olarak doğal bir kaynağa bağımlı olmasının geniş ekonomik ve siyasi sonuçları vardır. Bu çalışma, rantçı devlet yapısının Irak Kürt Bölgesel Yönetimi üzerindeki ekonomik sonuçlarını değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Rantçı devlet konusundaki mevcut çalışmalar vaka çalışması olarak sıklıkla bağımsız devletlere odaklanmakta iken, bu çalışma bir bölgesel yönetimi vaka çalışması olarak ele alarak mevcut çalışmalardan ayrılma gayretindedir. Çalışmada başlıca iki soruya cevap aranmaktadır: Rantçı devlet yaklaşımı bir bölgesel yönetim olarak Irak Kürt Bölgesel Yönetimi’ne uygulanabilir mi? Rantçı devlet özelliklerinin Irak Kürt Bölgesel Yönetimi üzerindeki ekonomik sonuçları nelerdir? Irak Kürt Bölgesel Yönetimi, 2003 yılından sonra ekonomisini dünya ekonomisine entegre edebilmiş ve bu hatırı sayılır bir ekonomik büyüme sağlamıştır. Ancak; halihazırda, bölgesel yönetimin ekonomisi petrol ihracatına fazlaca bağımlı olmasının getirdiği ekonomide çeşitlendirme olmaması gibi olumsuz yan etkileri tecrübe etmektedir. Bu bağlamda, Irak Kürt Bölgesel Yönetimi’nin rantçı devlet özelliklerini yansıttığı savunulmaktadır. Bölgesel yönetimin temel gelirini petrol gelirleri ve Irak merkezi yönetiminden alınan federal bütçe oluşturmaktadır. Petrol ihracatı yönetimin gelirinin %90’dan fazlasını oluşturmaktadır. Yerel ekonomi ve vergiler yönetimin yıllık bütçesine anlamlı bir katkıda bulunmamaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2022 |
Gönderilme Tarihi | 5 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 1 |