Hava taşımacılığındaki talep artışı gerek hava sahalarında gerekse havaalanlarında ciddi trafik yoğunluğuna neden olmaktadır. Bu yoğunluk hem gecikmelere hem de uçaklar arasında çakışmalara neden olabilmektedir. Bu çalışmada, uçaklar arasında oluşacak çakışmaların önlenmesi amacıyla uçak çakışma saptama ve çözümleme konusu ele alınmış ve problemin çözümü için karma tam sayılı doğrusal programlama modeli önerilmiştir. Önerilen matematiksel modelin test edilmesi için bir referans durum üretilmiştir. Bu referans durum hava sahasında ilk gelen ilk hizmet alır prensibi ile çakışmaların çözümlenmesini sağlamaktadır. Önerilen model ile toplam gecikme süresi ve gecikmeden kaynaklı toplam yakıt tüketiminin en küçüklemesi amaçlanmıştır. Bu amaç fonksiyonları hem tek başlarına hem de birlikte ele alınarak oluşturulan referans durum ile karşılaştırılmıştır. Test problemlerinden elde edilen sonuçlara göre gecikmeden kaynaklı toplam yakıt tüketiminde ve toplam gecikme süresinde referans duruma göre %17,3 ve %3,2 oranlarında iyileşmeler meydana gelmiştir. Her iki amaç fonksiyonun birlikte ele alındığı durumda ise yakıt tüketiminde %15,2 oranında bir azalma saptanmıştır.
Uçak çakışma saptama ve çözümleme Hava trafik yönetimi karma tam-sayılı doğrusal programlama yakıt tüketimi gecikme süresi
An increasing demand in air transportation leads to a significant rise in traffic density both at airspaces and at airports. This rise in air traffic density may cause both delays and conflicts between aircraft pairs. Aircraft conflict detection and resolution problem is discussed in this study and a mixed integer linear programming model is proposed for this problem. A baseline case was generated to test the proposed mathematical model. The baseline case decides which aircraft receive delay for the resolution of conflicts, with the principle of the first come first served. The proposed model minimizes total delay time and total fuel consumption due to delay. These objectives were compared with the baseline considering the functions both individually and together. According to the results, the enhancement of the total fuel consumption due to delay and total delay duration are 17.3% and 3.2% compared to the baseline cases. When the two functions are considered together, 15.2% reduction in fuel consumption was obtained.
Aircraft conflict detection and resolution air traffic management mixed integer linear programming fuel consumption airborne delay
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 2 |