Araştırmanın
birinci aşamasında, Kırklareli ili, merkez ilçe yerleşik kentsel alanında
bulunan ilkokul ve ortaokul düzeyindeki eğitim tesislerinin mevcut durumdaki
alan, etki yarıçapı ve kapasite durumu sorgulanmıştır. İkinci aşamada İl Milli
Eğitim Müdürlüğü ve Türkiye İstatistik Kurumu Edirne Bölge Müdürlüğü’nün
sağladığı veriler değerlendirilerek 2026 yılı öğrenci sayısı projeksiyonu
hazırlanmış, ilkokul ve ortaokul olmak üzere iki farklı eğitim grubu
hedeflenerek öngörülen öğrenci sayısına göre her mahallede ihtiyaç duyulan
derslik sayısı belirlenmiştir. Çalışmanın üçüncü aşamasında ise Mekânsal
Planlar Yapım Yönetmeliği Ek 2’de açıklanan Kentsel, Sosyal ve Teknik Altyapı standartları
çerçevesinde yerleşmede bulunan ilkokul ve ortaokul tesislerinin güncel alan
yeterliliği ve 2026 yılı için ihtiyaç duyulacak alan miktarı konusunda mahalle
bazlı çıkarımlar yapılmıştır.
In the first phase of the research, the current area, effect radius and capacity status of the primary and secondary school education facilities located in the urban area of Kırklareli province, central district were questioned. In the second stage, the data provided by the Provincial Directorate of National Education and the Turkish Statistical Institute Edirne Regional Directorate were evaluated and 2026 year student number projections were prepared. Two different education groups were targeted; primary and secondary schools. The number of classrooms needed in each district was determined according to the number of students envisaged. In the third phase of the study, neighborhood-based deductions were made for the current field competence of the elementary and secondary schools located in the framework of the Urban, Social and Technical Infrastructure standards described in Annex 2 of the Spatial Plans Construction Regulation and the amount of space needed for 2026 years.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 29, 2017 |
Submission Date | October 24, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 10 Issue: 1 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.