This study employs two different models to examine the present status of
the 15th century Mihalbey Public Bath in Edirne. Numerical analysis was
performed using classical and voxel modeling methods. For this purpose, in
classical modeling; the survey and point cloud data were used to build a
structural system. Dead loads were added to the system. In the voxel modeling,
all structure and dead loads were defined as cube elements without the need for
a survey.
Classical modeling and voxel modeling were analyzed in SAP2000 program.
Before the analysis, the analysis phase and post-analysis data were evaluated.
Analysis results of the voxel model, classical modeling technique was compared
with the obtained values and the advantages and disadvantages of two models
were evaluated.
Historical buildings Point Cloud Voxel Modeling Seismic Behavior Edirne Mihalbey Turkish Bath
Bu çalışmada
Edirne ilinde bulunan 15. Yüzyıl yapılarından Mihalbey hamamın mevcut durumunu
irdelemesinde iki farklı model kullanılması amaçlanmıştır. Klasik ve voksel
modelleme yöntemi altında sayısal analizi yapılmıştır. Bu amaçla klasik
modellemede; nokta bulutu verileri üzerinden rölöve ve klasik taşıyıcı sistem
oluşturulmuştur. Ölü yükler sisteme etkitilmiştir. Voksel modellemede ise rölöveye
ihtiyaç duyulmadan, nokta bulutu verileri dâhilinde tüm yapı ve ölü yükler küp
eleman olarak tanımlanmış ve davranışa dâhil edilmiştir.
Klasik modelleme
ile voksel modelleme yöntemi SAP2000 programı ile analiz edilmiştir. Analiz
öncesi, analiz aşaması ve analiz sonrası verileri değerlendirilmiştir.
Voksel modele ait analiz
sonuçları, klasik modelleme tekniği kullanılarak elde edilen değerlerle
karşılaştırılmış ve iki modelleme sisteminin avantaj ve dezavantajları
değerlendirilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2019 |
Submission Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 11 Issue: 2 |
All Rights Reserved. Kırıkkale University, Faculty of Engineering and Natural Science.