Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Esnek ve Rijit Üstyapılarda Kaplama Kalınlığı ve Üstyapı Maliyetinin En Küçük Kareler Yöntemiyle Hesaplanması

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 119 - 126, 29.06.2018
https://doi.org/10.29137/umagd.442482

Öz

Gerek esnek üstyapılarda gerekse rijit üstyapılarda, tabaka kalınlık ve maliyet hesaplamalarının yapılması oldukça zaman almaktadır. Korelâsyon ve regresyon analizleriyle bu hesaplamalar basit bir denklem üzerinden yapılabilir. Bunun sonucunda, geleneksel uzun matematiksel işlemler ile hesaplanan 8,2 ton eşdeğer tek-dingil yükü tekerrür sayısına (W8,2) bağlı olarak üstyapı kaplama kalınlığı ve üstyapı maliyet hesaplamaları, bu çalışma ile elde edilen doğrusal denklem ile çok basit bir yöntemle çözülmüştür. Bu çalışmada MATLAB programı kullanılarak 8,2 ton eşdeğer tek-dingil yükü tekerrür sayısına göre, bir karayolu üstyapı inşasında kaplama kalınlıkları ve 1 km yol uzunluğu için üstyapı maliyetleri, en küçük kareler yöntemiyle kolerasyon ve regresyon analizleri yapılarak bulunmuştur. Çalışma sonucunda 8,2 ton eşdeğer tek-dingil yükü tekerrür sayısına bağlı olarak yapılabilecek en uygun kaplama kalınlığı ve 1 km yol üstyapı imalatı için maliyeti hesaplayan formüller elde edilmiştir. MATLAB ile bulunan yeni formüller ile klasik olarak hesaplanan sonuçlar karşılaştırıldığında; sonuçların birbirine yakın olduğu görülmüştür. Elde edilen formüller ile üstyapı kaplama kalınlıkları ve üstyapı maliyetleri pratik bir şekilde yaklaşık olarak hesaplanabilmektedir.
Anahtar Kelimeler

Kaynakça

  • AASHTO, 1993. Guide for the Design of Pavement Structures. Washington, USA.
  • Ağar, E., Öztaş, G., Sütaş, İ. 1998. Beton Yollar. İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Bakış, A. 2015. “Rijit Yol Üstyapı İnşasında Reaktif Pudra Betonun (RPB) Kullanılabilirliğinin Araştırılması”. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bayrak, O.Ü. 2007. “Rijit üstyapı tasarımına yeni bir yaklaşım”. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 1s.
  • Güngör, A. G., Sağlık, A. 2008. Karayolları Esnek Üst Yapılar Projelendirme Rehberi. Karayolları Genel Müdürlüğü, Teknik Araştırma Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Kul, S. “Korelasyon Analizi”. Danışmanlık Konuları. http://www.p005.net/analiz/korelasyon-analizi Erişim tarihi: 1 Haziran 2017.
  • Karacabey, A., Gökgöz, F. 2012. “Korelasyon ve Tekli Regresyon Analizi-En Küçük Kareler Yöntemi”. http://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=43, Erişim Tarihi: 01.06.2017
  • Tunç A, 2007. Yol Malzemeleri ve Uygulamaları. 2.Baskı, Ankara, 840s.
  • Uçar, S. 2002. “Yol Üstyapıları Yapım Maliyetleri Araştırması”. Ulusal Beton Yollar Kongresi, Ankara.

The Calculation of the Pavement Thickness and the Pavement Cost in the Flexible and Rigid Pavements with the Least Squares Method

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 2, 119 - 126, 29.06.2018
https://doi.org/10.29137/umagd.442482

Öz

It takes substantially time to calculate the layer’s thickness and cost in both of flexible and rigid pavements. These calculations can be easily made through a simple equation with the correlation and regression analyses. As its result, the pavement thickness and the pavement cost calculations have been solved with very simple method with the linear equation which has been obtained with this study on the basis of 8.2 tons equivalent single-axle load recurrence number (W8.2) which has been calculated with the conventional long mathematical operations. In this study, the pavement thickness in the construction of road pavement and the pavement cost for 1 km road have been found with the least squares method as their correlation and regression analyses have been made , according to 8.2 tons equivalent single-axle load recurrence number with the use of MATLAB program. As the study’s result, the formulas which have calculated the most suitable pavement thickness and the cost for manufacturing 1 km road pavement which can be made on the basis of 8.2 tons equivalent single-axle load recurrence number have been obtained. When the new formulas which have been found with MATLAB and the results which have been calculated classically are compared; it has been seen that the results are too close to each other. The pavement’s thickness and the pavement’s costs can be practically calculated approximately with the formulas which have been obtained.

Kaynakça

  • AASHTO, 1993. Guide for the Design of Pavement Structures. Washington, USA.
  • Ağar, E., Öztaş, G., Sütaş, İ. 1998. Beton Yollar. İstanbul Teknik Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Bakış, A. 2015. “Rijit Yol Üstyapı İnşasında Reaktif Pudra Betonun (RPB) Kullanılabilirliğinin Araştırılması”. Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Bayrak, O.Ü. 2007. “Rijit üstyapı tasarımına yeni bir yaklaşım”. Atatürk Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, 1s.
  • Güngör, A. G., Sağlık, A. 2008. Karayolları Esnek Üst Yapılar Projelendirme Rehberi. Karayolları Genel Müdürlüğü, Teknik Araştırma Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Kul, S. “Korelasyon Analizi”. Danışmanlık Konuları. http://www.p005.net/analiz/korelasyon-analizi Erişim tarihi: 1 Haziran 2017.
  • Karacabey, A., Gökgöz, F. 2012. “Korelasyon ve Tekli Regresyon Analizi-En Küçük Kareler Yöntemi”. http://acikders.ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=43, Erişim Tarihi: 01.06.2017
  • Tunç A, 2007. Yol Malzemeleri ve Uygulamaları. 2.Baskı, Ankara, 840s.
  • Uçar, S. 2002. “Yol Üstyapıları Yapım Maliyetleri Araştırması”. Ulusal Beton Yollar Kongresi, Ankara.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulrezzak Bakış

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 27 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bakış, A. (2018). Esnek ve Rijit Üstyapılarda Kaplama Kalınlığı ve Üstyapı Maliyetinin En Küçük Kareler Yöntemiyle Hesaplanması. International Journal of Engineering Research and Development, 10(2), 119-126. https://doi.org/10.29137/umagd.442482

Cited By

Economical Application of Industrial Waste in Road Construction
International Journal of Scientific Research in Science and Technology
https://doi.org/10.32628/IJSRST229171
Tüm hakları saklıdır. Kırıkkale Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi.